2011-04-14, 10:39
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sgt.hank
1) Du slipper ha en undervisning som är uttalat genusorienterad. I Umeå blir du ständigt matad med feministsörja.
Nu ska vi inte överdriva någon genus föreläsning och något genusseminarium må det vara men inte mycket mer än så, dessutom är genusfrågor gratis tenta poäng
Citera
2011-04-14, 11:04
Medlem
Evil_Santas avatar
Hur lätt är det at hålla uppe andra intellektuella intressen samtidigt med juridiken? Känns lite halvdant att börja läsa en roman eller en filosofisk bok efter man har krängt 150 sidor juridik. Kan ni se en tendens hos era studiekamrater att de blir "juridikmaskiner" där allt de sysslar med är juridik medan det på fritiden mest blir lättsmält tv-underhållning och festande eftersom juridik och mängden material man måste läsa är så utmattande, ungefär som läkarstudenter?
Citera
2011-04-14, 11:07
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Hur lätt är det at hålla uppe andra intellektuella intressen samtidigt med juridiken? Känns lite halvdant att börja läsa en roman en filosofisk bok efter man har krängt 150 sidor juridik. Kan ni se en tendens hos era studiekamrater att de blir "juridikmaskiner" där allt de sysslar med är juridik sen på fritiden blir det bara lättsmält tv-underhållning och festande eftersom juridik och mängden material man måste läsa är så utmattande, ungefär som läkarstudenter?
Jag har lyckats läsa två nationalekonomi kurser en filosofikurs och läst ett antal böcker i nationalekonomi, filosofi och politik samt någon roman samtidigt som studierna (första året) dvs inga problem alls. Du lär inte läsa 150 sidor juridik per dag. Läser du 50 sidor per dag hinner du med att läsa ut alla litteratur och alla rättsfall mm som du kan tänkas behöva läsa åtminstone i Umeå kan inte tänka mig att de andra universitet skulle ha extremt mycket mer att läsa dock. 50 sidor per dag i 120 dagar är trots allt 6000 sidor. Om du nu inte känner för att läsa all kurslitteratur 4 gånger för då lär 150 sidor per dag vara rätt lagom Många av mina klasskamrater verkar dock mest se på TV och festa. Det lär dock närmast ha att göra med deras eget livsval och inte att studierna är tröttande och tar för mycket tid.
Senast redigerad av Orzion 2011-04-14 kl. 11:15.
Citera
2011-04-14, 12:46
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Jag har lyckats läsa två nationalekonomi kurser en filosofikurs och läst ett antal böcker i nationalekonomi, filosofi och politik samt någon roman samtidigt som studierna (första året) dvs inga problem alls. Du lär inte läsa 150 sidor juridik per dag. Läser du 50 sidor per dag hinner du med att läsa ut alla litteratur och alla rättsfall mm som du kan tänkas behöva läsa åtminstone i Umeå kan inte tänka mig att de andra universitet skulle ha extremt mycket mer att läsa dock. 50 sidor per dag i 120 dagar är trots allt 6000 sidor. Om du nu inte känner för att läsa all kurslitteratur 4 gånger för då lär 150 sidor per dag vara rätt lagom Många av mina klasskamrater verkar dock mest se på TV och festa. Det lär dock närmast ha att göra med deras eget livsval och inte att studierna är tröttande och tar för mycket tid.

Imponerande att du lyckas kombinera andra kurser. Hur gör du för att få till det på ett bra sätt? Är du helt enkelt genuint intresserad?

Personligen har jag också funderat på att läsa någon eller några kurser vid sidan av, exempelvis statsvetenskap.
Citera
2011-04-14, 13:26
Medlem
tjugosjus avatar
Citat:
Intressant att du skrev detta nu eftersom jag just är i valet och kvalet om jag ska söka en fristående kurs till höstterminen. Termin ett och två har ju inte varit några problem att läsa parallellt men vad jag hört ska tredje terminen vara intensivare. Ångrar att jag inte läst de kurser jag vill läsa redan nu under första året.
Citera
2011-04-14, 13:36
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Imponerande att du lyckas kombinera andra kurser. Hur gör du för att få till det på ett bra sätt? Är du helt enkelt genuint intresserad?

