Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Det har tidigare i tråden diskuterats vilken betydelse kontakter har för att få jobb (speciellt då som ny jurist). Det blev dock mest allmänna gissningar då de flesta i tråden fortfarande är studenter och inte har någon direkt erfarenhet av rekryteringen inom yrket. Tänkte att du som ju har jobbat några år i branschen kanske har lite mer erfarenhet ifrån verkligheten kring hur det egentligen ligger till?
Kontakter har väl alltid betydelse för jobb, så varför skulle det vara annorlunda för jurister/inom juristbranschen?
Nu har jag ju nyss börjat T1 så jag kan inte alls uttala mig om den specifika frågan på minsta erfarenhetsbasis, men det känns konstigt om det skulle skilja sig ang kontakter när det gäller juridiksektorn? Naturligtvis kan ju kontakter inte uppväga vad som helst, men så tror jag inte frågan var menad heller =)
Jag började nyss T1 som sagt. Jag har erbjudande om "sommarjobb" på myndighet redan. Helt pga kontakter. Som dessutom jag då inte vänt mig till/utnyttjat, utan min bekanta som jobbar där, är handledare för just juriststudenterna som kommer in under sommaren, och som har mer än ett finger med i rekryteringen har kontaktat mig ang mitt ev intresse av att sommarjobba där.
Jag söker inte ens något sommarjobb, jag har redan ett jobb (inom något väldigt icke-juridiskt) vid sidan av studierna, och kan således inte ens sommarjobba pga att inkomsten blir för hög då. Ville jag jobba mer på sommaren kunde jag ju dessutom göra det på mitt nuv jobb.