Citat:
Ursprungligen postat av Trixy88
Tror ni man kan ha nytta av en master i kriminologi utöver juristprogrammet sen när man söker jobb?
Det känns som ett väldigt intressant ämne i mina ögon och man borde ju vara berättigad att söka det med en kandidat i rättsvetenskap som man får av juristprogrammet, eller? Så kan man ev. läsa parallellt de sista två åren.
Det låter ju märkligt att man skulle kunna söka till ett masterprogram i kriminologi utan att ö.h.t. ha pluggat någon kriminologi alls innan. Normalt sett krävs det ju att man iaf har läst 90 hp eller något sådant i huvudämnet för att vara behörig till ett masterprogram inom det ämnet. Din länk ger visserligen inte intrycket av det, men jag skulle kolla med SYO för säkerhets skull.
Edit: I alla juristjobb som har anknytning till rättsväsendet (polischef, åklagare, försvarsadvokat, domare, utredare på polisen/SÄPO, mm.) borde det vara meriterande att ha pluggat kriminologi. Hur meriterande vet jag inte, men det ger väl maximal meritpoäng till tingsmeritering?
Det naturliga vore väl dock att ta en dubbelexamen, juristexamen och fil.kand i kriminologi. Kommer du in på masterprogrammet så kör hårt, men det låter mycket märkligt. Nån annan kanske vet mer.