Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det beror ju på om det är betygen man går på vilket inte är säkert. Jag vet att man gör det till USA men inte till de flesta andra ställen. Sen finns det ju som sagt generella utbyten som universitetet ordnar och där finns det säkert fler platser än fakultetens utbyten. Universitetet har nog lite mer och bättre utbytesavtal, men då är det ju fler som konkurrerar om det också. Ibland skickar de t.ex. folk till Harvard och Cornell i USA, men det är nog rätt svårt att få de platserna.
Citat:
Okej, då ser det lite ljusare ut helt plötsligt. Kollade runt lite på UU:s sida, och det verkar finnas en del att välja på. Dock är det lite jobbigt att man helst ska söka för ett helt år då, snarare än en termin, om man ska plugga utanför Europa, men jag kan inte tänka mig att Oceanien är ett helt kasst ställe att bo på så det blir nog bra.
Ursprungligen postat av Sjuklig Bäver
UU:s juridiska institution har också en plats i Auckland, Nya Zeeland, om den delen av världen lockar. Sen finns det många många utbytesplatser i Australien genom internationella kansliet, men då konkurrerar man som sagt med studenter från andra fakulteter. För juridiska institutionens platser är det bara ett utbyte där betyg används som urvalskriterium (utbytet i Minnesota). För de övriga går man på antal terminer lästa, om det är ens första-, andra- eller tredjehandsval, och därefter lottning. Det finns med andra ord väldigt goda möjligheter att läsa utomlands om man så vill - jag läser T6 i Uppsala och typ 30-40% av min årgång ska utomlands nu till hösten.
Har hört rykten om att Harvard och Cornell har sagt upp utbytesavtalen med Uppsala, tråkigt nog. Det fanns iaf inga platser dit nu i höstas...
Har hört rykten om att Harvard och Cornell har sagt upp utbytesavtalen med Uppsala, tråkigt nog. Det fanns iaf inga platser dit nu i höstas...
Fast innan jag planerar för fördjupningsterminerna så kanske jag borde vänta tills jag ens kommer in på juristprogrammet.

) så speciellt bunden blir man inte och man är knappast körd om man sista tiden riktar in sig på straffrätt men sedan vill slå om till något helt annat. Att ta det man är intresserad av och vill syssla med är nog ett säkrare kort än att försöka ta något som "håller alla dörrar öppna" eftersom det ändå inte spelar någon direkt avgörande roll.