2010-07-23, 21:27
Medlem
Orzions avatar
Vilken lagbok rekommenderar ni finns ju några stycken att välja mellan?
Citera
2010-07-23, 21:29
Medlem
Aimberts avatar
Vet man när nollningen i Uppsala börjar? Pågår den hela dagarna i en vecka?
Citera
2010-07-23, 21:30
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion

Iustus gröna lagbok fungerar bra i början på utbildningen. Den gör det lätt både för plånbok och rygg!
Citera
2010-07-23, 21:35
Medlem
Jag har också frågor angående kurslitteraturen men tänkte rikta dessa specifikt till er studenter på GU då det är där jag har kommit in.

Jag har hittat till Handelsbodens hemsida och de verkar ofta vara aningen billigare än vanliga bokhandeln. Är det bara nya böcker de säljer? eller även begagnade? Om inte finns det något bra sätt att hitta begagnade böcker i bra skick?

Jag har läst aktuell litteraturlista inför höstterminen: https://gul.gu.se/public/pp/public_courses/course42768/published/1279034266999/resourceId/15441182/content/Litteraturlista%20T1%202010.pdf

Hur ska jag tolka följande citat från sida två i ovanstående lista?: "Lagtext
Under terminen använder vi en lagbok från 2009 eller lagtext direkt från Internet."
Jag funderar på om det är möjligt att slippa köpa 2009 års lagbok och läsa lagen över internet och köpa en senare version av lagboken när det blir aktuellt. Eller är det dömt att misslyckas att läsa lagen i t ex telefonen istället för i en bok?

De hänvisar även till den sk "Manualen" och framtida studieanvisningar. Hur brukar det fungera? Tillkommer det en massa böcker efter hand som man måste köpa eller räcker det med att gå till biblioteket och läsa?

Edit: Det står att det alltid är den senaste upplagan som gäller. Hur precisa brukar de vara med det? Boken Civilrätt från Liber kommer ju ut i ny upplaga i Augusti och enligt prel schemat så börjar inte de momenten som boken täcker förrän i slutet av oktober. Vad brukar gälla i sådana fall?

Har ni några andra tips att ge till en ny student?
Senast redigerad av Vespour 2010-07-23 kl. 21:40.
Citera
2010-07-23, 21:41
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormanoff
Iustus gröna lagbok fungerar bra i början på utbildningen. Den gör det lätt både för plånbok och rygg!

Vad är egentligen skillnaden mellan de olika?
Citera
2010-07-23, 21:53
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Vad är egentligen skillnaden mellan de olika?

Den blå är ju den traditionella och om du frågar mig använder många den just för att den är traditionell och har mer status än de andra. Mellan den röda och den blåa skiljer inte mycket, utan det handlar främst om hur boken disponerats. Den gröna är mer slimmad och har ambitionen att vara en bok studenter kan använda, således saknas en del lagar och många förordningar samt rättsfallhänvisningar.
Citera
2010-07-23, 22:10
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Blå. Jag använde 2008 års upplaga under T1 och kommer förmodligen göra det under T2 också. Jag hörde någonstans att det är läge att byta vart tredje år, och de flesta som pluggar juridik verkar köpa nya två gånger under sin utbildning. Har du en från 2008 eller 2009 så tycker jag att du ska använda den. Visst är det fancy att ha den senaste, men du behöver det knappast i början. Köp då hellre en äldre upplaga och lägg pengarna du sparar på annan referenslitteratur som känns rolig/vettig/intressant.
Citat:
Ursprungligen postat av Aimbert
Vet man när nollningen i Uppsala börjar? Pågår den hela dagarna i en vecka?
Börja studera i Uppsala.
Citat:
Just ryggargumentet är väl ganska vettigt, annars finns det egentligen ingen anledning att använda den. Åtminstone i Lund är all (väl?) undervisning upplagd kring den blå boken. Det är ju den man använder senare i både utbildningen och arbetslivet, så det finns väl ingen egentlig anledning att vänja sig vid något enklare? Inte för att lagboken är svår att slå i som sådan, men att få in vanan från början är ju positivt.
Citera
2010-07-24, 09:23
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Den blå är ju den traditionella och om du frågar mig använder många den just för att den är traditionell och har mer status än de andra. Mellan den röda och den blåa skiljer inte mycket, utan det handlar främst om hur boken disponerats. Den gröna är mer slimmad och har ambitionen att vara en bok studenter kan använda, således saknas en del lagar och många förordningar samt rättsfallhänvisningar.

Mitt argument för att använda den blåa har också att göra med att den är traditionell men inte för att det skulle vara något slags status att ha den. Det är helt enkelt så att det är den som är mest utbredd och använd i arbetslivet. Alla lagböckerna har olika upplägg och man vänjer sig och blir bekväm med den man använder. Eftersom att det är överlägset störst risk att man kommer använda den blå i yrkeslivet så är det bäst att bli förtrogen med den. Betydelsen av detta argument minskar dock lite undan för undan eftersom att det blir mer och mer att man slår i databaser och inte böcker. Dock kommer nog boken hänga med ett bra tag eftersom att man får med sig den överallt.

