2011-10-03, 16:44
Medlem
LGM-30Gs avatar
Finns det någonstans där man kan läsa om hur det är att arbeta som åklagare resp. domare? Även erfarenheter från tingsnotarier är av intresse!
Citera
2011-10-03, 16:51
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jag håller med Bildt's kostym, jag tar mig igenom utbildningen med goda betyg och prioriterar inte föreläsningar för fem öre, faktum är att jag har två på raken as we speak vilka jag inte är på pga. att jag är hundvakt. Föreläsningar går jag i princip på bara för att vara social.

Jag tror jag sagt det förr i den här tråden, men jag säger det igen, det brukar talas om att det finns tre olika typer av inlärningspreferenser; auditiv, visuell och kinestetisk. Första antar jag gillar föreläsningar, andra böcker och sista rättegångsspel osv. Jag är helt klart visuell med drag av kinestetisk, gillar att läsa mig till information, göra något praktiskt av det och står inte ut med någon annans röst än min egen. Alla är vi olika så alla lär vi oss olika. Vad som funkar för en funkar nödvändigtvis inte för en annan osv.
Själv gillar jag kombinationen, dels höra om ämnet på en föreläsning dels diskutera ämnet på seminariet och dels läsa om ämnet i boken ger en fin kombination.
Citera
2011-10-03, 20:40
Medlem
Legal-Eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGM-30G
Finns det någonstans där man kan läsa om hur det är att arbeta som åklagare resp. domare? Även erfarenheter från tingsnotarier är av intresse!
http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/

http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-pa-domstol/

http://www.domstol.se/Om-Sveriges-Domstolar/Arbeta-pa-domstol/Arbetsomraden/Notarie/Personportratt/

/the Eagle
Citera
2011-10-04, 22:55
Medlem
Hur vanligt är det med personer som är över 25 på juristprogrammet? Jag är 35 år och funderar på att söka in till hösten, dock är jag lite orolig för att vara 10+ år äldre än resten av klassen.
Citera
2011-10-04, 23:05
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bossebengt
Hur vanligt är det med personer som är över 25 på juristprogrammet? Jag är 35 år och funderar på att söka in till hösten, dock är jag lite orolig för att vara 10+ år äldre än resten av klassen.
Sett några 25+ beror ju dock på hur länge du läst, är ju självklart väldigt vanligt på t.ex. de senare terminerna. Lär ju dock inte vara några problem även om de flesta är i yngre 20 års åldern eller äldre tonåren. Kanske någon ser lite konstigt på det, men kör på om du verkligen vill börja läsa kommer säkert gå utmärkt
Citera
2011-10-04, 23:21
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LGM-30G
The one and only: http://tingsnotarien.blogg.se
Citera
2011-10-04, 23:35
Medlem
mr.mister89s avatar
Finns det statistik på hur många som går till byråerna och hur många som arbetar inom andra områden ex.vis statliga institutioner, som bolagsjurister, skatterättsliga rådgivare osv.

Om inte, har någon utexaminerad/jur.stud en personlig uppfattning om hur fördelningen kan se ut?

Då tänker jag först på de utan tingsmeritering, å andra sidan hur viktigt tycker ni jur.stud det är med notarietjänstgöring? Byråerna verkar ju ändå vara ganska intresserade av direkt nyutexaminerade?

Hur tycker ni stämningen på programmen är?
Är det mycket delägarfantasier och lukrativ ambition eller kan man bortsett från studiebördan kalla det något "laidback" ändå?

Alla vill väl säkert inte vara topp på någon av "drakarna" eller bli miljöaktivister för den delen?
Citera
2011-10-04, 23:40
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mr.mister89
Finns det statistik på hur många som går till byråerna och hur många som arbetar inom andra områden ex.vis statliga institutioner, som bolagsjurister, skatterättsliga rådgivare osv.

Om inte, har någon utexaminerad/jur.stud en personlig uppfattning om hur fördelningen kan se ut?

Då tänker jag först på de utan tingsmeritering, å andra sidan hur viktigt tycker ni jur.stud det är med notarietjänstgöring? Byråerna verkar ju ändå vara ganska intresserade av direkt nyutexaminerade?

Hur tycker ni stämningen på programmen är?
Är det mycket delägarfantasier och lukrativ ambition eller kan man bortsett från studiebördan kalla det något "laidback" ändå?

Alla vill väl säkert inte vara topp på någon av "drakarna" eller bli miljöaktivister för den delen?
Har för mig att jag sett sådan statistik, har dock inte orken att leta fram den.

