2009-11-23, 17:10
Medlem
poena.naturaliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Är det inte bättre att dra ned på antalet platser på juristprogrammen i stället då? Så gör man urvalet direkt. Fast de flesta jurister kanske får jobb trots att de inte suttit ting?

Tycker att det är bra att det är konkurrens om platserna så att det ändå ger lite att ha suttit ting. Tror inte jag tycker att det vore en bra ide att dra ned på platserna om det ens är möjligt. Lättutbildade kassakor vill nog universiteten inte bli av med i första taget och att alla som ger juristprogrammet skulle komma överens om att skära ned en kvotdel var skulle nog sitta långt inne. Bättre då att vi studenter får kastas ut på marknaden och sedan får vi simma eller drunkna.
Citera
2009-11-23, 17:49
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ted.Bundy
Det kan vara en lösning faktiskt. Nu vet jag inte hur lätt det är att få tag på arbeta utan notarietjänstgöring? Någon med erfarenhet får gärna dela med sig angående det.

MVH/Ted Bundy

Beror helt på vilka jobb man vill ha (åklagare, fogde eller domare är ju svårt utan ting), de flesta av min polare från juristlinjen (inkl undertecknad) fick juristjobb relativt omgående efter examen utan ting.
Citera
2009-11-24, 09:27
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Du får gärna hänvisa var jag påstår att det skulle utökas platser på juristprogrammen. Jag diskuterade notarietjänst och inte juristprogrammet, med ditt resonemang så skulle det knappast bli lättare att få notarietjänst. Precis som du skriver själv så handlar det om utbud och efterfrågan, då är ju utbudet mycket större än efterfrågan vad gäller notarietjänstgöring som jag diskuterade.

Men det har jag aldrig sagt heller. Vad jag menade var att du påpekade att anledningen till att det var svårt att sitta ting var att det inte fanns tillräckliga notarietjänster att tillgå. Ergo: öka antalet platser så att fler får sitta ting.

Jag sade aldrig heller att du sagt så om programmen, men jag applicerade ditt resonemang (öka antalet platser) på ett annat fenomen än notarietjänstgöringen bara för att visa hur fel jag tyckte att du har.
Citera
2009-11-24, 10:02
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Men det har jag aldrig sagt heller. Vad jag menade var att du påpekade att anledningen till att det var svårt att sitta ting var att det inte fanns tillräckliga notarietjänster att tillgå. Ergo: öka antalet platser så att fler får sitta ting.

Jag sade aldrig heller att du sagt så om programmen, men jag applicerade ditt resonemang (öka antalet platser) på ett annat fenomen än notarietjänstgöringen bara för att visa hur fel jag tyckte att du har.

Inte riktigt min mening att försöka hacka på dig eller liknande, uppfattades det så så ber jag om ursäkt.

Men jag är visserligen inte utbildad jurist eller har så stor kunskap om just juristprogrammet och området. Men jag vill minnas att det länge diskuterats angående notarietjänstgöring att en förändring bör ske då, som det ser ut i dag, det är relativt "föråldrat" om man uttrycker det så. Senast jag vill minnas, så diskuterades det om intervjuer, vet dock inte riktigt hur dom tänkte att det skulle se ut med intervjuer eller om det gick vidare med den idéen.

Jag ser inget fel på att öka antalet platser kring notarietjänstgöring, delvis att se det mer som psykologernas PTP eller läkarnas AT tjänstgöring. Men det är visserligen min åsikt, som är en person som inte är juridiskt kunnig. Självklart måste det ju finnas en balans mellan det så det inte blir, som du själv säger, för stort utbud av notarietjänster. Men att utöka antal platser ser jag inte några större problem med egentligen.

MVH/Ted Bundy
Senast redigerad av Ted.Bundy 2009-11-24 kl. 10:05. Anledning: Tillägg
Citera
2009-11-24, 10:14
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Beror helt på vilka jobb man vill ha (åklagare, fogde eller domare är ju svårt utan ting), de flesta av min polare från juristlinjen (inkl undertecknad) fick juristjobb relativt omgående efter examen utan ting.

Okej, tack för informationen. Jag har alltid tyckt att Juridik varit mycket intressant, kanske borde man ha satsat på juristprogrammet i stället.

Så min uppfattning att företag helst ser att man har gjort notarietjänstgöring är felaktig? Såvida då det inte är arbeten som kräver det som du skriver.

Intressant, en väldigt intressant tråd detta som har väldigt mycket information.

Tack!

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-11-24, 10:22
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Okej, tack för informationen. Jag har alltid tyckt att Juridik varit mycket intressant, kanske borde man ha satsat på juristprogrammet i stället.

Så min uppfattning att företag helst ser att man har gjort notarietjänstgöring är felaktig? Såvida då det inte är arbeten som kräver det som du skriver.

Intressant, en väldigt intressant tråd detta som har väldigt mycket information.

Tack!

MVH/Ted Bundy

Ska du syssla med traditionell bolagsrätt är notarietjänstgöring i det närmaste fullständigt irrelevant. Vad byråerna använder sig av notarietjänstgöringen är att den är ett kvitto på att personen har haft ganska bra betyg, och p s s sållar dem bort en hel del redan från början.

Förutom i de arbeten där ting är ett krav ser jag att det är bra så länge man jobbar med processer av alla de slag.
Citera
2009-11-24, 10:28
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Ska du syssla med traditionell bolagsrätt är notarietjänstgöring i det närmaste fullständigt irrelevant. Vad byråerna använder sig av notarietjänstgöringen är att den är ett kvitto på att personen har haft ganska bra betyg, och p s s sållar dem bort en hel del redan från början.

