2011-06-26, 18:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chompokino
Hej,

Jag undrar ifall det finns någon inriktning mot internationell rätt som man kan välja under programmets gång? Jag är väldigt intresserad av att komma ut i Europa och jobba med juridik i någon form.
Blir man isf oftast anställd av exempelvis UD eller någon annan myndighet som har som huvuduppgift att verka inom EU?
De första sex terminerna är samma för alla (men ändock olika beroende på vilket lärosäte du väljer) på programmet, alltså de första tre åren. När du har läst dessa terminer kan du ta ut en kandidatexamen, kommer emellertid inte ihåg vad den kallas. De resterande tre terminerna är terminer där du själv kan påverka vad du skall fördjupa dig i. Möjligtvis polisrätt eller internationell rätt, som du själv säger. Den sista terminen skriver du ditt examensarbete (detta kan kombineras med praktik).

Nu vet jag inte hur mycket det du väljer påverkar din karriär senare, men personligen tror jag att dina betyg är viktigare än vad du har valt för kurser. Jag hoppas att någon praktiker kan kommentera detta.
Citera
2011-06-26, 19:06
Medlem
orzion-2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
De första sex terminerna är samma för alla (men ändock olika beroende på vilket lärosäte du väljer) på programmet, alltså de första tre åren. När du har läst dessa terminer kan du ta ut en kandidatexamen, kommer emellertid inte ihåg vad den kallas. De resterande tre terminerna är terminer där du själv kan påverka vad du skall fördjupa dig i. Möjligtvis polisrätt eller internationell rätt, som du själv säger. Den sista terminen skriver du ditt examensarbete (detta kan kombineras med praktik).

Nu vet jag inte hur mycket det du väljer påverkar din karriär senare, men personligen tror jag att dina betyg är viktigare än vad du har valt för kurser. Jag hoppas att någon praktiker kan kommentera detta.
Samtidigt kan man ju tänka sig att ett BA i Kommersiell avtalsrätt är mer värt än ett AB i Barnrätt om du vill arbeta som t.ex. affärsjurist och tvärtom om du vill arbeta som t.ex. familjejurist.
Citera
2011-06-26, 19:37
Medlem
gayssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orzion-2.0
Hur många juridikstuderande strävar efter något specifikt jobb egentligen? Efter 1 års studier har jag själv fortfarande inte en aning om vad jag vill göra sen. Har dock fått en del aningar om vad jag inte vill göra (ingen immaterialrätt eller familjerätt).
Säkert inte alla, men jag tror nog att det är en hel del. Inte alla orkar motivera sig genom 4.5 års studier utan att ha ett tydligt mål med det, däribland jag.
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Hur många juriststudenter strävar efter något specifikt jobb redan när de påbörjar utbildningen?
Ekar det här inne eller?
Citera
2011-06-26, 19:58
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av icx
Aha, blandade ihop dig med någon annan, då, hmm. Vet att det var ngn eller ett par här en termin över mig

Feadog kanske? Han läser i Uppsala iaf sedan ett tag tillbaka.

Citat:
Ursprungligen postat av gaysson
Ekar det här inne eller?

Great minds think alike! Notera även att båda våra inlägg görs samtidigt på minuten så mitt och orzions great minds är tydligen lika snabba också.
Senast redigerad av namgreb 2011-06-26 kl. 20:00.
Citera
2011-06-27, 12:17
Medlem
Tjenare!

Kan det vara ett dåligt val att börja läsa på juristprogrammet nu, när man är född 1988(fyller 23 i november). Har garderat mig med en annan utbildning som andrahands val, så frågan är ifall jag börjar för sent med juriststudier och kanske inte borde tacka ja nu i juli.

Har dessutom hört att det skiljer en hel del i löner mellan jurister och har ingen lust att börja jobba på försäkringskassan efter alla de åren av intensivt studerande, dvs fastna på ett sådant arbete.
Senast redigerad av Braus 2011-06-27 kl. 12:20.
Citera
2011-06-27, 13:18
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braus
Tjenare!

Kan det vara ett dåligt val att börja läsa på juristprogrammet nu, när man är född 1988(fyller 23 i november). Har garderat mig med en annan utbildning som andrahands val, så frågan är ifall jag börjar för sent med juriststudier och kanske inte borde tacka ja nu i juli.

Det finns gott om fyrtiotaggare som läser juristutbildningen, så med dina 23 år är det inga problem. Tvärtom är det bra att man har lite livserfarenhet så att man inte börjar plugga direkt efter gymnasiet.
Citera
2011-06-27, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Det finns gott om fyrtiotaggare som läser juristutbildningen, så med dina 23 år är det inga problem. Tvärtom är det bra att man har lite livserfarenhet så att man inte börjar plugga direkt efter gymnasiet.

Är jag för gammal för att börja på juristlinjen nu när jag är 30?

Hur funkar det ifall man läser en del juridiska fristående kurser och kommer upp i rätt mycket poäng, kan man ta ut en examen då?
Citera
2011-06-27, 15:34
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbasan82

Hur funkar det ifall man läser en del juridiska fristående kurser och kommer upp i rätt mycket poäng, kan man ta ut en examen då?

Om du är för gammal eller ej, det får någon annan ge dig ett svar på.

En juristexamen kan endast tas ut genom att fullfölja juristprogrammets 4,5 år.
Citera
2011-06-27, 17:22
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elbasan82

Att vara för gammal får man nog avgöra själv, det beror på vad man vill åstadkomma och vilka andra möjligheter man har. Mina kursare var i snitt 20-22 när de började och jag inbillar mig att det ser ungefär likadant ut på andra lärosäten. Att vara tio år äldre än majoriteten tror jag många i arbetslivet ser som en fördel eftersom du troligen jobbat med annat och har vissa livserfarenheter som de nybakade studenterna saknar. Ibland är det helt enkelt bra att sticka ut.

Börjar du när du är 30 kommer du spendera 30 år i yrkeslivet, det är gott om tid och du är knappast lastgammal för det.
Citera
2011-06-27, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av icx
Mja men det bryr jag mig väl inte om . Lycka till med väggen, den är inte mycket värre än T2. Lite mer schemalagt bara.

Hur är T4 egentligen? Vissa påstår att den är lökarnas lök, medan somliga menar att den är riktigt dryg pga enormt mycket kurslitteratur, mer än t3?, etc. namgreb, du spikade väl den nyss? Är väl någon mer här också..

T4 är jävligt mycket mindre stressig än T3. Naturligtvis krävs det en del plugg för att få AB, men för min egen del tyckte jag att T4 var softare. Vet dock inte vilket betyg jag fått än eftersom vi inte fått tentaresultatet än.
Citera
2011-06-28, 15:58
Medlem
FrasseFloyds avatar
Alla godkända resultat för T3 i Lund ligger ute nu. Rimligtvis ligger alla andra terminer också ute nu bortsett från de som tentade sent - deras resultat bör komma senast i slutet av veckan. Nu kan jag inte se hur många som kuggade men överlag var Ba ett väldigt vanligt betyg. Har inte räknat men av de godkända verkar i runda slängar en bit över 50% ha fått det betyget.
Citera
2011-06-29, 20:53
Medlem
JakErEnSnelHests avatar
Jag ska i höst läsa kursen Introduktion till juridiken, allmän rättslära och konstitutionell rätt i Lund, en kurs som såvitt jag kunnat läsa mig till är identisk med första terminen på juristprogrammet. Är det någon som vet om man läser denna tillsammans med de som läser juristprogrammet eller om den ges i två separata versioner?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in