2011-01-12, 21:40
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Imorgon inleds juristprogrammet på SU för min, och säkerligen andras, del då det är upprop. Jag tackar för hjälpen som denna tråd hittills har givit och kommer fortsätta att använda den ytterligare hädanefter.
Om alla inlägg skulle se ut som ditt, så hade inte tråden varit speciellt användbar!
Citera
2011-01-12, 22:38
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hanswolf
Om alla inlägg skulle se ut som ditt, så hade inte tråden varit speciellt användbar!

Det anser du? Jag ber ypperligt om ursäkt för att jag inte har någon information att delge, eller möjlighet att hjälpa (särskilt då det tidigare under tråden kommit upp icke-hjälp ifrån personer som blivit beskyllda för att hitta på nonsensfakta och inte ens vara juridikstuderande). Istället valde jag att tacka för tiden hittills, låta cirkeln slutas och kanske nästa termin kunna hjälpa andra nyfikna.

Huruvida ditt inlägg bidrar med någon särskilt användbarhet är antagligen lika jämförbart, men det är mindre intressant. Som jag har förstått studerar du juridik redan, och du vet säkerligen vad som väntar. Jag önskar dig allt gott kommande terminer.

För att så ställa en fråga: ges studentkort från CSN, eller gäller enbart medlemskortet man erhåller då man går med i juristernas?
Citera
2011-01-13, 00:00
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veAw
Vet att diskussionen gått vidare åt andra håll nu men letade själv ett svar på detta och hittade inget så jag kontaktade SU. Fick svaret att de precis nyligen ansökt om att förlänga dispensen och att de räknar med att det ska gå igenom men att rektorn inte tagit något beslut ännu så de kan därför inget lova.

Så ligger det alltså till än så länge.

Som jag förstått saken lyckades de skicka in ansökan för sent, därav tidsutdräkten, men att det mer eller mindre handlar om formaliteter i nuläget.

Citat:
Ursprungligen postat av talgoxen
Jag skrev tentan i straffrätt idag på SU.

Då är vi två. Nu när alkoholen nästan lämnat mig helt och jag kan se nyktert på saken vågar jag påstå att den var ganska enkel.
Citera
2011-01-13, 11:06
Medlem
Efter min svenska juristutbildning(som jag ska paborja i host) funderar jag pa att lasa Master of European Law (LL M) vid College of Europe. Nagon som har gjort det eller vet om det ar en ansedd utbildning som leder till bra jobb ?

Jag har tankt bli en Human Rights Lawyer, vilken ar basta vagen att ga ? Basta universitetet i Sverige om man vill inrikta sig pa det ?
Har redan pluggat massor av sprak for att kunna arbeta utomlands, eftersom det ar drommen.

Tacksam for svar
Citera
2011-01-13, 11:49
Medlem
Så har man varit på upprop på SU idag då. Herregud vad tråkigt det var, somnade nästan innan de kom till mitt namn. Det hade ju varit lite trist.

Någon annan flashbackare som var där? Tjejen som kom sent skämde ju ut sig rätt ordentligt.
Citera
2011-01-13, 11:53
Medlem
såg er nog där ni stod förväntansfulla i c huset. Gör inte misstaget att tro att kurserna är lika lätta som JIKen. Jag och andra läste inte ens litteraturen och fick AB. Det gäller inte för kommande kurser jag lovar....
Citera
2011-01-13, 12:25
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlmedK
Efter min svenska juristutbildning(som jag ska paborja i host) funderar jag pa att lasa Master of European Law (LL M) vid College of Europe. Nagon som har gjort det eller vet om det ar en ansedd utbildning som leder till bra jobb ?

Jag har tankt bli en Human Rights Lawyer, vilken ar basta vagen att ga ? Basta universitetet i Sverige om man vill inrikta sig pa det ?
Har redan pluggat massor av sprak for att kunna arbeta utomlands, eftersom det ar drommen.

Tacksam for svar

Det är, som jag har förstått det, en mycket väl ansedd utbildning. Vill man t.ex. ha ett bra arbete vid någon institution hos EU eller konkurrensbyrå i Bryssel verkar det nästan vara ett informellt krav. Ska tydligen vara skarp konkurrens för en plats dock så se till att få jäkligt bra betyg.
Citera
2011-01-13, 13:03
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuickJelly
Så har man varit på upprop på SU idag då. Herregud vad tråkigt det var, somnade nästan innan de kom till mitt namn. Det hade ju varit lite trist.

Någon annan flashbackare som var där? Tjejen som kom sent skämde ju ut sig rätt ordentligt.

Hon som hela tiden gick fram till katedern? "Jag trodde att ni skulle gå i bokstavsordning", men var det inte något om att hon också skulle på toa?

Citat:
Ursprungligen postat av hubbe86
såg er nog där ni stod förväntansfulla i c huset. Gör inte misstaget att tro att kurserna är lika lätta som JIKen. Jag och andra läste inte ens litteraturen och fick AB. Det gäller inte för kommande kurser jag lovar....

Och jag tror att jag såg dig (och någon till). Stod ni bakom fönstret där på övervåningen? Tänkte faktiskt att någon av er, om det nu var ni, säkert är en FB:are.
Citera
2011-01-13, 13:07
Medlem
hoodogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hubbe86

Jag tyckte minsann att JIK:en var tuffare än C1:an. Det kändes som mer att hålla koll på. Men du kanske inte ens läste litteraturen på C1:an heller? Förmodligen jobbade du 100% parallellt med studierna och läste en kandidatexamen i ekonomi samtidigt (självklart med högsta betyg där med).
Senast redigerad av hoodog 2011-01-13 kl. 13:15.
Citera
2011-01-13, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Hon som hela tiden gick fram till katedern? "Jag trodde att ni skulle gå i bokstavsordning", men var det inte något om att hon också skulle på toa?

Ja, tre gånger avbröt hon ju och frågade om varför hon inte blivit uppropad, om hon fick gå på toa och sedan igen om att hon inte blivit uppropad. Varje gång fick hon ju samma svar om att hon skulle vara tyst och vänta. Dessutom kom hon sent. Inte för att det störde mig men man undrar ju hur folk tänker när de gör samma pinsamma misstag tre gånger framför hundratals människor.
Citera
2011-01-13, 14:14
Medlem
hanswolfs avatar
Citat:
Ja, tre gånger avbröt hon ju och frågade om varför hon inte blivit uppropad, om hon fick gå på toa och sedan igen om att hon inte blivit uppropad. Varje gång fick hon ju samma svar om att hon skulle vara tyst och vänta. Dessutom kom hon sent. Inte för att det störde mig men man undrar ju hur folk tänker när de gör samma pinsamma misstag tre gånger framför hundratals människor.
Det verkar vara den röda tråden genom samtliga juristprogram, dvs gott om suspekta karaktärer.
Citera
2011-01-13, 15:22
Medlem
Citat:

Menar du mig? Herregud hoppas inte det, jag försökte smyga in så tyst jag kunde för bövelen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in