Citat:
Ursprungligen postat av samp_majk
Om det är det faktum att det finns för många lösningar på givna problem, som är den avgörande faktorn för dig att sluta så kan jag meddela att det ej kommer att ändras med tiden. Om detta bara är en faktor i mängden skulle jag tänka en gång till om jag vore dig. T1 på UU är, enligt min mening, väldigt tråkig och intetsägande. Inte mycket attraktiv juridik som man lär sig den terminen. Under kommande terminer är det däremot kul att studera då områdena är mkt intressanta om än i vissa fall väldigt svåra. Detta gäller åtminstone fram till processrätten på T4, men då är man redan inne i lunken så att säga...
Jag kan inte annat än hålla med dig! T1 är den i särklass tråkigaste terminen enligt mig.
Till Citizen85681:
Efter T1 så lossnar allt, du slipper läsa långtråkiga rättsfall om huruvida en grundlag står över vanliga lag och andra "självklarheter". Dessa erfarenheter hjälper dig dock att förstå alltings ursprung. Under T2-T3 får du så mycket "riktig" juridik att du storknar. Sedan rullar allting på och du börjar mer och mer att se roliga juridiska problem i det mesta du läser.
Angående att det är jobbigt när allting är "osäkert" och ingen lösning finns kan jag bara säga att genom att studera gränsfallen framstår de klara fallen ännu tydligare. Var inte rädd för gråzonerna, de hjälper dig att förstå de klara fallen! Tro mig. Syftet är inte att du ska bli förvirrad, snarare att du ska bli säkrare.
Angående juristlinjen i allmänhet "gäller" följande:
Att resonera kring att "40-timmars arbetsvecka är nice, som ett jobb. Haha det här blir grymt lätt" är fel. Det är en helt annan sak att sortera brev eller bygga hus jämfört med att studera. Det är väldigt få på jursitprogrammet som klarar av att plugga 40 timmar i veckan. Det är helt enkelt för ansträngande för hjärnan. Tänk dig själv att läsa romaner 8 timmar om dagen. Det är mycket jobbigt.
Snarare när du framgång genom att plugga lagom, säg 50 sidor kurslitteratur om dagen + seminarieförberedelser och undervisning. Ägna resten av dagen till att läsa intressanta juridiska saker (t.ex. aktuella brottmål i dagspress, gå på rättegångar osv.) och att diskutera med dina kursare om juridik och annat. Det är då du kommer att lyckas. Det viktiga är att vara intresserad. Tentorna kräver oftast mer av förståelse än utantillkunskaper.
Lycka till!