Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Hur lätt är det at hålla uppe andra intellektuella intressen samtidigt med juridiken? Känns lite halvdant att börja läsa en roman en filosofisk bok efter man har krängt 150 sidor juridik. Kan ni se en tendens hos era studiekamrater att de blir "juridikmaskiner" där allt de sysslar med är juridik sen på fritiden blir det bara lättsmält tv-underhållning och festande eftersom juridik och mängden material man måste läsa är så utmattande, ungefär som läkarstudenter?
Jag har lyckats läsa två nationalekonomi kurser en filosofikurs och läst ett antal böcker i nationalekonomi, filosofi och politik samt någon roman samtidigt som studierna (första året) dvs inga problem alls. Du lär inte läsa 150 sidor juridik per dag. Läser du 50 sidor per dag hinner du med att läsa ut alla litteratur och alla rättsfall mm som du kan tänkas behöva läsa åtminstone i Umeå kan inte tänka mig att de andra universitet skulle ha extremt mycket mer att läsa dock. 50 sidor per dag i 120 dagar är trots allt 6000 sidor. Om du nu inte känner för att läsa all kurslitteratur 4 gånger för då lär 150 sidor per dag vara rätt lagom

Många av mina klasskamrater verkar dock mest se på TV och festa. Det lär dock närmast ha att göra med deras eget livsval och inte att studierna är tröttande och tar för mycket tid.