Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Väldigt intressant faktiskt, för ett tag sen snackade jag dock med en kille som hoppade av juristprogrammet för att hoppa på en civilingenjörsutbildning, han tyckte helt enkelt det var tråkigt - och detta är naturligtvis väldigt individuellt. Men jag tror det är ganska naturligt att man lätt får lite ångest efter att man har valt eller avslutat en viss utbildning och det ibland inte är lika kul som man tänkt sig. Då kan man kanske komma ihåg att det förmodligen är lika stor chans att det hade varit samma på den andra linjen.
Visst är det så att gräset är grönare på andra sidan. Det är därför jag tvekar angående att hoppa på en ny lång utbildning. Känner igen mig mycket i tråden som LB542 länkade till angånde den desillusionerade juristen, fast jag är då ingenjör istället.
Det bästa är nog ändå att gräva där man står och försöka hitta ett jobb man trivs med inom ett område som man redan kan hyfsat. Man kan ju också försöka bredda sin kompetens på olika sätt för att hitta ett bättre jobb. Det känns som att möjligheterna var större när man var helt grön. Efter en ganska lång och bred utbildning kan man ju välja på många jobb, men när man jobbat ett tag har man blivit nischad och det är svårare att byta bransch eller inriktning. En varning därför till alla studenter: Tänk er noga för vilket jobb ni hoppar på först! Det är lätt att bli glad och tacksam över att ha blivit erbjuden ett jobb överhuvudtaget, men fundera ändå på om det verkligen är rätt jobb för dig!