2009-07-09, 20:26
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikeness
13e reserv i hp-gruppen, Uppsala
24e res i hp - Lund
119 res i hp - SU

rätt kört, va?

Uppsala borde du ha god chans på, de tar väl in nästan 200 per termin? Skulle tro att 13:e reserv kommer in.
Citera
2009-07-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Uppsala borde du ha god chans på, de tar väl in nästan 200 per termin? Skulle tro att 13:e reserv kommer in.

Har för mig att dom tog in runt 300 förra hösten... Känns ganska osannolikt att minst 13 pers ska hoppa av dock. Nån som vet hur pass stort överintag dom har i uppsala?
Citera
2009-07-09, 20:44
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Har för mig att dom tog in runt 300 förra hösten... Känns ganska osannolikt att minst 13 pers ska hoppa av dock. Nån som vet hur pass stort överintag dom har i uppsala?

313 pers förra året, man får väl anta att det är ungefär lika många nu. För mig känns det orimligt att du inte skulle få plats, 313 är jävligt mycket folk. Det räcker att 3-4 procent tackar nej eller uteblir. Tänk bara på hur många som missar att svara innan angiven tid, skulle inte förvåna mig om de är fler än 13. Sen vill det ju till att alla 12 reserver före dig fortfarande vill ha sin plats när terminen börjar, många styr ju upp andra planer i form av jobb eller studier, och ytterligare några kommer strunta i sin plats med tanke på att de inte har bostad eller har uppsägningstid från jobbet.

Rena spekulationer från min sida så klart, men vore jag du skulle jag rikta in mig på Uppsalastudier.
Citera
2009-07-09, 20:47
Medlem
Citat:

Tror inte du ska ge upp hoppet faktiskt, rätt många förstagångssökare/löst folk som söker "bara för att se om de kommer in", för att tacka nej till platsen. Bara att vänta o se..
Citera
2009-07-09, 20:52
Medlem
Jocke_cs avatar
Um, jag har inte fått något mail idag som andra tydligen fått. Innebär det att jag hamna otroligt långt ner på listan, eller?
Citera
2009-07-09, 20:53
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_c
Um, jag har inte fått något mail idag som andra tydligen fått. Innebär det att jag hamna otroligt långt ner på listan, eller?

Mailen har inte skickats ut, du måste logga in på mina sidor på studera.nu för att se resultatet.
Citera
2009-07-09, 20:55
Medlem
Tack för svaren. Jag återkommer när jag fått besked efter urval 2 =) Om inte annat så blir det ganska spännande att se hur det går. Är på semester i USA just nu, ska försöka koppla bort tankarna om det blir plugg eller inte i höst, man måste försöka leva i nuet också...
Citera
2009-07-09, 20:57
Medlem
Jocke_cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Mailen har inte skickats ut, du måste logga in på mina sidor på studera.nu för att se resultatet.

Jo märkte det nu hehe.

Om jag står som Res 257 i Uppsala i BG-gruppen, så är det rätt kört för mig att komma in även i det andra urvalet eller?
Citera
2009-07-09, 20:58
Medlem
HP 1,5
Göteborg, reserv 57

Antagen på mitt andrahandsval. Kommer jag in på reservplats så gör jag det, kommer jag inte in så blir det nytt försök nästa omgång, förhoppningsvis med bättre HP-resultat eftersom det nuvarande baserar sig på ett halvt oseriöst högskoleprov som jag gjorde på bakfyllan, enbart för att det var gratis att göra när man gjorde lumpen. Ett års studievana innan man påbörjar AB-jakten skadar väl inte.
Citera
2009-07-09, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jocke_c
Jo märkte det nu hehe.

Om jag står som Res 257 i Uppsala i BG-gruppen, så är det rätt kört för mig att komma in även i det andra urvalet eller?

Det skulle nog tänkas att det ser rätt mörkt ut, kommer du in så köp en lott!
Citera
2009-07-09, 21:08
Medlem
WayneGretzkys avatar
-

Om jag kommer in på och tackar "ja" till mitt
3e val jag kan då stå kvar som reserv på 1-2 tills andra urvalet?

Har alltid trott att det inte gick men studievägledaren på ehl var tvärsäker på att det var möjligt...
Citera
2009-07-09, 21:10
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WayneGretzky
Om jag kommer in på och tackar "ja" till mitt
3e val jag kan då stå kvar som reserv på 1-2 tills andra urvalet?

Har alltid trott att det inte gick men studievägledaren på ehl var tvärsäker på att det var möjligt...

Från studera.nu

Svarsregler

Du får stå kvar som antagen till högst 45 högskolepoäng (hp) och därutöver får du stå kvar som reserv till högst 165 hp. Om du inte är antagen till någon utbildning kan du stå kvar som reserv till högst 210 hp. Högst 210 hp behandlas i det andra urvalet. Om du tackar JA till mer stryks alternativen nerifrån och upp enligt den prioritetsordning du gjort i din anmälan, tills 210 hp kvarstår.

Du får inte ändra i din prioritetsordning. Om du antas till en högre rangordnad utbildning i det andra urvalet, stryks du från eventuellt lägre prioriterat alternativ, även om du antagits till detta i det första urvalet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in