Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Det finns en del generaladvokater där med som tar hand om en del, om jag inte minns fel är dock ingen av dem från Sverige men man kanske kan bli det om man är svensk ändå vet inte. Det är klart att det finns flera jobb där, Det är dock knappast alla som är för jurister. Det är inte precis som du behöver en juristexamen för att sitta och översätta domar till alla EU språk utan snarare språkkunniga.
”Tokmål” lär det inte finnas särkilt många då en domstol måste begära in förhandsavgörande och det är knappast något de gör i onödan, det är inte precis som att det är roligt att skjuta upp förhandlingen ett år i väntan på vad EU domstolen ska säga. Annars är det EU institutionerna och medlemstaterna som har talerätt och då måste de lyssna på dem ändå som jag fattat det.
Handlingarna sickas in av domstolarna som sagt och lär därmed vara rätt klara och tydliga. Tydligen fanns det ca 1900 anställda
http://www.eu-upplysningen.se/Institutioner-och-beslutsprocesser/EUs-institutioner/Sprak-lobbyister-och-anstallda-i-EUs-institutioner/ frågan är dock som sagt hur många av dessa jobb som är för jurister. Att översätta alla domar till alla EU språk känns som det mest krävande jobbet (kom ihåg att alla språkversionerna är officiella och rätt).
Nu var det ett litet tag sen jag läste EU-rätt och detaljerna (som jag inte orkar kolla upp) försvinner fort. Däremot vet jag att det inte bara är förhandsavgöranden som EUD handskas med (även om dessa på egen hand blir talrika eftersom att praxis från senare år verkar vara att allt oftare begära in förhandsavgörande om jag inte minns fel). Visst kan privatpersoner stämma institutioner och medlemsstater för brott mot EU:s rätt helt på egen hand? Däremot finns det nog ett krav på att nationella rättsmedel måste vara uttömda. Men om jag inte minns helt fel så är det inga problem för en privatperson som t.ex. fått sin talan ogillad i HovR och inte fått prövningstillstånd av HD att stämma in i EU-domstolen åberopandes en av EU:s rättsakter. Jag kommer iaf ihåg flera mål där privatpersoner och juridiska personer har fört talan mot institutioner och medlemsstater. Dessutom utövar domstolen en omfattande kontroll av EU:s egna institutioner och medlemsstaterna.
Men ok, 1900 anställda. Man kan nog förutsätta att åtskilliga hundratal av dem är jurister. En vanlig tjänst att söka sig till som svensk jurist som vill jobba i EU är som jag tidigare skrivit jurist-lingvist. Man måste alltså ha kvalifikationer som både jurist och som lingvist och då antar jag att man måste kunna minst engelska och franska förutom sitt modersmål. Det talar ju för att man visst måste vara jurist för att kunna översätta domar till andra språk. En icke juridiskt skolad person skulle nog riskera att missförstå viktiga detaljer i domar och därmed översätta fel.
Poängen med hela den här diskussionen var väl att man behöver kunna franska om man som jurist vill jobba inom EU eller hur? Du skrev först att franska inte är så viktigt inom EU längre (i en tråd som handlar om juristprogrammet och därför juristers karriär kan tilläggas) och sedan undrade du om det verkligen var speciellt många jurister i EUD utöver domarna. Jag tror nog att vi har slagit fast nu att 1) Jo, franska är fortfarande kung, och 2) De flesta jurister i EU jobbar på EUD och det finns många hundra tjänster. Eller håller du inte med?
Med reservation för eventuella fel som sagt, jag har inte ork att uppdatera mig i hur det funkar med EU-rätten nu. Jag låter gärna någon som håller på med området just nu uttala sig istället.