Citat:
Ursprungligen postat av tjugosju
Fråga till er som läser vid LU och UU: får ni frågor om genus på era tentor?
Edit: Och till er som läser vid UmU: var kan man ta del av statistik över betygsfördelningen (andelen AB, BA, B och U) från den senaste tentan?
Begär du ett studieintyg via ladok står det där, den statistiken är dock en aning konstig då den sist jag kollade åtminstone räknade med 4 gånger så många elever som faktiskt skrev tentan.
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosju
Jag kan ju dela med mig av frågan vi fick på T1-tentan: analysera ur ett genusperspektiv individualiserad föräldraförsäkring och vilka möjliga konsekvenser en sådan lagändring kan ge (t.ex. för hemarbetet, arbetsmarknaden, individerna, samhället osv.)
Denna fråga framstår för mig som betydligt mer komplicerad än vad jag väntade mig. Inför tentan läste jag bara om direkt och indirekt diskriminering, kvotering, jämställdhetsmål och liknande, sådant som faktiskt återfinns i olika lagar. Så just nu är jag riktigt besviken eftersom mitt misslyckande på denna fråga sänkte mitt betyg. Det känns också lite orättvist att denna typ av frågor ska dyka upp på en terminstenta där varje fråga ger så stort utslag på vilket betyg man får.
Men å andra sidan, här på UmU vet vi att det kommer genusfrågor så det är ju bara att förbereda sig.
Om du konstatar att en kvoterat föräldraförsäkring är jättebra och kommer minska den strukturella diskrimineringen, ta bort kulturella och sociala kön samt öka friheten i praktiken blir det bra poäng på den frågan. Ok att det är lite surt att en genusfråga som den i teorin kan vara skillnaden mellan ett AB och ett B. Samtidigt är det väldigt lätta poäng och hur mycket man än ogillar genus är det bara att acceptera att det blir allt viktigare speciellt inom t.ex statliga utredningar där snart allting ska analyseras ur ett genusperspektiv.
Om inte annat får man helt enkelt se det som en övning i argumentationsteknik, som jurist kan du trots allt ofta få argumentera för eller emot saker där du personligen har en helt annan uppfattning än den du ska argumentera för eller emot. Ibland kan du helt enkelt tvingas acceptera klientens syn på saken, även om du anser den konstig och irrationell och argumentera utifrån det. På samma sätt får du här acceptera genus synen på saken och argumentera utifrån den oberoende av vad du personligen tycker om saken.