2013-09-13, 20:37
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Men det betyder väl då för SU:s del att 3 av 4 tentor har 3 tentatillfällen? För ni har väl det fortfarande det så att en termin delas upp i 4 delar?

Studieordning(ar): http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/grundkurser.asp?lang=swe
Citera
2013-09-13, 20:39
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legal-Eagle
Men det betyder väl då för SU:s del att 3 av 4 tentor har 3 tentatillfällen? För ni har väl det fortfarande det så att en termin delas upp i 4 delar?

Ah, iofs: alla kurser går ju både vt och ht, så på ett läsår har man 4 eller 5 tillfällen.
Citera
2013-09-13, 20:40
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Studieordning(ar): http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/grundkurser.asp?lang=swe
Ja, just det. Jag inser nu att min fråga var direkt korkad. Du skrev ju att tentan var på 22,5 poäng.
Citera
2013-09-13, 20:43
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Ah, iofs: alla kurser går ju både vt och ht, så på ett läsår har man 4 eller 5 tillfällen.
Nä, det var inte så jag menade, för så är det i Lund också. Alltså 4 tentatillfällen per läsår. Min fråga var korkad. Ber om ursäkt. Mea culpa.
Citera
2013-09-14, 11:02
Medlem
eXtremos avatar
Är det några här som tänker anmäla sig till BLC? Funderar själv på det, verkar som en rolig och intressant tävling där man faktiskt (har jag hört) kan lära sig någonting också.
Citera
2013-09-16, 10:58
Medlem
Veasellls avatar
Rättsposivitism. Ordet gör mig tokig. Någon kunnig som kan förklara den i ett enkelt och förstående kontext?

Mvh Veaselll
Citera
2013-09-16, 11:20
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll
Rättsposivitism. Ordet gör mig tokig. Någon kunnig som kan förklara den i ett enkelt och förstående kontext?

Mvh Veaselll
Det finns en tråd för läxor.
Citera
2013-09-16, 12:33
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veaselll

Mvh Veaselll
Med begreppet menas åsikten att rätt och fel är en konsekvens av hur ett lands lagstiftning ser ut. Står det i lagen att det är fel att döda så är det fel att döda. Detta som en kontrast till synsättet att rätt och fel är oberoende av normativa regler(naturrätt).
Citera
2013-09-16, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Med ovanstående resultat i åtanke: hör man någonsin en student "erkänna" att denne fick B på en tenta? Jag kan inte dra mig till minnes att jag själv gjort det, men det brukar ändå vara 15-25% som kammar hem ett B (om jag får göra en grov gissning).

Återigen kan det kanske säkerligen ändras senare terminer, men jag har hört mer än en T1a tala om sitt betyg (tentaresultat) som haft B.
Citera
2013-09-16, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LB542
Med ovanstående resultat i åtanke: hör man någonsin en student "erkänna" att denne fick B på en tenta? Jag kan inte dra mig till minnes att jag själv gjort det, men det brukar ändå vara 15-25% som kammar hem ett B (om jag får göra en grov gissning).

Flera gånger har jag hört folk vara både lättade över att de blev godkända och besvikna eller rent av förbannade över att de "bara" fick ett B. Kanske snackas det mer öppet här (Örebro) än på andra ställen, eller så är det bara för mig som folk lättar sina hjärtan.
Citera
2013-09-17, 22:07
Medlem
Någon som vet hur poänggränserna var för JIKens tenta vid SU VT2013?
Citera
2013-09-18, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av great123
Någon som vet hur poänggränserna var för JIKens tenta vid SU VT2013?

Att vara jurist handlar till stor del om att söka efter information.

http://www.juridicum.su.se/jurweb/utbildning/Kurser.asp?SchemaID=901&

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in