Läser Juristprogrammet för tillfället och har lite funderingar rörande vilka möjligheter det finns till att arbeta utomlands när man är klar med programmet.
Till skillnad från exempelvis läkare är det ju som ni vet ganska problematiskt att arbeta utomlands med en svensk juristutbildning eftersom man lär sig Svensk lag och i andra länder har de andra system.
Har frågat runt bland folk som kommit en bit på utbildningen, efterforskat på internet, pratat med studievägledaren och alla verkar säga samma sak: Det finns i princip inga möjligheter då klienter i andra länder i första hand väljer inhemska jurister(ganska självklart).
I denna tråd(
https://www.flashback.org/t798955) diskuterar man alternativet att skaffa sig en juridisk examen i Sverige(alltså läsa alla 4,5 år) och sedan söka Law i USA. Tycker det låter ganska tradigt och det känns som en ganska stor "waste" eftersom det är helt olika system.
Ett alternativ är att läsa ett halvår/ett år utomlands senare men det ger dig ju ändå inte någon behörighet att jobba utomlands.
Kort sagt, vad skulle vara det bästa alternativet? Sökte till Juristprogrammet då jag tänkte att jag skulle inrikta mig på Folkrätt eller möjligtvis Miljörätt. Men jag vill ju inte direkt vara ombud för några utvisningshotade invandrare i Gävle som riskerar att få sina rättigheter kränkta i hemlandet.
Känner att jag verkligen inte vill bo i Sverige. Finns ingenting för mig här och har ingenting som håller mig kvar. Finns det något möjlighet att inkorporera det jag lärt mig, och kommer lära mig, på Juristlinjen och bygga vidare på det utomlands(tänker främst på USA), eller bör jag helt enkelt söka en ny utbildning i US?