2011-06-29, 21:42
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JakErEnSnelHest
Jag ska i höst läsa kursen Introduktion till juridiken, allmän rättslära och konstitutionell rätt i Lund, en kurs som såvitt jag kunnat läsa mig till är identisk med första terminen på juristprogrammet. Är det någon som vet om man läser denna tillsammans med de som läser juristprogrammet eller om den ges i två separata versioner?
Ni läser den tillsammans med juristprogrammet. Om du inte berättar för de du läser med att du är antagen till kursen, och inte programmet, så kommer ingen veta att så är fallet. Siktar du på att bli antagen till programmet sedan?
Citera
2011-06-29, 21:58
Medlem
JakErEnSnelHests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ni läser den tillsammans med juristprogrammet. Om du inte berättar för de du läser med att du är antagen till kursen, och inte programmet, så kommer ingen veta att så är fallet. Siktar du på att bli antagen till programmet sedan?

Härligt att höra. Planerar inte att läsa mer juridik efteråt, tar det mer som en "allmänbildande" termin samtidigt som jag kompletterar lite gamla kurser. Har dock ett par kompisar som söker till programmet och tänkte mest kolla om vi hamnar på samma föreläsningar.
Senast redigerad av JakErEnSnelHest 2011-06-29 kl. 22:05.
Citera
2011-06-29, 21:59
Medlem
stekarslaktarns avatar
Stockholm har äldst studenter (genomsnittet) men också flest. Många som arbetat i kanske 10 år och gjort mycket annat som börjar i Stockholm. Uppsala och Lund har yngst studenter. Genomsnittsåldern är 24 i Stockholm så vitt jag minns.

namgreb: Är du jättearg på Herr Andersson fortf?
Citera
2011-06-29, 23:01
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stekarslaktarn
namgreb: Är du jättearg på Herr Andersson fortf?

Nja, arg och arg, det blev visserligen ett Ba som väntat och jag är fortfarande kritiskt inställd till både kursen och tentan (främst till att 25% av den är tänkt att läsas när vi fortfarande läser kursen innan, att man har stor fokus på case men fortfarande inte kan få med sig mer än två poäng därifrån -för övrigt något som är nytt för i år, och att examinator inte verkar ha haft annat syfte än att kugga så många som möjligt med sin tenta, -men här fick trots allt 20% AB så jag borde kanske klaga mer på mig själv) men vad ska man göra? Tog mitt Ba med större ro än vad jag trodde att jag skulle göra men bye bye tingstjänstgöring i sthlms tingsrätt!
Senast redigerad av namgreb 2011-06-29 kl. 23:04.
Citera
2011-06-30, 01:06
Medlem
Jag "lyckades" tack vare diverse omständigheter få ett B på T1 i Uppsala. Jag vet att jag kunde fått mycket bättre men hela terminen var ett stort kaos för mig personligen så studierna fick tyvärr inte den prioriteten de borde fått.

Vad jag undrar är hur mycket mitt B kommer tynga ner mig i framtiden. Jag är ganska säker på att jag kan klara av att få nästintill perfekta betyg i fortsättningen. Men är det värt att lägga ner sin själ på att få detta när jag har ett B som tynger ner mig?
Citera
2011-06-30, 01:48
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagikernBengt
Jag "lyckades" tack vare diverse omständigheter få ett B på T1 i Uppsala. Jag vet att jag kunde fått mycket bättre men hela terminen var ett stort kaos för mig personligen så studierna fick tyvärr inte den prioriteten de borde fått.

Vad jag undrar är hur mycket mitt B kommer tynga ner mig i framtiden. Jag är ganska säker på att jag kan klara av att få nästintill perfekta betyg i fortsättningen. Men är det värt att lägga ner sin själ på att få detta när jag har ett B som tynger ner mig?
Ja, det är värt att fortsätta. Jag vet inte om det finns de som på allvar hävdar att ett B tynger ner dig, men det finns isf. ingen anledning att lita på dessa. Tumregeln, som verkar gälla lite överallt, är att det krävs 2/3 AB för att kallas på intervju till de allra mest eftertraktade affärsjuridiska byråerna. Nästan ingen går ut med perfekta betyg så om du presterar bättre i fortsättningen har du alla möjligheter i världen.
Citera
2011-06-30, 11:11
Medlem
psykakutens avatar
Jag postade den här frågan i stora tråden om att sitta ting, men jag tror jag slänger in den här också, för jag vill gärna har fler perspektiv på saken.

