2011-04-12, 17:08
Medlem
Evil_Santas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Vilka av juristutbildningarna i landet tillämpar terminstentor ?

Har e-mailat alla syo utom den från Lund men här är vad jag kommit fram till. Folk som studerar vid de olika lärosätena får gärna korrigera.

Umeå: 1 tenta per termin
Lund: 1 tenta per termin
Uppsala: 1 tenta per termin
Göteborg: 2-3 tentor per termin
Stockholm: 2-4 tentor per termin
Örebro: 1-4 tentor per termin (egen reflektion: efter titt av kursplanen: tentamen verkar omafatta max 15 hp och det är bara på en av terminerna av de jag kollat som man har färre än 2 tentor)
Senast redigerad av Evil_Santa 2011-04-12 kl. 17:23.
Citera
2011-04-12, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Har e-mailat alla syo utom den från Lund men här är vad jag kommit fram till. Folk som studerar vid de olika lärosätena får gärna korrigera.

Umeå: 1 tenta per termin
Lund: 1 tenta per termin
Uppsala: 1 tenta per termin
Göteborg: 2-3 tentor per termin
Stockholm: 2-4 tentor per termin
Örebro: 1-4 tentor per termin (egen reflektion: efter titt av kursplanen: tentamen verkar omafatta max 15 hp och det är bara på en av terminerna av de jag kollat som man har färre än 2 tentor)

Det varierar från termin till termin, mig veterligen har inget lärosäte terminstentor rakt igenom.

Så här ser det ut i Lund:

T1: 6p + 24p.
T2: 30p
T3: 7,5 + 22,5p.
T4: 30p.
T5: 12 + 18p.
T6: 15+ 15p.

Det bör också tilläggas att på t.ex. termin 2 och 4 så får man examinationspoäng från PM under terminen vilka räknas in i den totala poängen för kursen.

(Ovanstående utbildningsplan ersattes hösten 2010 av en ny, http://www.jur.lu.se/quickplace/relatedinfo/PageLibraryC12572FB00296C71.nsf/h_/E4B631A26DE32071C12576E1002B939C/$file/jajup%202010-01-18.pdf )
Citera
2011-04-12, 19:09
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Vilka är det som "oftast" anses vara de attraktivaste yrkena efter en juridikutbildning? Affärsjurist på drakarna, försvarsadvokat och bolagsjurist? Dessa tre eller? Finns det inget mellanting mellan dessa tre och statlig slav? Hur stor andel av studenterna blir egentligen något av dessa tre?

Hur är en stereotyp juridikstudent? Och i synnerhet en typisk sådan med affärsjuridik-ambitioner?

Bolagsjurist blir du sällan som nyutexaminerad.
Citera
2011-04-12, 19:10
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C Bildts Kostym
Vad som är attraktivt beror nog på vem du frågar. För egen del har affärsjuridiken aldrig lockat eftersom jag tycker det är så sjukt trist. Synd på plånboken. Lite lustigt också att du nämner försvarsadvokat som ett attraktivt yrke. Jag har aldrig riktig uppfattat det så. Försvarsadvokater om några är ju statliga slavar.

Precis. Har lika mycket att göra, mycket jobbigare klienter och tar en fjärdedel så mycket betalt i timmen som en advokat på en affärsbyrå med samma erfarenhet.
Citera
2011-04-12, 19:30
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Precis. Har lika mycket att göra, mycket jobbigare klienter och tar en fjärdedel så mycket betalt i timmen som en advokat på en affärsbyrå med samma erfarenhet.

Ja men lite av det att få makten att skydda, hjälpa och göra rätt för andra är drömmen när man börjar på juristprogrammet. Att verkligheten kommer ikapp en och man inser att en försvarsadvokat inte alltid skyddar den oskyldigt anklagade är en annan sak.
Citera
2011-04-12, 19:44
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivecc
Ja men lite av det att få makten att skydda, hjälpa och göra rätt för andra är drömmen när man börjar på juristprogrammet. Att verkligheten kommer ikapp en och man inser att en försvarsadvokat inte alltid skyddar den oskyldigt anklagade är en annan sak.

