2011-04-14, 17:24
Medlem
redbet111s avatar
FrasseFloyd

Vet du varför ex-tentorna släpps så sent inpå tentorna? Varför kan man inte få ut dom direkt vid terminsstarten?
Citera
2011-04-14, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Ja, det går. I Lund finns två sätt. Du kan (eller kunde iaf, de kanske har tagit bort det nu) söka in till T1 som en fristående kurs. Klarar du den söker du T2 som en fristående kurs. Klarar du den kan du skicka en ansökan till fakulteten där du ber om att få börja på programmet. Det andra alternativet är UJIK:en. Googla så hittar du nog lite matnyttigt.

I Uppsala ska du kunna komma in via en kurs som heter Juridik II.

Vad jag förstått dock är att det är sjukt svårt att komma in ändå om man går in via dessa program för de är ungefär 4-10 pers som kommer in av säg 200?

Finns det någon chans att komma in till juristprogrammet om man läser upp sina betyg till säg ungefär 20-21?

Man kan väl inte ta massa fristående kurser för att sedan lägga ihop det till en juristutbildning det är väl omöjligt? Någon som har erfarenheter/kan berätta om hur de kom in till juristprogrammet när de saknade tillräckligt med snittbetyg, var det HP som gällde? tror inte HP är min grej men det är liksom enda utvägen..
Senast redigerad av guberti 2011-04-14 kl. 22:07.
Citera
2011-04-15, 00:19
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
FrasseFloyd

Vet du varför ex-tentorna släpps så sent inpå tentorna? Varför kan man inte få ut dom direkt vid terminsstarten?
Jag tror att det beror på att de vill att man ska läsa litteraturen förbehållslöst. Har man extentor är det väldigt enkelt att byta ut litteraturen mot dessa och lära sig tentor och inte juridiken. Men jag är inte säker. Fråga någon och lägg upp svaret?

Å andra sidan finns det ju gott om extentor i omlopp. Nu har jag inte sålt min T2 litteratur, men tänkte göra det till nästa termin och då kommer jag ju slänga in ett gäng extentor också.
Citera
2011-04-15, 00:24
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jo, om man med "inte läsa något" menar att inte läsa litteraturen, då kan man nog klara sig förutsatt att man annars hänger med någotsånär och gör gamla tentor samtidigt som examinatorerna är lata och inte orkar hitta på nya knepiga sätt att jävlas, men är man sjukt odisciplinerad och oförmögen att läsa något man inte är intresserad av i mer än 10 minuter så borde ju det rimligtvis gälla även för gamla tentor. Sen finns det ju folk som klarar av sådana här utbildningar genom att endast gå på föreläsningar osv. men dessa är ganska sällsynta.
Jag läser ganska lite litteratur.Ca 20% av allt skulle jag gissa på. Istället går jag på föreläsningar och löser extentor. När jag kör fast konsulterar jag litteraturen. Det är knappast optimalt, men trots allt en fungerande kompromiss för mig som har extremt dålig självdiciplin.
Citera
2011-04-15, 11:29
Medlem
Okej, nu är det såhär att jag har läst de två första terminerna på SU tidigare och gillat upplägget till stora delar (kurstentor osv.). Tanken är nu eventuellt att flytta till Örebro och plugga juridik av helt andra anledningar, och jag undrar lite hur utbildningarna står emot varandra. Har sökt och läst igenom tråden och det verkar som att det är mycket rättegångsspel och liknande i Örebro, och att ÖU:s juristprogram är något av ett hopkok influerat av Lund, Uppsala och Stockholm. Hur mycket tid är schemalagd? Jag hade inte haft något emot att ha snäppet mer schemalagt än på SU. Är det mycket grupparbeten/jobba tillsammans? Jag har visserligen haft en rätt bra umgängeskrets, men det skulle ändå gärna kunna få vara lite mer interaktion med andra studenter, jag tycker att man lär sig på ett helt annat sätt då.

Och lite avvikande, men ändå relevant om det är någon som läst på ÖU här: hur funkar det rent sociala? Är det lätt att komma in i någon grupp eller är alla hopplösa ensamvargar från start? Är det någon nollning att tala om eller hur får man kontakt med andra jurister och studenter rent allmänt?
Citera
2011-04-15, 12:16
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Jag läser ganska lite litteratur.Ca 20% av allt skulle jag gissa på. Istället går jag på föreläsningar och löser extentor. När jag kör fast konsulterar jag litteraturen. Det är knappast optimalt, men trots allt en fungerande kompromiss för mig som har extremt dålig självdiciplin.