Gällande upplaga så kan man använda en från 2009. Jag kommer nog använda min 2009 på nästa termin och köpa 2011 nästa år. I år har man behövt kolla upp en del nya lagar som inte finns i 2009, främst Offentlighets och Sekretesslagen för Uppsalas T1r eftersom att man har statsrätt första terminen. Men till nästa upplaga får vi förmodligen en ny regeringsform och annat så det är vettigare att köpa ny då. Ju äldre lagbok man har, desto mindre kan man lita på att lagarna som står där faktiskt gäller, och desto mer måste man dubbelkolla i externa källor som databaser, skriva ut författningar och dylikt. Blir nog lite drygt om man har en lagbok som är mer än 2 år gammal, det skulle jag inte rekommendera. Att byta lagbok vartannat år känns lagom.
Citera
2010-07-24, 09:29
Medlem
Hej, vad anser ni som har lite koll på arbetsmarknaden om att börja plugga till jurist vid 28?
Är det bara att skjuta sig själv i foten? Har jobbat som undersköterska innan samt har ett par tomma år i mitt CV mellan 22-24. Innan dess pluggade jag sociologi mm. Jag har INTE tänkt rädda världen, tror ej att jag ska bli domare i HD eller har tankar på att bli delägare. Vill bara ha ett vanligt alldagligt juristjobb, typ kommunen eller Hyresgästföreningen. Men jag har ju barn, så jag vill ju inte behöva gå arbetslös ett par år efter examen heller. Men är alla arbetsgivare inom sektorn besatta av att ett perfekt CV = rätt person?

Är extremt samhällsintresserad, läst hela DN sen tidiga tonår, lyssnar P1, läser snabbt, varit med i politiskt ungdomsförbund. Om ni undrar varför jag väntat så länge så beror det på att mina gymnasiebetyg var ganska halvdana pga skolk. men sen övertalade en vän mig att
skriva HP härom året vilket gick högt över förväntan (skrev vid 21 också, gick inte alls lika bra) så nu öppnade sig lite nya möjligheter i livet.
Senast redigerad av Dyskalkylikern 2010-07-24 kl. 09:49.
Citera
2010-07-24, 10:36
Medlem
Ni som pratar om kurslitteraturen för Uppsala; Vars har ni fått tag i den informationen? Fick själv ett brev där det stod att litteraturlisa kommer att skickas ut kring den 10 augusti men den finns alltså tillgänglig redan nu?
Citera
2010-07-24, 10:48
Medlem
ormanoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyskalkylikern
Hej, vad anser ni som har lite koll på arbetsmarknaden om att börja plugga till jurist vid 28?
Är det bara att skjuta sig själv i foten? Har jobbat som undersköterska innan samt har ett par tomma år i mitt CV mellan 22-24. Innan dess pluggade jag sociologi mm. Jag har INTE tänkt rädda världen, tror ej att jag ska bli domare i HD eller har tankar på att bli delägare. Vill bara ha ett vanligt alldagligt juristjobb, typ kommunen eller Hyresgästföreningen. Men jag har ju barn, så jag vill ju inte behöva gå arbetslös ett par år efter examen heller. Men är alla arbetsgivare inom sektorn besatta av att ett perfekt CV = rätt person?

Är extremt samhällsintresserad, läst hela DN sen tidiga tonår, lyssnar P1, läser snabbt, varit med i politiskt ungdomsförbund. Om ni undrar varför jag väntat så länge så beror det på att mina gymnasiebetyg var ganska halvdana pga skolk. men sen övertalade en vän mig att
skriva HP härom året vilket gick högt över förväntan (skrev vid 21 också, gick inte alls lika bra) så nu öppnade sig lite nya möjligheter i livet.

Det är aldrig för sent att börja plugga juridik. På min utbildning har vi ett gäng 40-taggare som skolat om sig från allt från ekonomer till byggnadsarbetare.

Vad som är viktigt att komma ihåg är att juristlinjen är en ansträngande och lång utbildning. Du måste vara motiverad och får inte bli stressad, så känn efter och se till så att du har en plan för hur du ska klara dig ekonomiskt under de nio terminerna.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Det är helt enkelt så att det är den som är mest utbredd och använd i arbetslivet. Alla lagböckerna har olika upplägg och man vänjer sig och blir bekväm med den man använder. Eftersom att det är överlägset störst risk att man kommer använda den blå i yrkeslivet så är det bäst att bli förtrogen med den. Betydelsen av detta argument minskar dock lite undan för undan eftersom att det blir mer och mer att man slår i databaser och inte böcker.

Ptja, är man smart nog att ta sig igenom utbildningen kan jag tycka att man borde kunna byta från en bok till en annan. Som du säger är ju dessutom boken på väg ut - bland mina kursare är det många som endast använder lagboken vid tentamen.
Citera
2010-07-24, 10:52
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dyskalkylikern

Om du tar dig igenom linjen med hyfsade betyg och fortsätter att ha de ambitioner avseende arbetsplats som du har i nuläget så bör det inte vara allt för knepigt att få jobb (f.ö. är det många som rekryterar jurister, även undertecknad, som uppskattar lite blandade livserfarenheter innan utbildningen). Go for it!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in