2009-03-10, 09:13
Medlem
r0g3rs avatar
Nej asså, jag vill verkligen läsa juridik och är säker på att jag inte kommer hoppa av! Men aja, ska läsa en kurs till då.. då kan jag få ett snitt på 18.65 det borde vara lungt då iaf...
Citera
2009-03-10, 10:26
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av r0g3r
Nej asså, jag vill verkligen läsa juridik och är säker på att jag inte kommer hoppa av! Men aja, ska läsa en kurs till då.. då kan jag få ett snitt på 18.65 det borde vara lungt då iaf...

Vet inte vad dagens ungdomar egentligen lär sig, men på min tid torde det krävas att man kunde stava till lugnt för att få någorlunda höga betyg i vart fall i svenska.

Förr i tiden fick man ju anstränga sig lite för att få ett MVG, nu räcker det ju bara att man dyker upp på lektionen.
Citera
2009-03-10, 10:37
Medlem
flipsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleiv
Läser i Göteborg. Denna tenta består bl.a. av avtal, skuldbrev, fastighetsköp, mellanmän, entreprenad, köprätt o.s.v. Måste säga att ribban har höjts till det dubbla jämfört med första terminen.

Okej, inte alls lika C1: or då.
Hur gick tentan?
Citera
2009-03-10, 11:49
Medlem
r0g3rs avatar
Eller så orkar man inte stava korrekt på ett internetforum
Citera
2009-03-10, 12:24
Medlem
bernankes avatar
Det känns som att alla alltid ska övertolka tendenser i samhället, och det här är ett bra exempel; att intagningsgränserna skulle höjas på grund av "finanskrisen" och "lågkunjunkturen", hah. En rimlig orsak till höjda gränser är däremot införandet av den s.k. kompletteringsgruppen från HT-10.

Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Helt utan källa säger jag då att det kommande högskoleprovet (28:e mars) ser annorlunda ut. Mindre ORD och mer NOG. Detta är dock enbart hörsägen.
Kan garantera dig att så inte är fallet.

Citat:
Läsa en till kurs? Skriv en prövning istället! Har du 2500p och du får MVG på en kurs du tidigare hade G i ökar ditt snitt med 0,4!
Citera
2009-03-10, 12:28
Medlem
r0g3rs avatar
Det är det jag ska göra.. Asså när jag gick ut hade jag ett snitt på 18,02 (det var i somras) Jag hade då ett vg i geografi o vg i tyska steg 1 och G i steg 2. Nu har jag fått mvg i geografi vilket ger mig ett snitt på 18,22 och nu senast vg (troligtvis får mitt betyg om 2 dagar) i italienska. Detta ger mig ett snitt på 18.44. Jag har då blivit antagen till spanska steg 1 och ska göra allt för att få ett mvg där som kommer då ge mig ett snitt på 18.65. Detta bör räcka för juristlinjen (i umeå)
Citera
2009-03-10, 12:50
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernanke
Det känns som att alla alltid ska övertolka tendenser i samhället, och det här är ett bra exempel; att intagningsgränserna skulle höjas på grund av "finanskrisen" och "lågkunjunkturen", hah. En rimlig orsak till höjda gränser är däremot införandet av den s.k. kompletteringsgruppen från HT-10.

Det är ju ett faktum att fler studerar under lågkonjunkturer.

Citat:
Kan garantera dig att så inte är fallet.

Det glädjer mig att höra.

r0g3r: Har du gjort HP någon gång?
Citera
2009-03-10, 13:08
Medlem
bernankes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Det är ju ett faktum att fler studerar under lågkonjunkturer.
Det är ju inte nödvändigtvis av betydelse. Ökningen kan ju vara marginell. Och vad definierar en lågkunjunktur? Arbetslösheten är nu ungefär lika hög som för fyra år sedan, perspektiv? Mer rimligt är att högre tryck på högskolorna är hänförliga till aviseringen om nya ansökningsregler, ökade studiemedel och allmän betygsinflation. Det är åtminstone min uppfattning av läget.
Citera
2009-03-10, 13:17
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Ökningen kan ju vara marginell.

Ökningen r0g3r talade om var marginell, därav nämnde jag det.

Citat:
Och vad definierar en lågkunjunktur?

Hämmad tillväxt, högre inflation och ökad arbetslöshet. Folk ser det långsiktigt. Ska jag stanna på min nuvarande arbetsplats och riskera att förlora jobbet eller investera i framtiden, genom att utbilda mig?
Citera
2009-03-10, 23:24
Medlem
r0g3rs avatar
Nope aldrig gjort HP. Mycket pga jag har bara läst matte A och B (fick vg i dessa) Men känner att jag inte skulle kunna få ett tillräckligt bra resultat.
Kanske om jag skulle göra det några gånger... men nu är det ändå försent!
Citera
2009-03-11, 02:04
Medlem
simmarn_2004s avatar
Citat:
Men känner att jag inte skulle kunna få ett tillräckligt bra resultat.
Man har ju absolut inget att förlora på att göra HP. Förutom att man kan få en självförtroendetörn som får en att börja tvivla på ens akademiska potential vid händelse av ett pinsamt dåligt resultat då
Citera
2009-03-11, 10:35
Medlem
Aimberts avatar
Citat:
Nope aldrig gjort HP. Mycket pga jag har bara läst matte A och B (fick vg i dessa) Men känner att jag inte skulle kunna få ett tillräckligt bra resultat.
Kanske om jag skulle göra det några gånger... men nu är det ändå försent!

Gör HP. Jag fick inte mer än G i
Matte B (vilket i för sig berodde mer på att jag inte var motiverad), men presterade 1,7 på HP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in