2009-04-08, 15:51
Medlem
Big Anghammarads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Med ett sådant läshuvud har du goda förutsättningar att klara av juristprogrammet på ett tillfredsställande sätt.

Med det HP-resultatet i ryggen kan du vara säker på att komma in på SU i höst.

Kul att höra! Bra resultat är det enda alternativet, kommer göra vad som krävs för att få bra betyg!

Läser du juridik?
Citera
2009-04-08, 23:15
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Anghammarad
Kul att höra! Bra resultat är det enda alternativet, kommer göra vad som krävs för att få bra betyg!

Läser du juridik?

Jag har läst på juristprogrammet, dock enbart 8 veckor innan jag hoppade av. Läste på SU. Även om jag inte hann så långt av den första kursen Juridisk introduktionskurs, går oftast under det förkortade namnet "Jiken", som endast går igenom de mest basala juridiska bitarna, så hann jag få ett visst hum om vad det hela gick ut på. Och lika klart som välkänt är att läsdisciplin är en viktig aspekt för att man ska greja juridiska studier. En annan viktig aspekt är ambitionsnivån, och den verkar ju åtminstone på förhand vara hög hos dig. Ska tillägga att jag planerar att börja läsa juridik i höst igen, ska primärt söka till juristprogrammen i Uppsala och Lund.
Citera
2009-04-09, 00:07
Medlem
Okej, Flashbacks jurister, nu behöver jag eran hjälp här.

Har nu återigen börjat tänka någorlunda rationellt efter vårens Högskoleprov

I höstas skrev jag 1,4 vilket ledde till att jag fick för mig att det minsann inte alls skulle vara några problem att få till ett resultat om 1.5-6 till våren, vilket hade givit mig goda utsikter för en plats på Juristprogrammet, men icke sa nicke, vårens prov gick åt pipan och någon höjning blev det inte.
Mina gymnasiebetyg snittar lite drygt femton, så dem hjälper föga.
Är hursomhaver fast bestämd om att börja läsa till hösten.

Vill läsa i Uppsala, Stockholm, Lund eller Göteborg.
Jag inser redan nu att de två sistnämnda är helt körda, men Stockholm och Uppsala finns det en gnutta hopp om. Ser tex att sist antagna i urval 2 (antar det endast är VHS urval 2, och inte universitetets egna reservantagning) HT08 UU låg på just 1.4, samma med SU.
Något frustrerande är att jag sökte till SU i Januari, blev kallad till deras reservupprop som nr 19, och ser på deras hemsida att reserv nr 45 någonting antogs, men jag kunde av olika anledningar inte påbörja helfartsstudier i Januari. (Bor ej i Stockholm)
Men nu är det ju sämre tider som bekant vilket antagligen kommer medföra att jag knappast kan räkna med en reservplats heller.

Vad skall jag göra? Kommer söka UU och SU, men vad kan man säkra upp med? Läste tidigare i tråden att det går att läsa JIK1&2 på UU och sedan söka till T2 där man antas i mån av plats? Stämmer detta?

Kommentarer i stil med 'Sök till Örebro, idiot' undanbedes vänligen men bestämt
Citera
2009-04-09, 00:29
Medlem
80-talists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herrkules
Okej, Flashbacks jurister, nu behöver jag eran hjälp här.

Har nu återigen börjat tänka någorlunda rationellt efter vårens Högskoleprov

I höstas skrev jag 1,4 vilket ledde till att jag fick för mig att det minsann inte alls skulle vara några problem att få till ett resultat om 1.5-6 till våren, vilket hade givit mig goda utsikter för en plats på Juristprogrammet, men icke sa nicke, vårens prov gick åt pipan och någon höjning blev det inte.
Mina gymnasiebetyg snittar lite drygt femton, så dem hjälper föga.
Är hursomhaver fast bestämd om att börja läsa till hösten.

Vill läsa i Uppsala, Stockholm, Lund eller Göteborg.
Jag inser redan nu att de två sistnämnda är helt körda, men Stockholm och Uppsala finns det en gnutta hopp om. Ser tex att sist antagna i urval 2 (antar det endast är VHS urval 2, och inte universitetets egna reservantagning) HT08 UU låg på just 1.4, samma med SU.
Något frustrerande är att jag sökte till SU i Januari, blev kallad till deras reservupprop som nr 19, och ser på deras hemsida att reserv nr 45 någonting antogs, men jag kunde av olika anledningar inte påbörja helfartsstudier i Januari. (Bor ej i Stockholm)
Men nu är det ju sämre tider som bekant vilket antagligen kommer medföra att jag knappast kan räkna med en reservplats heller.

Vad skall jag göra? Kommer söka UU och SU, men vad kan man säkra upp med? Läste tidigare i tråden att det går att läsa JIK1&2 på UU och sedan söka till T2 där man antas i mån av plats? Stämmer detta?

Kommentarer i stil med 'Sök till Örebro, idiot' undanbedes vänligen men bestämt

Omöjligt att säga, en stor årskull går ut gymnasiet samtidigt som folk blir varslade och tar chansen att börja plugga. Rekordmånga söker till högre studier i år. I vanliga fall skulle jag nog säga att 1.4 skulle räcka för att komma in på UU, men i dessa ovanliga tider är det omöjligt att säga. Sök och hoppas på det bästa. Och lycka till!
Citera
2009-04-09, 01:02
Medlem
r0g3rs avatar
1.4 på HP kan bli svettigt i år. Men man vet ju aldrig! Hur kommer sig att du bara fick 15 i snitt i gymnasiet?