Äsch, sådant idealistiskt trams inser man ganska snabbt att det inte hör hemma bland gemene man på juristlinjen.
Citera
2011-04-12, 19:57
Medlem
FrasseFloyds avatar
Citat:
Äsch, sådant idealistiskt trams inser man ganska snabbt att det inte hör hemma bland gemene man på juristlinjen.
Jag ska iallafall rädda världen. Eller ja, kanske inte rädda, men göra den lite bättre.
Citera
2011-04-12, 20:06
Medlem
Iveccs avatar
Citat:

Snabbt och snabbt, jag ska fortfarande bli generaladvokat i EU-domstolen
Citera
2011-04-12, 20:11
Medlem
Citat:

Kan jag tolka detta som att den typiske juridikstudenten är en pengafixerad, uppblåst typ?
Jag är nämligen mycket intresserad av hur "stämningen" och jargongen på bland folket på programmet är. Jämför t.ex. med en partyprissarna på ekonomlinjen. Samma gapiga brats eller snarare nån grådassig stel typ i gemen?
Citera
2011-04-12, 21:28
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blackpowder
Kan jag tolka detta som att den typiske juridikstudenten är en pengafixerad, uppblåst typ?
Jag är nämligen mycket intresserad av hur "stämningen" och jargongen på bland folket på programmet är. Jämför t.ex. med en partyprissarna på ekonomlinjen. Samma gapiga brats eller snarare nån grådassig stel typ i gemen?

Jurister och juriststudenter är otroligt nog människor som alla andra. Det enda som utmärker den gemene juriststudenten är väl kanske lite högre ambition och oftast en intelligens som är strax över medel (inte alltid dock, regelrätta idioter kan med lite envishet och flyt ta sig igenom juristprogrammet). Annars är juriststudenter som alla andra studenter; vissa är trevliga, andra otrevliga, vissa kommer ifrån den övfre klassen, andra ifrån den lägre, många ifrån mitten, vissa är roliga, andra skittråkiga, vissa skulle kunna gå över lik, andra offra sig för sin nästa, vissa är äckligt politiskt korrekta, andra är äckligt politiskt inkorrekta, vissa är sociala genier, andra sociala miffon, vissa är hurtigrutten själva, andra kommer dö av hälsoskäl innan 35 osv. Alla har snea ryggar.
Senast redigerad av namgreb 2011-04-12 kl. 21:31.
Citera
2011-04-12, 21:56
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av namgreb
Jurister och juriststudenter är otroligt nog människor som alla andra. Det enda som utmärker den gemene juriststudenten är väl kanske lite högre ambition och oftast en intelligens som är strax över medel (inte alltid dock, regelrätta idioter kan med lite envishet och flyt ta sig igenom juristprogrammet). Annars är juriststudenter som alla andra studenter; vissa är trevliga, andra otrevliga, vissa kommer ifrån den övfre klassen, andra ifrån den lägre, många ifrån mitten, vissa är roliga, andra skittråkiga, vissa skulle kunna gå över lik, andra offra sig för sin nästa, vissa är äckligt politiskt korrekta, andra är äckligt politiskt inkorrekta, vissa är sociala genier, andra sociala miffon, vissa är hurtigrutten själva, andra kommer dö av hälsoskäl innan 35 osv. Alla har snea ryggar.
Fast hur många bär egentligen lagboken med sig? Tycker själv jag ser väldigt få som gör det använder själv nästan aldrig min lagbok utom när det är dags för tenta. Att använda datorn är betydligt enklare och du får alltid de senaste lagarna och dessutom har du praxis och lagkommentarer ett klick bort, även om en lagbok ibland kan ses lite här och var.
Citera
2011-04-12, 22:04
Medlem
Iveccs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
Fast hur många bär egentligen lagboken med sig? Tycker själv jag ser väldigt få som gör det använder själv nästan aldrig min lagbok utom när det är dags för tenta. Att använda datorn är betydligt enklare och du får alltid de senaste lagarna och dessutom har du praxis och lagkommentarer ett klick bort, även om en lagbok ibland kan ses lite här och var.

Finns en jävel som alltid har lagboken med sig, till varje föreläsning, grupparbete - you name it. Slår alltid i den. Självklart har han laptopen med sig också, men den tar han aldrig upp ur väskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in