Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Hur mycket förväntas det egentligen att man lär sig utantill inför tentorna? Lärarna påtalar ju att det är nötandet av själva metoden som är det väsentliga. Men samtidigt hör man hur juriststudenter pratar om att det är så mycket information som man ska trycka in. Jag tycker att det är väldigt svårt att avgöra vad som bara kräver förståelse och vad som kräver utantill-memorering.
Det är väl ffa metoden som är det viktiga. Däremot måste du ha en bred (jag skulle säga bred snarare än djup, iaf på T1 uppsala vilket är det jag kan använda som måttstock), förståelse för och kunskap om hur du ska tillämpa metoden. Jag läste inte ens hälften av böckerna för T1 pärm till pärm. Det är helt klart viktigare att ha en bred förståelse snarare än djup detaljkunskap. Du behöver inte kunna 8 kap RF ordagrant (även om ordalydelsen är särskilt viktig på vissa paragrafer..) men du måste däremot ha utvecklat en förståelse för kapitlet så att du kan skilja på om något är t.ex. en 8:2 eller 8:3 situation.
Kanske var ett dåligt exempel men det jag ville ha sagt var att jag sträckläste inte böcker och tryckte in massa detaljer, utan tror det är viktigare att få en mer generell förståelse av hur allt hänger ihop och hur det ska tillämpas i praktiken (är ju så tentorna är utformade oftast; ett (fiktivt) scenario ur verkligheten)