Personligen har jag också funderat på att läsa någon eller några kurser vid sidan av, exempelvis statsvetenskap.
Citat:
Ursprungligen postat av tjugosju
Intressant att du skrev detta nu eftersom jag just är i valet och kvalet om jag ska söka en fristående kurs till höstterminen. Termin ett och två har ju inte varit några problem att läsa parallellt men vad jag hört ska tredje terminen vara intensivare. Ångrar att jag inte läst de kurser jag vill läsa redan nu under första året.
Lördag och Söndag är bra dagar om det är distanskurser som läses. Juridik mån-fredag sedan resten på helgen funkar i min mening bra. Juridikstudier kräver trots allt inte mer än absolut max 40 timmar i veckan oftast mindre.
Citera
2011-04-14, 13:48
Medlem
tjugosjus avatar
Citat:
Lördag och Söndag är bra dagar om det är distanskurser som läses. Juridik mån-fredag sedan resten på helgen funkar i min mening bra. Juridikstudier kräver trots allt inte mer än absolut max 40 timmar i veckan oftast mindre.
Nä du har rätt, jag sökte nu en kurs med undervisning två kvällar i veckan. Ser fram emot det, ska bli kul att träffa lite icke-jurisstudenter för du har också rätt i att de flesta av dem verkar bara se på tv
Citera
2011-04-14, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Nja, om jag kommer ihåg rätt kom man i en undersökning för något år sedan fram till att juriststudenter har störst mängd litteratur av alla studenter, men sen har Orzion en poäng, sjukt mycket litteratur är det inte, att andra studenter läser skrattretande lite ibland gör ju inte vår mängd litteratur extrem. Men det kan bli mycket tidvis, ska själv tenta av en bra bit över 2000 sidor på fredag och trög som jag är har jag läst allt två gånger (vissa avsnitt mer än så). Men jag tycker inte om att läsa så uppenbarligen funkar det med lite disciplin.

Mitt problem är dock att jag har LÖJLIGT dålig självdisciplin... Sitter jag och läser i 10 minuter och det hela inte är SJUKT intressant för mig så spårar jag lätt ur i andra tankar. Handlar kanske lite om en mognadsgrej.
Citera
2011-04-14, 14:21
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kokardu
Mitt problem är dock att jag har LÖJLIGT dålig självdisciplin... Sitter jag och läser i 10 minuter och det hela inte är SJUKT intressant för mig så spårar jag lätt ur i andra tankar. Handlar kanske lite om en mognadsgrej.

Du får nog hoppas att det handlar om en mognadsgrej för kan man inte läsa något som inte är sjukt intressant i mer än 10 minuter blir det nog svårt att ens ta en juristexamen med lägsta möjliga betyg.
Citera
2011-04-14, 14:47
Medlem
Evil_Santas avatar
Att navigera örebros schemasökningssidan är fan helt jävla omöjligt(precis som universitetets hemsida i övrigt). Någon som läser i Örebro som kan förtälja ungefär hur den schemalagda tiden ser ut varje vecka alternativt länka direkt till ett schema?

Edit: Verkar som de har schemalagt semninarium/föreläsning ungefär 4 dagar i veckan. Fast det varier och är svårt att tyda schemana, någon örebroare får gärna dela med sig info.
Senast redigerad av Evil_Santa 2011-04-14 kl. 15:22.
Citera
2011-04-14, 15:25
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Du får nog hoppas att det handlar om en mognadsgrej för kan man inte läsa något som inte är sjukt intressant i mer än 10 minuter blir det nog svårt att ens ta en juristexamen med lägsta möjliga betyg.
Fast man kan faktiskt ta sig längre än man tror utan att läsa något.
Citera
2011-04-14, 16:04
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrasseFloyd
Fast man kan faktiskt ta sig längre än man tror utan att läsa något.

Jo, om man med "inte läsa något" menar att inte läsa litteraturen, då kan man nog klara sig förutsatt att man annars hänger med någotsånär och gör gamla tentor samtidigt som examinatorerna är lata och inte orkar hitta på nya knepiga sätt att jävlas, men är man sjukt odisciplinerad och oförmögen att läsa något man inte är intresserad av i mer än 10 minuter så borde ju det rimligtvis gälla även för gamla tentor. Sen finns det ju folk som klarar av sådana här utbildningar genom att endast gå på föreläsningar osv. men dessa är ganska sällsynta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in