2011-04-11, 19:01
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Nu blandar du ihop vad du sett med vad du hört, eventuellt trott! Jag har aldrig sett en sådan annons och du säger dig ha sett flertalet. Länka gärna!

Jag har också sett flertalet platsannonser där affärsjuridiska byråer vill ha in gymnasiebetyg vid ansökan till tjänst. Det är inte helt ovanligt.
Citera
2011-04-11, 19:07
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Nu blandar du ihop vad du sett med vad du hört, eventuellt trott! Jag har aldrig sett en sådan annons och du säger dig ha sett flertalet. Länka gärna!

Söker du fiskalstjänst ska du regelmässigt lämna in dina gymnasiebetyg. Därmed inte sagt att de spelar en avgörande roll för eventuell anställning.
Citera
2011-04-11, 19:43
Medlem
Det här är en fråga till er som pluggar i Stockholm. Vi har precis börjat C1:an(familjerätt och arbetsrätt) och tentan består av två delar som genomförs med 3 dagars mellanrum. Tror ni att man tjänar något på att bara gör en av tentorna nu och sen fokusera på den andra tentan i augusti?
Citera
2011-04-11, 20:00
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowlychoking
Det här är en fråga till er som pluggar i Stockholm. Vi har precis börjat C1:an(familjerätt och arbetsrätt) och tentan består av två delar som genomförs med 3 dagars mellanrum. Tror ni att man tjänar något på att bara gör en av tentorna nu och sen fokusera på den andra tentan i augusti?

Nej. Relativt få gjorde så när jag läste c1:an och minst en av dessa kom inte tillbaka sen efter sommaren (dock terminen senare och huruvida det korta avhoppet hade något att göra med att han hade familjerätten hängandes över sig under sommaren kan man ju iof bara sia om). Man klarar av båda tentorna trots tre dagars mellanrum. Siktar man på AB och vet med sig att man inte har tid/kapacitet kan det vara taktiskt att ta ena nu och andra som rest, men siktar man på AB bör man ärligt talat klara sig utan taktiska överväganden.
Citera
2011-04-11, 20:18
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Nu talar jag mer generellt, men jag har flera familjevänner som sitter på rekryteringspositioner (både inom och utom juristbranschen) som på intervjuer ber att få se gymnasiebetyg. Även om det inte är avgörande så ger ju (högstadie och) gymnasiebetyg en ännu lite bredare bild av en person. En av dem jag känner säger sig titta extra på idrottsbetyget, då det enligt honom säger en del om hur initiativtagande en person är, och han anställer aldrig något med bara ett godkänt betyg. Vad gäller juristbranschen så vill en annan bekant alltid se höga betyg i matte.

För en utexad jurist är det givetvis inte på något vis avgörande, men jag kan inte för mitt liv förstå varför så många är förvånade över att gymnasiebetygen ändå kan komma på tal. De säger ju ändå något om personen i fråga.
Citera
2011-04-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nej. Relativt få gjorde så när jag läste c1:an och minst en av dessa kom inte tillbaka sen efter sommaren (dock terminen senare och huruvida det korta avhoppet hade något att göra med att han hade familjerätten hängandes över sig under sommaren kan man ju iof bara sia om). Man klarar av båda tentorna trots tre dagars mellanrum. Siktar man på AB och vet med sig att man inte har tid/kapacitet kan det vara taktiskt att ta ena nu och andra som rest, men siktar man på AB bör man ärligt talat klara sig utan taktiska överväganden.

Jag siktar på att göra tentan just pga att jag inte vill ha något hängandes över sommaren. Samtidigt så känns det på förhand lättare om man bara behöver fokusera på en av tentorna. Får helt enkelt se hur det artar sig under kursens gång.

Är C1:ans tenta märkbart svårare än Jik:en? Jag tyckte inte Jik:en var alltför skrämmande.
Citera
2011-04-11, 20:54
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Jag siktar på att göra tentan just pga att jag inte vill ha något hängandes över sommaren. Samtidigt så känns det på förhand lättare om man bara behöver fokusera på en av tentorna. Får helt enkelt se hur det artar sig under kursens gång.

Är C1:ans tenta märkbart svårare än Jik:en? Jag tyckte inte Jik:en var alltför skrämmande.
Skönt att ni i Stockholm kan taktika fram era betyg på det viset. Här i Lund kan man inte dela upp examinationen som man vill (mer än att blanka hela tentan) men folk klarar av att få AB ändå.
Citera
2011-04-11, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Skönt att ni i Stockholm kan taktika fram era betyg på det viset. Här i Lund kan man inte dela upp examinationen som man vill (mer än att blanka hela tentan) men folk klarar av att få AB ändå.

Ha! Såvitt jag vet är det endast C1:an som är uppdelad på detta vis.
Citera
2011-04-11, 21:06
Medlem
Iveccs avatar
Citat:

Personligen kan jag tycka att avlastning kan vara bra i vissa fall och ställa om någon tenta till efter sommaren om man prioriterat lite fel under perioden, det är inget fel med det.
Citera
2011-04-11, 21:17
Medlem
namgrebs avatar
Citat:

Jik:en bör du se som en engångsföreteelse, aldrig igen kommer ni läsa en sådan enkel kurs, (men å andra sidan får man in den s.k "metoden" mer och mer för varje kurs man läser så i den meningen blir det inte så farligt ändå). Jag skulle våga påstå att C1:an är märkbart svårare, det kan dessutom statistiken bekräfta. Någon kalldusch är det dock inte fråga om, plugga på bra och det går bra. Familjerätten anser jag svårare än arbetsrätten då familjerätt är otroligt tråkigt.

Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd

Visserligen så innebär ju taktikandet att han skulle just blanka familjerättstentan, men annars är det relativt enkelt för Stockholmare att vara taktiska (och jag vet flera som är det kontinuerligt och närmast blir överraskade när man berättar att man är i fas) genom att t.ex. skippa någon kurs här eller där för att ta igen den senare eller blanka en tenta för att göra omtentan blott några veckor därefter. Finns det överhuvudtaget någon möjlighet för de med terminstentor att vara taktiska? (Bortsett ifrån att blanka 30 hp och göra omtentan vilket måste suga stenhårt).
Citera
2011-04-12, 07:41
Medlem
Vilka är det som "oftast" anses vara de attraktivaste yrkena efter en juridikutbildning? Affärsjurist på drakarna, försvarsadvokat och bolagsjurist? Dessa tre eller? Finns det inget mellanting mellan dessa tre och statlig slav? Hur stor andel av studenterna blir egentligen något av dessa tre?

Hur är en stereotyp juridikstudent? Och i synnerhet en typisk sådan med affärsjuridik-ambitioner?
Citera
2011-04-12, 07:51
Medlem
C Bildts Kostyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Vilka är det som "oftast" anses vara de attraktivaste yrkena efter en juridikutbildning? Affärsjurist på drakarna, försvarsadvokat och bolagsjurist? Dessa tre eller? Finns det inget mellanting mellan dessa tre och statlig slav? Hur stor andel av studenterna blir egentligen något av dessa tre?

Hur är en stereotyp juridikstudent? Och i synnerhet en typisk sådan med affärsjuridik-ambitioner?

Vad som är attraktivt beror nog på vem du frågar. För egen del har affärsjuridiken aldrig lockat eftersom jag tycker det är så sjukt trist. Synd på plånboken. Lite lustigt också att du nämner försvarsadvokat som ett attraktivt yrke. Jag har aldrig riktig uppfattat det så. Försvarsadvokater om några är ju statliga slavar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in