2011-05-29, 18:14
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Vill också passa på och länka till: http://www.imdb.com/video/screenplay/vi2574452505/
Har nu sett The Paper Chase... Undrar hur mycket filmen stämmer överens med det verkliga juristprogrammet (den i Sverige)? Vet att Harvard är världens bästa skola men så mycket lär det ju inte skilja sig från de svenska utbildningarna, eller?
Citera
2011-05-29, 18:16
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Har nu sett The Paper Chase... Undrar hur mycket filmen stämmer överens med det verkliga juristprogrammet (den i Sverige)? Vet att Harvard är världens bästa skola men så mycket lär det ju inte skilja sig från de svenska utbildningarna, eller?
Du kanske vill vara lite mer specifik på vad du undrar om för alla oss som inte sett filmen, därmed blir det också lättare att svara
Citera
2011-05-29, 18:33
Medlem
kortets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Du kanske vill vara lite mer specifik på vad du undrar om för alla oss som inte sett filmen, därmed blir det också lättare att svara
Jadu... Frågan är mer riktad till dem som har sett filmen då den faktiska handlingen inte spelar roll för att kunna besvara min fråga.

Men lite snabbt;
En ung student börjar på Harvard Law School. I filmen får man se att man måste plugga flera timmar om dagen och ta in massvis med information på kort tid samt kunna analysera den informationen. Man ska dessutom skriva en hel del. Dock så verkade var och varannan student vara mer eller mindre ett geni och i princip så var alla toppstudenter.

OT;
Kan rekommendera dig att se filmen/läsa boken då den verkar ge ett bra inblick i hur det fungerar i en elitskola.
Citera
2011-05-29, 20:16
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kortet

Haha. Jag såg bara trailern, men det där är fan något jag måste se. Nog kan man säkert relatera lite till den svenska utbildningen. Särskilt uppsalastudenterna eftersom vårt upplägg är mer eller mindre taget från Harvard Law School (utbildningen ser annorlunda ut på alla lärosäten i Sverige vilket säkert är fallet i USA också). Älskar att läraren nämnde den sokratiska metoden. Sokratiska lektioner är det mycket av på termin 3 i Uppsala.
Citera
2011-05-29, 20:28
Medlem
MurrayHewitts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mechanix
Kan man välja att plugga i Australien en termin om man går på något av Lund eller Uppsala? Jag hittar bara info om Europa + Japan, USA och Kanada.

Via juridiska fakulteten i uppsala kan man bara studera vid Bond i Australien. Väljer man att åka via universitetet finns det eventuellt nåt mer.
http://www.jur.uu.se/Startsidan/Studerautomlands/%C3%96vrigautbyten/tabid/1313/language/sv-SE/Default.aspx
Citera
2011-05-30, 00:25
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Haha. Jag såg bara trailern, men det där är fan något jag måste se. Nog kan man säkert relatera lite till den svenska utbildningen. Särskilt uppsalastudenterna eftersom vårt upplägg är mer eller mindre taget från Harvard Law School (utbildningen ser annorlunda ut på alla lärosäten i Sverige vilket säkert är fallet i USA också). Älskar att läraren nämnde den sokratiska metoden. Sokratiska lektioner är det mycket av på termin 3 i Uppsala.
Kan faktiskt rekommendera filmen, den är småmysig nu i tentaperioder.
Citera
2011-05-30, 00:29
Medlem
the_mechanixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MurrayHewitt
Via juridiska fakulteten i uppsala kan man bara studera vid Bond i Australien. Väljer man att åka via universitetet finns det eventuellt nåt mer.
http://www.jur.uu.se/Startsidan/Studerautomlands/%C3%96vrigautbyten/tabid/1313/language/sv-SE/Default.aspx
Shit, en enda plats. Med andra ord är det rätt kört om man inte har toppbetyg och verkligen ligger i för att få platsen?
Tack för infon i alla fall.
Citera
2011-05-30, 07:49
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Kan faktiskt rekommendera filmen, den är småmysig nu i tentaperioder.

Den är ju overklig, killen hinner med flickvän!
Citera
2011-05-30, 11:25
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_mechanix
Shit, en enda plats. Med andra ord är det rätt kört om man inte har toppbetyg och verkligen ligger i för att få platsen?
Tack för infon i alla fall.

Det beror ju på om det är betygen man går på vilket inte är säkert. Jag vet att man gör det till USA men inte till de flesta andra ställen. Sen finns det ju som sagt generella utbyten som universitetet ordnar och där finns det säkert fler platser än fakultetens utbyten. Universitetet har nog lite mer och bättre utbytesavtal, men då är det ju fler som konkurrerar om det också. Ibland skickar de t.ex. folk till Harvard och Cornell i USA, men det är nog rätt svårt att få de platserna.
Citera
2011-05-30, 11:44
Medlem
Sjuklig Bävers avatar
UU:s juridiska institution har också en plats i Auckland, Nya Zeeland, om den delen av världen lockar. Sen finns det många många utbytesplatser i Australien genom internationella kansliet, men då konkurrerar man som sagt med studenter från andra fakulteter. För juridiska institutionens platser är det bara ett utbyte där betyg används som urvalskriterium (utbytet i Minnesota). För de övriga går man på antal terminer lästa, om det är ens första-, andra- eller tredjehandsval, och därefter lottning. Det finns med andra ord väldigt goda möjligheter att läsa utomlands om man så vill - jag läser T6 i Uppsala och typ 30-40% av min årgång ska utomlands nu till hösten.

Har hört rykten om att Harvard och Cornell har sagt upp utbytesavtalen med Uppsala, tråkigt nog. Det fanns iaf inga platser dit nu i höstas...
Citera
2011-05-30, 12:49
Medlem
redbet111s avatar
En fråga angående Lund.

Om man läser T2, klarat terminen utan problem men har en gammal tenta från T1 som man inte har klarat. Kan då skolan tvinga en att gå om termin 1? Eller blir man bara uppmanad till det? Kanske en dum fråga men man hör de mest besynnerliga rykten.
Citera
2011-05-30, 12:59
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
En fråga angående Lund.

Om man läser T2, klarat terminen utan problem men har en gammal tenta från T1 som man inte har klarat. Kan då skolan tvinga en att gå om termin 1? Eller blir man bara uppmanad till det? Kanske en dum fråga men man hör de mest besynnerliga rykten.
Om jag har förstått det hela rätt så måste du klara T1 och T2 för att få tenta T3. Gå om behöver du knappast göra, men den som inte klarar sina tentor hamnar i ett läge där denne måste läsa 200%.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in