2010-09-05, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseudoanonym
Hur mycket förväntas det egentligen att man lär sig utantill inför tentorna? Lärarna påtalar ju att det är nötandet av själva metoden som är det väsentliga. Men samtidigt hör man hur juriststudenter pratar om att det är så mycket information som man ska trycka in. Jag tycker att det är väldigt svårt att avgöra vad som bara kräver förståelse och vad som kräver utantill-memorering.

Det är väl ffa metoden som är det viktiga. Däremot måste du ha en bred (jag skulle säga bred snarare än djup, iaf på T1 uppsala vilket är det jag kan använda som måttstock), förståelse för och kunskap om hur du ska tillämpa metoden. Jag läste inte ens hälften av böckerna för T1 pärm till pärm. Det är helt klart viktigare att ha en bred förståelse snarare än djup detaljkunskap. Du behöver inte kunna 8 kap RF ordagrant (även om ordalydelsen är särskilt viktig på vissa paragrafer..) men du måste däremot ha utvecklat en förståelse för kapitlet så att du kan skilja på om något är t.ex. en 8:2 eller 8:3 situation.
Kanske var ett dåligt exempel men det jag ville ha sagt var att jag sträckläste inte böcker och tryckte in massa detaljer, utan tror det är viktigare att få en mer generell förståelse av hur allt hänger ihop och hur det ska tillämpas i praktiken (är ju så tentorna är utformade oftast; ett (fiktivt) scenario ur verkligheten)
Citera
2010-09-10, 22:55
Medlem
Någon som har funderat på master utomlands efter utbildningen?

Visst borde det vara meriterande men antagligen ganska dyrt också. Jag tycker det känns lite sådär. Antingen vill man jobba i Sverige och då har man kanske inte så stor nytta av sina kunskaper i t.ex amerikansk rätt, eller så vill man verkligen jobba i landet man sökt sig till, och då skulle man helst ha läst hela utbildningen där. Å andra sidan, är inte arbetsspråket i regel engelska hos de större affärsjuridiska byråerna?

Några synpunkter? Förutsätt att man inte vill jobba med världs-räddning inom EU/FN dyl. utan snarare affärsjuridik.

Eftersom alla byråer tjatar om det på arbetsmarknadsdagar undrar jag även vad folk anser om utbytesstudier. Man vill ju inte riskera att ett utländskt betyg omräknas till ett BA.
Citera
2010-09-11, 01:14
Medlem
Bardons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Travis-Bickle
Denna fråga har kanske redan varit uppe tidigare eftersom tråden är så lång.

Hur är studentlivet för dem som går juristprogrammet? Det man har hört om SU är att alla som pluggar där redan har sina egna kompisar, gäller det även för juristprogrammet? Hur stor andel av dem som går där är stockholmare, och hur stor andel är lantisar?

Och:

Har ni några tips om man är ute efter ett rum i studentkorridor i Stockholm?

Tack!

Studentlivet är bra. Visst, du har inte nations-hänget som finns i de andra städerna men det som finns räcker. Juristpub på torsdagar, några föreningar, etc. Vill man har man möjligheter att träffa nya kompisar efter skolan. De flesta lär man känna på lektinstid, mycket tid i biblioteket och i olika arbets och seminariegrupper etc. Jag har gjort en mängd bekantskaper som jag kommer ha kvar efter studierna.

Andelen stockholmare tror jag är som personen innan gissade, ca 65% resten är från alla möjliga håll i landet.

Vad gäller studentkorridor så finns det bara ett tips, ställ dig i kö fort och sätt upp lappar på SU att du söker boende. Jag behövde inte vänta allt för länge, man kan ha tur (nu var ju det några år sedan, vet inte hur det ser ut idag).
Citera
2010-09-11, 01:23
Medlem
Fan, är detta vad man har att vänta sig som jurist? http://blogg.dagensjuridik.se/tingsnotarien/

Citera
2010-09-11, 10:42
Medlem
reconstructs avatar
Citat:
Fan, är detta vad man har att vänta sig som jurist? http://blogg.dagensjuridik.se/tingsnotarien/

Gör det enkelt för dig och finn ro i insikten att du, med statistisk sannolikhet, inte kommer vara aktuell för rollen som tingsnotarie i stockholmsområdet.
Citera
2010-09-11, 13:29
Medlem
psykakutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reconstruct
Gör det enkelt för dig och finn ro i insikten att du, med statistisk sannolikhet, inte kommer vara aktuell för rollen som tingsnotarie i stockholmsområdet.

