2010-08-30, 23:12
Medlem
Då har det gått en vecka sedan inskrivningen på juristprogrammet i Lund. Och hittills känns allt ganska bra. Snackat med en väldans massa kursare och hittat ett par stycken som man säker kan komma bra överens med. Jag missade dock smådjurslekarna pga. infytt, men det blir väl fler tillfällen för lära-känna-lekar.

Det känns f.ö. som att utbildningen håller hög klass, många föreläsningar och engagerade lärare. Proffsiga kårrepresentanter också för den delen. Nu återstår det bara att se om jag kommer att fatta tycke för själva juridiken.
Citera
2010-09-01, 09:17
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baconbulle
Det man kan diskutera är Uppsalas enorma tilltro i detta problembaserade lärande. Enligt de studier som gjorts är resultaten för folk som studerar samma saker med "vanlig" undervisning samma som de som arbetat med PBL. Om man känner att metoden passar en får man naturligtvis bättre resultat, men överlag är de samma.

Det är ju bara olika filosofier som råder. Uppsalas PBL är väl modellerat efter Harvard Law School vill jag minnas. Jag har inte sett några sådana studier som du nämner så jag kan inte svara för resultatet av dem. Resultaten beror nog mest på vad som mättes. Om man bara mäter ren faktakunskap efter inlärning så tror jag inte att PBL är bättre än något annat. Nu är det ju inte en massa fakta vi ska lära oss utan främst ett hantverk som ju juridiken faktiskt är. Eftersom att vi ska lära oss ett hantverk så tror jag bästa sättet är att utöva hantverket som man gör med PBL. Jurister ska lösa problem och det är precis det som PBL handlar om att man ska lära sig att göra. Visst kan det vara bra att plöja böcker och sitta på föreläsningar och lyssna på professorer också men det gör man även i Uppsala. Seminarierna är dock det som brukar ge mest för de flesta.
Citera
2010-09-02, 19:57
Medlem
Denna fråga har kanske redan varit uppe tidigare eftersom tråden är så lång.

Hur är studentlivet för dem som går juristprogrammet? Det man har hört om SU är att alla som pluggar där redan har sina egna kompisar, gäller det även för juristprogrammet? Hur stor andel av dem som går där är stockholmare, och hur stor andel är lantisar?

Och:

Har ni några tips om man är ute efter ett rum i studentkorridor i Stockholm?

Tack!
Citera
2010-09-02, 21:31
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travis-Bickle
Denna fråga har kanske redan varit uppe tidigare eftersom tråden är så lång.

Hur är studentlivet för dem som går juristprogrammet? Det man har hört om SU är att alla som pluggar där redan har sina egna kompisar, gäller det även för juristprogrammet? Hur stor andel av dem som går där är stockholmare, och hur stor andel är lantisar?

Och:

Tack!

Det stämmer nog till stor del för juristprogrammet i Stockholm också, de flesta är stockholmare. Om du är ute efter studentliv ska du nog söka dig 7 mil norrut.

Varför måste du plugga i Stockholm?
Citera
2010-09-02, 22:05
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Hur är studentlivet för dem som går juristprogrammet?

Svårt att svara på rent generellt, men studentliv existerar. Möjligen så att jur.studs inte är lika benägna att delta i studentlivet pga. tidsbrist jämfört med kanske den genomsnittlige studenten. Lika möjligt (eller ja, mer eller mindre fakta) att Lund och Uppsala faktiskt har ett bättre studentliv än övriga lärosäten.

Citat:

Det man har hört om SU är att alla som pluggar där redan har sina egna kompisar, gäller det även för juristprogrammet?