Vad jag förstår så har tingsmeriteringen tappat i betydelse, iaf för regelrätta tjänster på affärsjuridiska byråer. Däremot kan det självklart vara viktigt om man skall sitta på en tvist/processgrupp. Dessutom tror jag vissa byråer har högre ingångslön för tingsmeriterade.

Jargongen (iaf i Uppsala) är relativt genomgående att folk "inte vill slava på en byrå och korrekturläsa avtal dygnet runt", men jag anar ugglor i mossen. Folk har en benägenhet att gardera sig själva i händelse av dåliga betyg, och därför kan folk också ge uttryck för att de pluggar lite eller att det "gick så jävla dåligt på tentan". Detta är självklart riktiga tomtefasoner enligt mig. Min ambition är att ta mig så långt jag kan, och jag ser inga hinder i vägen mot att bli en framgångsrik och högavlönad advokat. Delägarrollen kanske inte är min kopp te, men det verkar mest handla om tillfälligheter lång tid fram i livet.
Citera
2011-10-05, 00:43
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Har för mig att jag sett sådan statistik, har dock inte orken att leta fram den.

Vad jag förstår så har tingsmeriteringen tappat i betydelse, iaf för regelrätta tjänster på affärsjuridiska byråer. Däremot kan det självklart vara viktigt om man skall sitta på en tvist/processgrupp. Dessutom tror jag vissa byråer har högre ingångslön för tingsmeriterade.

Jargongen (iaf i Uppsala) är relativt genomgående att folk "inte vill slava på en byrå och korrekturläsa avtal dygnet runt", men jag anar ugglor i mossen. Folk har en benägenhet att gardera sig själva i händelse av dåliga betyg, och därför kan folk också ge uttryck för att de pluggar lite eller att det "gick så jävla dåligt på tentan". Detta är självklart riktiga tomtefasoner enligt mig. Min ambition är att ta mig så långt jag kan, och jag ser inga hinder i vägen mot att bli en framgångsrik och högavlönad advokat. Delägarrollen kanske inte är min kopp te, men det verkar mest handla om tillfälligheter lång tid fram i livet.

Hehe. Jag tror tvärtemot dig att folk menar precis vad de säger: byrålivet lockar långtifrån alla, och det gäller även (enligt min erfarenhet i synnerhet) dem med bra betyg. Att tro att folk endast helgarderar sina svar för det fall de inte skulle få anställning runt Norrmalmstorg är mer än lovligt arrogant.
Citera
2011-10-05, 14:34
Medlem
Det där med att helgardera sina svar är intressant. Jag tror nämligen att många studenter som har genomgående bra betyg ändå känner sig osäkra på vad de vill göra, och om de är inställda på att jobba på byrå efter examen så tillkommer ytterligare ett orosmoment och det är huruvida de kommer lyckas landa et sådant jobb eller inte.
Har du sämre betyg är det inte lika sannolikt att du landar ett jobb på en grym byrå efter examen, men har du betygen och de övriga kvalifikationerna så tillkommer beslutsångesten som möjligheterna medför. Jag själv har hyfsade betyg, men är totalt osugen på att jobba på en affärsbyrå även om jag antagligen kommer ha betyg för det vid examen.
Allt handlar om intresse, för min del iaf. Visserligen har ett lite frö till intresse såtts nu när vi läser bolagsrätt, men det är fortfarande inte lika kul som straffrätt
Detta är ett helgarderat inlägg
Citera
2011-10-05, 14:55
Medlem
Bargents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
Hehe. Jag tror tvärtemot dig att folk menar precis vad de säger: byrålivet lockar långtifrån alla, och det gäller även (enligt min erfarenhet i synnerhet) dem med bra betyg. Att tro att folk endast helgarderar sina svar för det fall de inte skulle få anställning runt Norrmalmstorg är mer än lovligt arrogant.
Skitsnack. Bara att inspektera allt svansande runt drakarna på t.ex. arbetsmarknadsdagarna, eller snacket inför ansökan till sommarnotarietjänster. Klart det finns de som är genuint ointresserade av affärsjuridiken/inser sina begränsningar, men jag kan garantera dig att det förekommer garderande bullshit (ofta bland damerna har jag märkt).
Citera
2011-10-05, 14:57
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bargent
Skitsnack. Bara att inspektera allt svansande runt drakarna på t.ex. arbetsmarknadsdagarna, eller snacket inför ansökan till sommarnotarietjänster. Klart det finns de som är genuint ointresserade av affärsjuridiken/inser sina begränsningar, men jag kan garantera dig att det förekommer garderande bullshit (ofta bland damerna har jag märkt).
Kanske för att "drakarna" oftast har bäst presenter
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in