Vadå, tingsnotarien satt väl inte i Stockholm? Han hade ju för satan B på processen!
Citera
2010-09-11, 15:17
Medlem
Går T1 i Uppsala och nu är det dags för PM-skrivning. Problemet är att jag verkligen inte förstår hur det ska se ut. Vore väldigt bra om någon hjälpsam själ kunde coacha lite.

Har alltså blivit tilldelad ett ämne men är det meningen att jag utifrån ämnet ska göra en egen frågeställning som arbetet går ut på att besvara (alltså samma metod som gymnasiets projektarbete).

Vet att jag borde förstå detta men känner mig tyvärr helt lost.
Citera
2010-09-11, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prettygirl
Vi har haft en del kurser på SU som har varit inspirirerade av UU. D.v.s. casebaserade studier där seminarierna är mer styrda av studenterna. Vem fan är intresserad av att höra vad 4 stycken hjon som inte hajat något har att säga framför någon som varit verksam på området i 20 år? Men det är väl efter var och ens egna tycke och personliga preferenser.

Å andra sidan, vem vill sitta och lyssna på en 80-årig gubbe, som aldrig gjort något vettigt (läs Hagelberg), föra teoretiska resonemang in absurdum?

Citat:
Ursprungligen postat av Travis-Bickle
Hur är studentlivet för dem som går juristprogrammet? Det man har hört om SU är att alla som pluggar där redan har sina egna kompisar, gäller det även för juristprogrammet? Hur stor andel av dem som går där är stockholmare, och hur stor andel är lantisar?

Och:

Har ni några tips om man är ute efter ett rum i studentkorridor i Stockholm?

Tack!

Studentlivet är vad du vill göra det till. Om du vill ha ett studentliv måste du dock söka upp det själv, man blir inte på samma sätt som på andra ställen "tvingad" att göra saker. Juridiska Föreningen har olika sorters aktiviteter så det räcker till.
Citera
2010-09-11, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psykakuten
Vad sägs om en liten ovetenskaplig enkätundersökning?

Du som läser på juristprogrammet alternativt ska börja läsa där till hösten och som dessutom har ett flashbackkonto:

1. Vad vill du arbeta med efter examen?
2. Vad vill du absolut inte arbeta med efter examen (som har någon form av juridisk anknytning)?
3. Är du intresserad av att sitta ting?
4. Är det viktigt för dig att få bra betyg?
5. Vilken utbildning var ditt andrahandsval?
6. Tror du att du kommer att bli en framgångsrik jurist?

1. Process. Har tidigare varit inriktad på affärsjuridisk byrå, dock inte någon av de stora drakarna. Nu börjar jag fundera på åklagaryrket men även prova ett år eller så på någon av de större affärsjuridiska. Kan även tänka mig försvarare. Får se vart det slutar...

2. Forskare, domare, KFM, SKV (egentligen myndighet över huvud taget, bortsett från åklagare), familjerätt.

3. Ja. Måste för åklagare, bra merit om man vill syssla med civilprocess.

4. Det beror på hur man ser det. Jag pluggar för min egen skull, inte för att få AB. Dock ligger mina egna krav allt som oftast på AB-nivå och om jag får ett betyg som jag inte tycker stämmer överens med mina kunskaper är det klart att jag är missnöjd.

5. Juridik i Uppsala, om vi tar helt annan utbildning var det ekonomi.

5. Ja.
Citera
2010-09-11, 17:13
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J_Man
Å andra sidan, vem vill sitta och lyssna på en 80-årig gubbe, som aldrig gjort något vettigt (läs Hagelberg), föra teoretiska resonemang in absurdum?

Lever gamle Hagelbössa än? Där ser man. Orkar han fortfarande hänga över talarstolen i sådan vådlig vinkel att man är övertygad om att han kommer slå en kullerbytta frammåt?
Citera
2010-09-11, 17:17
Medlem
namgrebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bananchoklad
Lever gamle Hagelbössa än? Där ser man. Orkar han fortfarande hänga över talarstolen i sådan vådlig vinkel att man är övertygad om att han kommer slå en kullerbytta frammåt?

Han lever och frodas! Själv noterade jag aldrig att han hängde över talarstolen, men en ständig oro över att han skulle självdö vilken sekund som helst fanns dock.

I mitt tycke är Hagelbössan tusen gånger bättre än alla casebaserade lektioner i världen!
Citera
2010-09-12, 00:37
Medlem
Citat:

Hahaha, vilken genial blogg. Älskade inlägget om brandövningen.

Är det verkligen så hemskt för de som sitter ting? Är det relevanta arbetsuppgifter man får eller är man mer som en glorifierad sekreterare?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in