De flesta som pluggar på SU och är Stockholmare har självklart etablerade kompisgrupperingar nära till hands. Få går dock utbildningen tillsammans med hela sin samlade bekantskapskrets och färre försöker aktivt att avstå från ytterligare kontakter bara för att man kan umgås med sina gamla vänner efter plugget. Tvärtom är det kanske de gamla vännerna som sakta men säkert får se sin vän försvinna in i nya bekantskaper. Troligast är dock att Stockholmaren utan större problem kan umgås med både Kalle, nyinflyttad ifrån Göteborg och Pelle, barndomskamrat.
Är man någorlunda socialt kompetent kommer man inte att ha några problem med att hitta vänner på Stockholms juristprogram.

Citat:

Hur stor andel av dem som går där är stockholmare, och hur stor andel är lantisar?

Jag har inga siffror och uppskattar grovt; 65% Stockholmare, övriga icke-stockholmare.

Citat:

Ställ dig i kö för 3 år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av Feadog

Varför inte?
Citera
2010-09-02, 22:46
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog

Ja varför måste du det? Som ovanstående nämnde så är studentlivet bättre i Uppsala och Lund. Där är ju alla nyinflyttade och shit scared och därmed närmast maniskt översociala i början.
Citera
2010-09-03, 12:12
Medlem
Tack för svaren.

Jag har bott i Stockholm och tycker om staden. Därmed inte sagt att jag inte skulle tycka om Uppsala, men jag vill gärna bo i Stockholm. Sedan är väl antagningspoängen något lägre där än i Uppsala och Lund?
Citera
2010-09-03, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Ställ dig i kö för 3 år sedan.

Med reservation för att det säkert redan finns en tråd om detta:

Finns det något annat jag kan göra? Jag står i kö men har inte stått tillräckligt länge. Finns någon privat kö eller motsvarande?
Citera
2010-09-03, 17:52
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Med reservation för att det säkert redan finns en tråd om detta:

Finns det något annat jag kan göra? Jag står i kö men har inte stått tillräckligt länge. Finns någon privat kö eller motsvarande?

Var står du i kö? Har man inte tillräckligt bra köplats (vilket du inte verkar ha) ser jag ingen annan lösning än att försöka hyra i andrahand. Sök på blocket och registrera dig på diverse hemsidor som förmedlar andrahandskontrakt, de som faktiskt är effektiva brukar dock kosta någon hundring eller två.
Att få en lägenhet i andrahand är inte helt enkelt det heller och oftast är hyran åt helvete. Lite lättare är det nog att endast hyra ett rum hos någon random Stockholmare, men även i dessa fall får man vara beredd på en ganska saftig hyra.
Har du bra ekonomi kan du försöka köpa en bostadsrätt (eller lägenhetsrätt).

Bostadssituationen i Stockholm är totalt fucked, jag är själv nollåtta och gick med i diverse bostadsförmedlingar så fort så var möjligt och fick mitt första förstahandskontrakt i onsdags, tre och ett halvt år senare. Men jag ska inte klaga, det överlåter jag till de stackare som tältar utanför universitetet. Börjar ju bli kallt ute nu. Stackare.
Citera
2010-09-05, 12:37
Medlem
Uppsalastudenter:

Vill få tag i gamla PM för att få mer klarhet i dess utformning. Kan och i så fall var köper man dessa?
Citera
2010-09-05, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Samhallselev
Uppsalastudenter:

Vill få tag i gamla PM för att få mer klarhet i dess utformning. Kan och i så fall var köper man dessa?

Har inget svar på din fråga riktigt, men utgår från att du läser T1.. du har ju tre st pm-inlämningar där endast den sista är betygsgrundande. Tycker man får bra feedback osv för de 2 första, så utformningen brukar inte vara något stort problem..
Citera
2010-09-05, 14:50
Medlem
Hur mycket förväntas det egentligen att man lär sig utantill inför tentorna? Lärarna påtalar ju att det är nötandet av själva metoden som är det väsentliga. Men samtidigt hör man hur juriststudenter pratar om att det är så mycket information som man ska trycka in. Jag tycker att det är väldigt svårt att avgöra vad som bara kräver förståelse och vad som kräver utantill-memorering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in