2011-09-30, 13:39
Medlem
Hehe ja har vi några studenter från uppsala här

http://www.dn.se/nyheter/sverige/juriststudenter-fuskar-mest

Citera
2011-09-30, 14:07
Medlem
mr.mister89s avatar
har man rättegångsövningar-mock trials på juristprogrammet?
eller är det bara "teori"?
Citera
2011-09-30, 14:27
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mister89
har man rättegångsövningar-mock trials på juristprogrammet?
eller är det bara "teori"?
Ja, man har rättegångsspel och rättegångsliknande seminerier. Allt är åtminstone inte bara föreläsningar.
Citera
2011-09-30, 15:01
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimus.prime
Hehe ja har vi några studenter från uppsala här

http://www.dn.se/nyheter/sverige/juriststudenter-fuskar-mest

Säger egentligen inte jättemycket om gemene juriststudent. 19 personer åkte fast de senaste 4 åren. Uppsala hade fram till vt10 enbart ett intag per år, vilket ger cirka 4,5 x 200 (eftersom det går runt 200 i varje årskull), plus de två vårintagen 2010 och 2011, 400. Det ger 1300 personer som går programmet just nu. Lägg därtill att de har räknat under fyra år, vilket innebär ytterligare 800 elever.

Av de cirka 2100 juriststudenterna har alltså 19 fuskat, vilket är mindre än en procent.
Citera
2011-09-30, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Väldigt intressant faktiskt, för ett tag sen snackade jag dock med en kille som hoppade av juristprogrammet för att hoppa på en civilingenjörsutbildning, han tyckte helt enkelt det var tråkigt - och detta är naturligtvis väldigt individuellt. Men jag tror det är ganska naturligt att man lätt får lite ångest efter att man har valt eller avslutat en viss utbildning och det ibland inte är lika kul som man tänkt sig. Då kan man kanske komma ihåg att det förmodligen är lika stor chans att det hade varit samma på den andra linjen.

Visst är det så att gräset är grönare på andra sidan. Det är därför jag tvekar angående att hoppa på en ny lång utbildning. Känner igen mig mycket i tråden som LB542 länkade till angånde den desillusionerade juristen, fast jag är då ingenjör istället.

Det bästa är nog ändå att gräva där man står och försöka hitta ett jobb man trivs med inom ett område som man redan kan hyfsat. Man kan ju också försöka bredda sin kompetens på olika sätt för att hitta ett bättre jobb. Det känns som att möjligheterna var större när man var helt grön. Efter en ganska lång och bred utbildning kan man ju välja på många jobb, men när man jobbat ett tag har man blivit nischad och det är svårare att byta bransch eller inriktning. En varning därför till alla studenter: Tänk er noga för vilket jobb ni hoppar på först! Det är lätt att bli glad och tacksam över att ha blivit erbjuden ett jobb överhuvudtaget, men fundera ändå på om det verkligen är rätt jobb för dig!
Citera
2011-10-01, 00:34
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ja, man har rättegångsspel och rättegångsliknande seminerier. Allt är åtminstone inte bara föreläsningar.

Men det är ju inte särskilt ofta man har rättegångsspel. 2-3 gånger på 4,5 år.
Citera
2011-10-01, 03:04
Medlem
prettygirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Augustsson
Lite OT: Ber ibland jurister om råd i spörsmål angående diverse avtal i mitt nuvarande jobb. ALLTID får man ett tvärsäkert svar på hur någon paragraf skall tolkas. Ber man en annan jurist om en second opinion är det inte ovanligt att man får rakt motsatt besked, men med samma självsäkra inställning. Aldrig säger de nåt i still med "jag är inte säker, men detta är min tolkning". Tycker denna attityd är smått roande. Är det något man lär sig på juristutbildningen att alltid låtsas som att man vet precis vad man pratar om även om man är osäker?

Låter lite märkligt detta. Standardsvaret från jurister brukar alltid börja med: "Det beror på..." och sedan något väldigt generellt. Det är sällan man kan ge ett tvärsäkert svar förrän man har tittat på frågan grundligt. Ibland är rättsläget oklart eftersom frågan aldrig prövats och då kan man bara ge en svag indikation på vad man själv tror att utgången kommer att bli.

Om jag fick en massa tvärsäkra svar från min jurist skulle jag se nog till att byta ombud. Ja, om det inte var självaste Hellner eller någon annan med liknande patos i branschen.
Citera
2011-10-01, 10:13
Medlem
LGM-30Gs avatar
Det blir automatiskt att jag föreställer mig att sätta siktet mot "toppen" av juristyrkena och tror jag skulle klara av det, det är mest en fråga om vilket arbetsinsats jag kan lägga in. I mina framåtblickar är jag alltid rädd att något jag inte har kontroll över ska göra att jag misslyckas, så jag vill alltid utforska vad jag kan göra i ett scenarie där alltid inte riktigt gått som jag tänkt mig. Sanningen är att det aldrig går som jag tänkt mig, men tack och lov blir det inte heller alltid sämre än jag tänkt mig.

Jag vill nog inte ha något högvarvat jobb i Stockholm, även om belöningen är stor. En bra utsikt, frisk luft och en möjlighet till lugn passar nog bättre. Det är det som är så bra med Sverige, att alla utsikter förändras hela tiden i och med årstiderna. Att ha ett jobb med stimulerande arbetsuppgifter, kanske något lite sexigare än familjerätt eller något med skatter, en schysst lön och ett trevligt kontor centralt i en mellanstor stad skulle nog göra väldigt för min väg till lycka. Jag läste för övrigt att medellönen i Sverige nu för tiden är 28 000 kr, kan det verkligen stämma? Sist jag letade efter en sådan siffra fick jag fram 18 000 kr. I vilket fall, så ligger 30 innan 30 som ett mantra i mitt huvud, och det låter ju som ett bra mål med tanke på att jag skulle vara 26 år när jag tar examen.

Om jag tar juristexamen från Uppsala Universitet med medelmåttiga betyg, är den framtid jag tänker på inom räckhåll?
Citera
2011-10-02, 11:27
Medlem
Roxanas avatar
Rättsfall och juridisk ordbank finns att tillgå på nätet, men hur är det med paragrafer/lagrum?

Bästa sidorna som motsvarar lagboken online?
Utifrån de gånger man glömmer tegelstenen i skolan över helgen, tex....
Citera
2011-10-02, 12:26
Medlem
AberMenschs avatar
Hur mycket seminarier eller obligatoriska sammankomster är det på juristprogrammet?
Citera
2011-10-02, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana
Rättsfall och juridisk ordbank finns att tillgå på nätet, men hur är det med paragrafer/lagrum?

Notisum fungerar bra.
Citera
2011-10-02, 13:15
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roxana

När glömmer man lagboken i skolan?

Nåväl - jag använder antingen Karnov eller Zeteo. Är det något snabbt jag vill kolla upp fungerar notisum alldeles utmärkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in