2012-02-28, 22:29
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PuerAeternus
Det är inte riktigt sant. Som jag förstått det fick dom däremot ta med sig Avtalsrätt 2010 på tentan. Den är ju i princip "Allmän avtalsrätt" sammanfattad kort. Att en del fick väldigt goda resultat genom att bara utgå ifrån Avtalslagen 2010 på frågan som kom är en annan sak. Numera används inte Rahmbergs böcker som kurslitteratur på GU, och således inte heller Avtalslagen 2010.

Jaha, okej då är jag med på banan. Jag trodde nämligen att Avtalslagen 2010 utgjorde kurslitteratur vid det tillfället och att det därför var denna, bland annat, som studenterna examinerades på.

Vad gäller Rambergs doktrinära gärning kan väl i övrigt endast sägas vad som i allmänhet gäller för just denna typ av rättskälla: den skall tas med en nypa salt och granskas kritiskt. Detta gäller emellertid all doktrin, och inte bara Rambergs verk. Man bör inte glömma bort att doktrin trots allt är ett slags verklighet som filtrerats genom författarens "filter". Vissa lyckas maskera detta på ett mer eller mindre bra sätt.
Citera
2012-03-01, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoodog
Jaha, okej då är jag med på banan. Jag trodde nämligen att Avtalslagen 2010 utgjorde kurslitteratur vid det tillfället och att det därför var denna, bland annat, som studenterna examinerades på.

Vad gäller Rambergs doktrinära gärning kan väl i övrigt endast sägas vad som i allmänhet gäller för just denna typ av rättskälla: den skall tas med en nypa salt och granskas kritiskt. Detta gäller emellertid all doktrin, och inte bara Rambergs verk. Man bör inte glömma bort att doktrin trots allt är ett slags verklighet som filtrerats genom författarens "filter". Vissa lyckas maskera detta på ett mer eller mindre bra sätt.

Well it works both ways. Ett exempel på hur doktrinen aktivt kan påverka rättstillämpningen i en given riktning torde vara Hellners monumentala doktorsavhandling "obehörig vinst" där han i princip själv avpolletterar principens existensberättigande i Sverige. Även om EU naturligtvis har framtvingat en riktningsförändring så lyser användandet av principen med sin frånvaro vilket är intressant med tanke på närheten till Tyskland och BGB. Bra tråd för övrigt.
Citera
2012-03-02, 20:34
Medlem
Tror ni man kan ha nytta av en master i kriminologi utöver juristprogrammet sen när man söker jobb?

Det känns som ett väldigt intressant ämne i mina ögon och man borde ju vara berättigad att söka det med en kandidat i rättsvetenskap som man får av juristprogrammet, eller? Så kan man ev. läsa parallellt de sista två åren.
Citera
2012-03-02, 20:44
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Tror ni man kan ha nytta av en master i kriminologi utöver juristprogrammet sen när man söker jobb?

Det känns som ett väldigt intressant ämne i mina ögon och man borde ju vara berättigad att söka det med en kandidat i rättsvetenskap som man får av juristprogrammet, eller? Så kan man ev. läsa parallellt de sista två åren.
Hur relevant det är beror ju helt på vad du vill jobba med.
Citera
2012-03-02, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Hur relevant det är beror ju helt på vad du vill jobba med.

Jo, så är det ju alltid. Har bara lite svårt att komma på vad man skulle kunna jobba med (bortsett från brottmål etc. då) med en sådan utbildning. Låter ju som sagt väldigt intressant och trevligt det som står om utbildningen, men vid vilka yrken man mer specifikt har nytta av den (alltså var den faktiskt anses som en merit) känns lite mer luddigt http://www.utbildning.gu.se/program/...rogramId=S2KRI.
Citera
2012-03-02, 22:05
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88

Det låter ju märkligt att man skulle kunna söka till ett masterprogram i kriminologi utan att ö.h.t. ha pluggat någon kriminologi alls innan. Normalt sett krävs det ju att man iaf har läst 90 hp eller något sådant i huvudämnet för att vara behörig till ett masterprogram inom det ämnet. Din länk ger visserligen inte intrycket av det, men jag skulle kolla med SYO för säkerhets skull.

Edit: I alla juristjobb som har anknytning till rättsväsendet (polischef, åklagare, försvarsadvokat, domare, utredare på polisen/SÄPO, mm.) borde det vara meriterande att ha pluggat kriminologi. Hur meriterande vet jag inte, men det ger väl maximal meritpoäng till tingsmeritering?

