2011-05-11, 09:16
Medlem
MegaPros avatar
Osäker på var jag ska ta detta så jag kör här, förvaltningsrättslig tidskrift, finns det att komma åt via någon databas?
Citera
2011-05-12, 17:55
Medlem
Är jag så gott som garanterad ett jobb på någon av de stora affärsbyråerna om jag går ut med 100% AB, förutsatt att jag är socialt och övrigt sett lämpad?
Citera
2011-05-12, 18:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Är jag så gott som garanterad ett jobb på någon av de stora affärsbyråerna om jag går ut med 100% AB, förutsatt att jag är socialt och övrigt sett lämpad?
Ja

Edit: Du är inte garanterad någonting, men dina chanser ökar ju markant med dessa förutsättningar
Citera
2011-05-12, 20:35
Medlem
tjugosjus avatar
En observation jag gjort: på föreläsningar och seminarier har nästan alla med sig sin dator. Det ser ganska häftigt ut när en hel rad sitter med det lysande äpplet på en mac (har själv en, jättebra under långa basgruppsmöten pga bra batteritid). Här (i umeå) är det ovanligare att inte ta med sig datorn. Hur ser det ut på de andra lärosätena? Här är det en del lärare som knorrar att det vore bra om man ändå hade med sig lagboken.
Blir följden att juriststudenter istället för sned rygg från allt lagbokskånkande får musarm?
Vad händer med klottret på bänkarna när uttråkade studenter istället kan rikta uppmärksamheten till datorn?
Om du bara fick välja en, skulle du ta Zeteo eller Karnov?
Citera
2011-05-15, 17:16
Medlem
Michenzies avatar
Spelar det någon roll vad man har gått för linje på gymnasiet om man ska
söka till juristprogrammet?

går man samhäll/samhäll så kanske det är en bra föreberedelselinje för jurist
i och med att man läser mycket historia och samhällskunskap..
Men säg att du studerar Handel/ekonomi som jag gör.. där jag inte läser
någon historia alls överhuvudtaget, utan måste lägga till det som Inviduella val,
kommer det påverka mig i framtiden att jag inte är lika allmänbildad som de andra juridikstuderna är.
jag kommer då läsa enbart Historia A , medan de som går sam läser t.o.m Historia C!

Dessutom undrar jag om du har en jur.kand examen.. tittar arbetsgivare på vilken utbildning
du har studerat i gymnasiet? som t.ex '' aha den här killen gick handel.. han tar vi inte in ''
eller bekymrar jag mig över något som inte är sant?

tacksam för svar!
Citera
2011-05-15, 17:25
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Michenzie

någon historia alls överhuvudtaget, utan måste lägga till det som Inviduella val,
kommer det påverka mig i framtiden att jag inte är lika allmänbildad som de andra juridikstuderna är.
jag kommer då läsa enbart Historia A , medan de som går sam läser t.o.m Historia C!

Dessutom undrar jag om du har en jur.kand examen.. tittar arbetsgivare på vilken utbildning
du har studerat i gymnasiet? som t.ex '' aha den här killen gick handel.. han tar vi inte in ''

tacksam för svar!
Du bekymrar dig i onödan. Det kan vara en fördel i början att ha gått samhällsvetenskaplig linje jämfört med t.ex. en praktisk. Mycket jämnar dock ut sig rätt snabbt, det är dock klart att det i början kan vara en fördel att ha gått t.ex. en linje där man fått träna mycket på t.ex. muntliga redovisningar då det gör seminarium en aning lättare. Kan dock inte tänka mig att arbetsgivarna kommer bry sig nämnvärt om vilken gymnasielinje du gick.
Citera
2011-05-15, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Michenzie

tacksam för svar!

Gymnasievalet spelar ingen stor roll alls. Klart det är bra att ha allmänbildning, men du lär dig det du behöver när du väl börjar.
Citera
2011-05-15, 18:24
Medlem
Är det någon som vill dela med sig av sina bästa tips inför tentan i allmän förmögenhetsrätt på t2 i Lund?
Citera
2011-05-15, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av _Antiz
Är det någon som vill dela med sig av sina bästa tips inför tentan i allmän förmögenhetsrätt på t2 i Lund?

Lär dig och förstå skillnaden mellan 16 och 20 § SkbrL.
Citera
2011-05-15, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herman.Gotze
Lär dig och förstå skillnaden mellan 16 och 20 § SkbrL.

huh?
Citera
2011-05-15, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
huh?

16
§ Har gäldenären guldit ränta eller sådan avbetalning som enligt skuldebrevet skall erläggas å däri angiven tid, må det, utan hinder av vad i 15 § är stadgat, åberopas jämväl mot ny borgenär som i god tro fått handlingen på sig överlåten sedan beloppet förfallit till betalning. Mot krav å betalning som här avses gälle ock annat jäv som i 15 § sägs.

20 § Har löpande skuldebrev efter överlåtelse kommit i ny innehavares hand, vare ändock räntebetalning som, då förfallotid är inne, erlägges till överlåtaren gill, utan så är att gäldenären visste, att denne ej längre ägde uppbära betalning, eller hade skälig anledning att det misstänka. Vad sålunda stadgats om ränta gälle ock i fråga om avbetalning som enligt skuldebrevet skall erläggas å däri angiven tid.
Erlades betalningen av löftesman eller av någon som icke, eller allenast med intecknad egendom eller annan pant, svarade för förbindelsen, vare betalningen ej gill, med mindre såväl denne som gäldenären var i god tro på sätt i första stycket sägs.
Citera
2011-05-15, 23:58
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Antiz
H.G är inne på ett bra spår: se till att förstå SkbrL. Var även kapabel att utföra en fri culpabedömning inom skadeståndsrätten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in