Förutom i de arbeten där ting är ett krav ser jag att det är bra så länge man jobbar med processer av alla de slag.

Okej, så i sig så är inte själva notarietjänstgöringen något "jätte" relevant. Utan mer som att se som ett "kvitto" som du skriver.
Då har jag haft fel uppfattning om det, trodde det var att likställas som någon förberedande praktik så att säga.

Det jag egentligen menade också om att jag tyckte notarietjänstgöringen skulle utökas, var delvis att myndigheterna hävdade att det kommer att bli stor brist på jurister inom rättsväsendet och att dom anser att man måste göra något för att förändra den utvecklingen. Då kan ju en idé vara att utöka bland annat notarietjänstgöringsplatserna, dock inte menat att det blir för många platser givetvis.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-11-24, 10:37
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Okej, så i sig så är inte själva notarietjänstgöringen något "jätte" relevant. Utan mer som att se som ett "kvitto" som du skriver.
Då har jag haft fel uppfattning om det, trodde det var att likställas som någon förberedande praktik så att säga.

Det jag egentligen menade också om att jag tyckte notarietjänstgöringen skulle utökas, var delvis att myndigheterna hävdade att det kommer att bli stor brist på jurister inom rättsväsendet och att dom anser att man måste göra något för att förändra den utvecklingen. Då kan ju en idé vara att utöka bland annat notarietjänstgöringsplatserna, dock inte menat att det blir för många platser givetvis.

MVH/Ted Bundy

Notariemeriteringen är så vitt jag vet bara ett krav om man ska jobba som åklagare. Exv. domare har det inte som formellt krav. Det är säkert svårt att bli domare utan, men t.ex. en erfaren advokat kan säkert bli domare utan att nånsin ha suttit ting.

För de flesta juristtjänster är ting ganska irrelevant, men det ses alltid som en fin erfarenhet, varför nästan alla söker det- även sådana som hade tänkt sitta som advokater inom affärsjuridik och annat. Det går inte att jämföra med psykologers och läkares praktik
Citera
2009-11-24, 10:45
Medlem
Ted.Bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Notariemeriteringen är så vitt jag vet bara ett krav om man ska jobba som åklagare. Exv. domare har det inte som formellt krav. Det är säkert svårt att bli domare utan, men t.ex. en erfaren advokat kan säkert bli domare utan att nånsin ha suttit ting.

För de flesta juristtjänster är ting ganska irrelevant, men det ses alltid som en fin erfarenhet, varför nästan alla söker det- även sådana som hade tänkt sitta som advokater inom affärsjuridik och annat. Det går inte att jämföra med psykologers och läkares praktik

Okej, man lär sig alltid något nytt.
Jag hade uppenbarligen en helt felaktig uppfattning av notarietjänstgöringen, då jag innan var av den uppfattning att det sågs som någon förberedande praktik likt AT eller PTP. Men så är det alltså inte.

Jag tycker det är bra information i denna tråden som förmedlas, verkligen! Intressant ämne detta med juridik och verkligen intressant att diskutera med såpass kunniga personer som er. Juridik är verkligen intressant, man skulle kanske ha blivit jurist i stället.

Får man fråga, vad bygger kravet på notarietjänstgöring för att arbeta inom rättssystemet? Alltså vad är det som är tongivande under notarietjänstgöringen som en jurist som inte har gjort notarietjänstgöring inte skulle klara av? Kanske konstigt formulerat men hoppas ni förstod.

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-11-24, 10:51
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:

MVH/Ted Bundy

Problemet är inte/inte bara antalet platser. Ett problem som finns i dag är att andelen av de som sitter ting som väljer att bli kvar inom staten är för låg (inte för dagens rekryteringsbehov, men för de rekryteringsbehov man ser framför sig (jurister i statlig tjänst går ju pension, jurister i privat sektor tenderar att slå samman pensionskalaset med begravningskaffet )). Tinget blir istället, som Pörr påpekat, en för de stora advokatbyråerna billig selekteringsprocess.

F ö kan jag notera att ett flertal av mina gamla juristpolare som inte suttit ting jobbar i mycket/uteslutande med processer så även inom den typen av yrken så rekryteras det personer utan ting.
Citera
2009-11-24, 11:01
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Får man fråga, vad bygger kravet på notarietjänstgöring för att arbeta inom rättssystemet? Alltså vad är det som är tongivande under notarietjänstgöringen som en jurist som inte har gjort notarietjänstgöring inte skulle klara av? Kanske konstigt formulerat men hoppas ni förstod.

MVH/Ted Bundy

Först och främst ska man aldrig underskatta skälet "så har det alltid varit", som givetvis är relativt vanligt när det kommer till något såpass konservativt som juristkåren.

Att blivande domare bör sitta ting är enligt mitt förmenade nästan självklart då man kan se tinget som en inledande domarutbildning. Detta innebär att man får grundläggande insikt i hur domstolen/dömandet fungerar. Detta är givetvis kunskaper som alla som agerar inför domstolen kan ha nytta av, men framför allt är väl tinget en form av garant för grundläggande insikter i domstolsväsendet och dömandet, varför blivande åklagare och fogdar anses behöva det (i normalfallet).

Dock är det väl på så vis att det inte finns något som den som suttit ting kan som en som inte suttit ting omöjligt skulle kunna, det beror helt på denne andres övriga erfarenheter.
Citera
2009-11-24, 11:18
Medlem
Pörrs avatar
Vågar inte svära på det men jag är rätt säker på att det krävs ting för att bli domare. Däremot krävs det inte att man gått domarbanan för att bli behörig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in