Det börjar bli dags för mig att söka ting och jag funderar nu på huruvida jag skall flytta upp till Stockholm och sitta ting där eller om jag ska stanna kvar i Skåne och sitta ting här.

Är det någon skillnad mellan att sitta ting i Stockholm och att sitta ting i Malmö? Finns det några fördelar med tingsplats i Stockholm som man går miste om, om man istället sitter ting i Malmö?

Varför vill alla sitta ting i Stockholm efter avslutade juridikstudier? Är det bara för att man vill jobba i Stockholm sedan, eller finns det andra faktorer som spelar in? Kommer jag att ha sämre chanser att få jobb i Stockholm om jag sitter ting i Malmö eller Göteborg exempelvis?
Citera
2011-06-30, 18:38
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Jag postade den här frågan i stora tråden om att sitta ting, men jag tror jag slänger in den här också, för jag vill gärna har fler perspektiv på saken.

Det börjar bli dags för mig att söka ting och jag funderar nu på huruvida jag skall flytta upp till Stockholm och sitta ting där eller om jag ska stanna kvar i Skåne och sitta ting här.

Är det någon skillnad mellan att sitta ting i Stockholm och att sitta ting i Malmö? Finns det några fördelar med tingsplats i Stockholm som man går miste om, om man istället sitter ting i Malmö?

Varför vill alla sitta ting i Stockholm efter avslutade juridikstudier? Är det bara för att man vill jobba i Stockholm sedan, eller finns det andra faktorer som spelar in? Kommer jag att ha sämre chanser att få jobb i Stockholm om jag sitter ting i Malmö eller Göteborg exempelvis?

Nu känner du med största sannolikhet till sidan redan men om du mot förmodan så inte gör (eller inte känner till att de numera behandlar ting); kolla in http://www.legalbuzz.nu/?tag=tingsratter

Sidan ger visserligen inte explicita svar på dina frågor men det står en del matnyttigt där.
Citera
2011-06-30, 20:27
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten

Jag har ett antal före detta kollegor som numera jobbar i Stockholm trots att de satt ting i Skåne. Det har nog inte så mycket att göra med Stockholm som med dig själv. Efter tinget är du två (eller ett och ett halvt) år äldre, och som bekant: ju äldre man är desto mindre flyttbenägen blir man.
Citera
2011-07-01, 16:02
Medlem
the_mechanixs avatar
Vet att detta kan vara svårt/omöjligt att svara på, men brukar det vara någon slags tenta/annat viktigt man ej kan missa runt mitten av februari? Tänker inte missa Rammstein...
Citera
2011-07-01, 16:19
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mechanix
Vet att detta kan vara svårt/omöjligt att svara på, men brukar det vara någon slags tenta/annat viktigt man ej kan missa runt mitten av februari? Tänker inte missa Rammstein...
Börjar du nu till hösten kommer du läsa T2 till våren, och (för visst är det till Lund du sökt?) där har jag tyvärr inte koll på hur terminen ser ut nu sen de la om utbildningen, men huvudregeln är att man alltid kan göra en uppgift vid ett senare tillfälle.

Tenta -> omtenta
Hemtenta -> omhemtenta
Dugga -> omdugga
Uppsats/annan inlämningsuppgift -> uppsamlingstillfälle (eller bara lämna in tidigare)
Seminarium -> kompletteringsuppgift

Själv missade jag ett seminarium nu i våras för att jag var på konsert och det var inga konstigheter.
Citera
2011-07-01, 16:33
Medlem
the_mechanixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Börjar du nu till hösten kommer du läsa T2 till våren, och (för visst är det till Lund du sökt?) där har jag tyvärr inte koll på hur terminen ser ut nu sen de la om utbildningen, men huvudregeln är att man alltid kan göra en uppgift vid ett senare tillfälle.

Tenta -> omtenta
Hemtenta -> omhemtenta
Dugga -> omdugga
Uppsats/annan inlämningsuppgift -> uppsamlingstillfälle (eller bara lämna in tidigare)
Seminarium -> kompletteringsuppgift

Själv missade jag ett seminarium nu i våras för att jag var på konsert och det var inga konstigheter.
Tackar så mycket, ja då verkar det ju lugnt. Alternativt åker jag bara till Köpenhamn vilket gör att jag inte missar något, det dumma är att biljetterna släpps 8 juli och antagningarna mailas den 14. Nåja, det löser sig.

OT, men vem är mannen på din avatar? Har grunnat på detta ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in