Du borde inte hetsa upp dig heller! Om du inte skulle komma in nu till hösten så hinner du göra ett nytt HP och sen söka in till SU på våren. Du missar ju bara en termin... Sen har du 4.5 år studier framför dig och eventuellt 5 års praktik
Senast redigerad av r0g3r 2009-04-09 kl. 01:04.
Citera
2009-04-09, 03:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 80-talist
Omöjligt att säga, en stor årskull går ut gymnasiet samtidigt som folk blir varslade och tar chansen att börja plugga. Rekordmånga söker till högre studier i år. I vanliga fall skulle jag nog säga att 1.4 skulle räcka för att komma in på UU, men i dessa ovanliga tider är det omöjligt att säga. Sök och hoppas på det bästa. Och lycka till!

Jag hoppas i min enfald att varsel och stora kullar med arbetslösa 89or och 90or inte kommer påverka utbildningar utav lite mera kvalificerad art, de sistnämnda lär iaf inte påverka HP-kvoten något märkbart? Man har ju hört om dagens betygsinflation osv.
Men! Jag har ingen annan än mig själv att skylla på för detta
Däremot har jag hört att just UU kommer fr.o.m 2010 att starta programmet även på Våren, vilket gör att antalet platser kommer minskas på Höstintaget, det kommer ju att påverka redan i höst Såvida detta inte träder i kraft även för hösten, 2010..
Enligt VHS statistik så är den sist antagna i urval 2 1,4, detta är alltså ur VHS antagningsprocess och inte universitetets egna? Det brukar vad jag förstår det som rassla till ganska rejält mellan första och andra urval, vilket det borde göra även mellan urval 2 och reservantagningen..

Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
1.4 på HP kan bli svettigt i år. Men man vet ju aldrig! Hur kommer sig att du bara fick 15 i snitt i gymnasiet?

Du borde inte hetsa upp dig heller! Om du inte skulle komma in nu till hösten så hinner du göra ett nytt HP och sen söka in till SU på våren. Du missar ju bara en termin... Sen har du 4.5 år studier framför dig och eventuellt 5 års praktik

Bra fråga faktiskt, att man inte la manken till då. Skall inte skylla bort mig, var lite lat på den tiden, och satsade en del på idrott med istället för plugget.

Ja, egentligen är det väl ingen stress sett till det perspektivet, men jag vill varje pris börja redan i höst, jag fyller snart 23 år. Men du har rätt egentligen, dessutom kommer ju även UU som sagt ha vårintag tills nästa år..

Ingen som känner till huruvida man kan läsa JIK1+2 och sedan söka tills T2?
Senast redigerad av Herrkules 2009-04-09 kl. 03:12.
Citera
2009-04-09, 10:20
Medlem
Big Anghammarads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simmarn_2004
Jag har läst på juristprogrammet, dock enbart 8 veckor innan jag hoppade av. Läste på SU. Även om jag inte hann så långt av den första kursen Juridisk introduktionskurs, går oftast under det förkortade namnet "Jiken", som endast går igenom de mest basala juridiska bitarna, så hann jag få ett visst hum om vad det hela gick ut på. Och lika klart som välkänt är att läsdisciplin är en viktig aspekt för att man ska greja juridiska studier. En annan viktig aspekt är ambitionsnivån, och den verkar ju åtminstone på förhand vara hög hos dig. Ska tillägga att jag planerar att börja läsa juridik i höst igen, ska primärt söka till juristprogrammen i Uppsala och Lund.

Kul att du ska söka dig tillbaka! Då måste det ha varit ganska intressant! Hann du läsa någontng i kurslitteraturen? Är intresserad av vilka böcker som kan vara en idé att införskaffa och bläddra lite i redan i förväg.
Citera
2009-04-09, 12:35
Medlem
Brullas avatar
Har sökt juristprogrammet till hösten. Fick 1.7 på HP så jag tror att jag har en hyfsad chans att komma in. Sökte både på SU och UU. Är det något av de två universiteten som är bättre än det andra?
Citera
2009-04-09, 12:58
Medlem
FiveTownss avatar
Nu vet jag ju inte hur det är på utbildningen på SU personligen, och det var heller inget riktigt alternativ för mig då jag tycker studentlivet är viktigt. Å andra sidan har ju inte SU terminstentor, vissa uppfattar ju det som en fördel.

Vill du uppleva en riktigt studentstad, välj UU. Men i huvudsak är båda bra utbildningar.
Citera
2009-04-09, 13:22
Medlem
flipsters avatar
Det finns studentliv på SU med. Kanske inte som i Uppsala och Lund, men jag tycker JF anordnar mycket partaj och skojigheter.

Sök SU, där går jag!
Senast redigerad av flipster 2009-04-09 kl. 13:40.
Citera
2009-04-09, 13:26
Medlem
FiveTownss avatar
UU = Uppsala. UMU = Umeå. Umeå skulle jag aldrig sätta min fot i av geografiska skäl.
Citera
2009-04-09, 19:01
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Anghammarad
Kul att du ska söka dig tillbaka! Då måste det ha varit ganska intressant! Hann du läsa någontng i kurslitteraturen? Är intresserad av vilka böcker som kan vara en idé att införskaffa och bläddra lite i redan i förväg.

Köp den senaste upplagan av boken Civilrätt av Malmström och Agell. Den är bra att läsa iafll man vill skaffa sig lite förkunskaper. Det är den bok som i huvudsak används för första kursen på SU också, Juridisk introduktionskurs. Den boken erbjuder en översiktlig genomgång av de civilrättsliga delarna av juridiken.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in