Det naturliga vore väl dock att ta en dubbelexamen, juristexamen och fil.kand i kriminologi. Kommer du in på masterprogrammet så kör hårt, men det låter mycket märkligt. Nån annan kanske vet mer.
Senast redigerad av Feadog 2012-03-02 kl. 22:08.
Citera
2012-03-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det låter ju märkligt att man skulle kunna söka till ett masterprogram i kriminologi utan att ö.h.t. ha pluggat någon kriminologi alls innan. Normalt sett krävs det ju att man iaf har läst 90 hp eller något sådant i huvudämnet för att vara behörig till ett masterprogram inom det ämnet. Din länk ger visserligen inte intrycket av det, men jag skulle kolla med SYO för säkerhets skull.

Edit: I alla juristjobb som har anknytning till rättsväsendet (polischef, åklagare, försvarsadvokat, domare, utredare på polisen/SÄPO, mm.) borde det vara meriterande att ha pluggat kriminologi. Hur meriterande vet jag inte, men det ger väl maximal meritpoäng till tingsmeritering?

Det naturliga vore väl dock att ta en dubbelexamen, juristexamen och fil.kand i kriminologi. Kommer du in på masterprogrammet så kör hårt, men det låter mycket märkligt. Nån annan kanske vet mer.

Från GU:
Citat:
För behörighet till masterprogrammet i kriminologi krävs kandidatexamen med samhällsvetenskapligt huvudområde eller, för den som har kandidatexamen med annan inriktning, har läst minst 60 högskolepoäng i ett samhällsvetenskapligt huvudområde, eller som har motsvarande kunskaper relevanta för huvudområdet kriminologi.

Det låter ju som att det skulle kunna fungera. Jag kan ju inte vara den första som tänker tanken, så får väl höra med studievägledaren.

Det där med tingsmeritering får man nog också kolla upp, för som jag förstått det så gäller det bara "grundläggande kurser" om minst 30 hp och detta lär ju vara mer fördjupande kurser. Kriminologi är ju annars som du säger ett av de ämnen som ger maximal poäng.
Senast redigerad av Trixy88 2012-03-02 kl. 22:31.
Citera
2012-03-03, 21:17
Medlem
Någon här som bara läste sporadiskt under gymnasietiden och som trots att de insåg att det inte kunde fortsätta, ändå, dag efter dag, undvek att ändra sina rutiner under sitt första "jurist"år? Sitter i en sits där jag missat att inhämta den "allmänbildning" och extra kunskap som jag kunde under mina tidigare kurser, dvs jag har inte varit i närheten av AB.
Om någon här använde sin tid på samma vis som jag under detta första år, kom ni ikapp och kanske dessutom höjde er en nivå över era kursare så småningom, eller är ni fortfarande i uppförsbacke jämfört med andra.

Har nu fem dagar kvar till mitt första tentamen tillfälle i civilrätt A och är efter som bara den, främst för att jag t.o.m undvek att gå på de flesta föreläsningarna som vi haft. Föreläsningar där vi bland annat, vid varje tillfälle gick igenom relevanta rättsfall, diskuterade och löste övningsuppgifter som var direkt relevanta för min kommande tentamen.

Varför har jag inte hoppat av/ läser jag det här programmet? Varför skriver jag i den här tråden när jag egentligen inte ens borde sitta vid datorn?

Vill egentligen väldigt gärna fortsätta den här utbildningen och dessutom lära mig mer om juridik oavsett om det hör till mitt kursschema eller ej. Så min yttersta ambition just nu är att komma ikapp och hamra in riktiga studierutiner inför kommande kurser. Men jag sitter här eftersom jag är osäker, och något modlös på grund av den bristfällig karaktär jag haft och tidsödande fritidsintressen som jag har(spel).

Vad tror ni som läst detta universitetsämne under en tid, går det att läsa in nästan en hel 45 dagars kurs på fem dagar? Utan vettiga anteckingar att gå efter och diskussioner i bakhuvudet från övningstillfällen, men ett riktigt jävlaranamma.
Citera
2012-03-03, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av redorm
Någon här som bara läste sporadiskt under gymnasietiden och som trots att de insåg att det inte kunde fortsätta, ändå, dag efter dag, undvek att ändra sina rutiner under sitt första "jurist"år? Sitter i en sits där jag missat att inhämta den "allmänbildning" och extra kunskap som jag kunde under mina tidigare kurser, dvs jag har inte varit i närheten av AB.
Om någon här använde sin tid på samma vis som jag under detta första år, kom ni ikapp och kanske dessutom höjde er en nivå över era kursare så småningom, eller är ni fortfarande i uppförsbacke jämfört med andra.

