Citat:
Ursprungligen postat av Chompokino
Hej,
Jag undrar ifall det finns någon inriktning mot internationell rätt som man kan välja under programmets gång? Jag är väldigt intresserad av att komma ut i Europa och jobba med juridik i någon form.
Blir man isf oftast anställd av exempelvis UD eller någon annan myndighet som har som huvuduppgift att verka inom EU?
De första sex terminerna är samma för alla (men ändock olika beroende på vilket lärosäte du väljer) på programmet, alltså de första tre åren. När du har läst dessa terminer kan du ta ut en kandidatexamen, kommer emellertid inte ihåg vad den kallas. De resterande tre terminerna är terminer där du själv kan påverka vad du skall fördjupa dig i. Möjligtvis polisrätt eller internationell rätt, som du själv säger. Den sista terminen skriver du ditt examensarbete (detta kan kombineras med praktik).
Nu vet jag inte hur mycket det du väljer påverkar din karriär senare, men personligen
tror jag att dina betyg är viktigare än vad du har valt för kurser. Jag hoppas att någon praktiker kan kommentera detta.