Hur funkar det här för dig rent betygsmässigt?
Citera
2011-04-15, 15:34
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Hur funkar det här för dig rent betygsmässigt?
BA:n så här långt. Jag räknar med att mogna till snart och ta tag i mitt liv och då ser jag inte AB som några större problem, även om jag inte har satt särskilt höga betygskrav på mig själv.
Citera
2011-04-15, 16:36
Medlem
Mycket handlar om att sålla bland den rätt stora mängden information och att ha någon sorts förmåga för att lösa problem. Har många kursare som läser väldigt mycket mer än mig och skulle tentorna vara uppbyggda kring instuderingsfrågor alá gymnasiet skulle säkert många av dem ha bra betyg. Det "roliga" är att just de personerna sitter med i princip BA:n rakt igenom, med kanske något AB. En stor del av att lösa en tentafråga är att kunna hitta knäckpunkterna, och först därefter tillämpa det man lärt sig. Din average boksmarta tjej (fördom, visst) fixar i regel inte det, utan det tenderar att bli svammel som inte faller inom ramen för fallet man har framför sig.

För att ta ett exempel så kan man ge sig fan på att det är direkt nödvändigt att förstå processrättens gärningsbegrepp när man läser terminen som behandlar processrätt, medan jag knappast skulle läsa underrubrikerna i innehållsförteckningen till avsnittet om fraktavtal på en civilrättstermin.

Själv läser jag inte extremt mycket. Snittar nog inte ens halvtid utslaget på en termin - med undantag för T1 - men har ändå högsta betyg.
Senast redigerad av revamp 2011-04-15 kl. 16:40.
Citera
2011-04-15, 21:59
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av redbet111
FrasseFloyd

Som frassefloyd sa brukar det finnas gamla häften på andrahandsbokhandeln. Ett fulknep är ju annars att köpa extentahäftet för nästa termin i förväg när de studenterna köper sina. Om man är lagd åt det hållet, alltså.
Citera
2011-04-15, 22:09
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Buffeln
Som frassefloyd sa brukar det finnas gamla häften på andrahandsbokhandeln. Ett fulknep är ju annars att köpa extentahäftet för nästa termin i förväg när de studenterna köper sina. Om man är lagd åt det hållet, alltså.

Tycker inte det är ett "fulknep", snarare ett "smartknep".
Citera
2011-04-16, 17:54
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:

Men av vad jag förstått så går du i Lund vilket också råkar vara det lärosäte med överlägset flest föreläsningstimmar på juristprogrammet så din taktik kanske inte skulle fungera lika bra på de andra lärosätena.

Läste för övrigt att rekordmånga sökte till högskolan detta året, blir nog hårt för mig att komma in på ht :/.
Citera
2011-04-16, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vetduinte
[spoiler ]Okej, nu är det såhär att jag har läst de två första terminerna på SU tidigare och gillat upplägget till stora delar (kurstentor osv.). Tanken är nu eventuellt att flytta till Örebro och plugga juridik av helt andra anledningar, och jag undrar lite hur utbildningarna står emot varandra. Har sökt och läst igenom tråden och det verkar som att det är mycket rättegångsspel och liknande i Örebro, och att ÖU:s juristprogram är något av ett hopkok influerat av Lund, Uppsala och Stockholm. Hur mycket tid är schemalagd? Jag hade inte haft något emot att ha snäppet mer schemalagt än på SU. Är det mycket grupparbeten/jobba tillsammans? Jag har visserligen haft en rätt bra umgängeskrets, men det skulle ändå gärna kunna få vara lite mer interaktion med andra studenter, jag tycker att man lär sig på ett helt annat sätt då.

Och lite avvikande, men ändå relevant om det är någon som läst på ÖU här: hur funkar det rent sociala? Är det lätt att komma in i någon grupp eller är alla hopplösa ensamvargar från start? Är det någon nollning att tala om eller hur får man kontakt med andra jurister och studenter rent allmänt?
[/spoiler]

Om du nu läst två terminer i Stockholm så borde du veta hur "formell" den juridiska världen är. Jag skulle inte för någon anledning överhuvudtaget byta ut "Stockholm" ( Uppsala/Lund) mot "Örebro" på examensbeviset. Det kan vara skillnaden på att gå vidare till en intervju eller få din ansökan om en plats som biträdande advokat på just "den" firman kastad i papperskorgen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in