Har nu fem dagar kvar till mitt första tentamen tillfälle i civilrätt A och är efter som bara den, främst för att jag t.o.m undvek att gå på de flesta föreläsningarna som vi haft. Föreläsningar där vi bland annat, vid varje tillfälle gick igenom relevanta rättsfall, diskuterade och löste övningsuppgifter som var direkt relevanta för min kommande tentamen.

Varför har jag inte hoppat av/ läser jag det här programmet? Varför skriver jag i den här tråden när jag egentligen inte ens borde sitta vid datorn?

Vill egentligen väldigt gärna fortsätta den här utbildningen och dessutom lära mig mer om juridik oavsett om det hör till mitt kursschema eller ej. Så min yttersta ambition just nu är att komma ikapp och hamra in riktiga studierutiner inför kommande kurser. Men jag sitter här eftersom jag är osäker, och något modlös på grund av den bristfällig karaktär jag haft och tidsödande fritidsintressen som jag har(spel).

Vad tror ni som läst detta universitetsämne under en tid, går det att läsa in nästan en hel 45 dagars kurs på fem dagar? Utan vettiga anteckingar att gå efter och diskussioner i bakhuvudet från övningstillfällen, men ett riktigt jävlaranamma.

Jag började min juristutbildning med B:n, sedan ett par BA:n och avslutade med AB:n så det går helt klart att förbättra sig. I mitt fall var det avgörande att jag höjde min ambitionsnivå och då blev även mina betyg bättre. Så mitt tips är: vill du ha bättre betyg, plugga mer Dessutom är varje termin en ny chans, i varje fall i Uppsala, och terminerna bygger inte särskilt mycket på varandra. Möjligen termin 2 och 3 men i övrigt innehåller varje termin nya saker och de tre sista är ju valfria, så man kan alltid förbättra sig inför en ny termin. Bara för att du startat dåligt behöver du inte avsluta dåligt. Försök att utvärdera varför du inte lyckats så bra och förändra ditt beteende. Lycka till!

Edit: Ska kanske tillägga att vissa grundläggande saker, typ grundläggande civilrätt, är bra att kunna på samtliga terminer. Sådana mer eller mindre grundläggande frågor dyker dock upp i samma form nästan varje termin och min erfarenhet är därför att man lär sig mycket genom repetition. Man mognar också som jurist ju längre tid man går på programmet och då faller mycket på plats av sig själv efter ett tag, man lär "känna" juridiken.
Senast redigerad av grizzel 2012-03-03 kl. 22:07.
Citera
2012-03-05, 21:17
Medlem
Depp.s avatar
Hej!

Jag undrar vilken bokhandel som säljer kurslitteratur och tentakompendier för juridikstuderande i Göteborg? Är det Andrahandsbokhandeln på Götabergsgatan 17? Tack på förhand!
Citera
2012-03-06, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Depp.
Hej!

Jag undrar vilken bokhandel som säljer kurslitteratur och tentakompendier för juridikstuderande i Göteborg? Är det Andrahandsbokhandeln på Götabergsgatan 17? Tack på förhand!

Kursböcker hittar du hos Handelsboden som ligger inne på Handelshögskolan. Tentakompendier säljs av Juridiska Föreningen men läggs även ut på GUL inför tentorna.
Citera
2012-03-06, 13:43
Medlem
Hejsan!

Slutade gymnasiet förra året efter att ha gått en treårig elutbildning, fick helt okej betyg, några mvg några vg och massa g:n. (inga ig:n dock) Har nu pluggat komvux och studierna går kanon, jag är riktigt sugen på att läsa just juristprogrammet och har tänkt göra högskoleprovet för att komma in. Men min fråga är, hur stor chans har jag egentligen på juristprogrammet? Antar att alla som går där läst samhäll eller dylikt innan med alla MVG som slutbetyg. Behöver man vara riktigt vass på att skriva texter och prata inför grupp eller är det bara grymt mycket plugg och tentor som gäller?

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in