2009-10-27, 20:29
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mcdm
Feadog:
Ja det känns som att 1,6 HP borde räcka, men fler sökande per plats, lämnar ju inte HP utan påverkan. Apropå bytet, Kommer du att få tillgodoräkna dig det du läst i Örebro eller måste du läsa om några kurser?

Jag kommer börja om på en helt ny kula. Jag tror inte jag skulle få, men jag tänker nog inte ens ansöka om att få tillgodoräkna mig. Däremot känns det skönt att ha lite edge över de som är helt färska (inte läst JIK eller JÖK eller nått annat) första terminen eller så
Citera
2009-10-28, 13:58
Medlem
Juridik + Filosofi

Jag har tidigare pluggat filosofi (praktisk och teoretisk) på Lunds universitet, men slutade, inte av brist på intresse, utan i brist på goda framtidsutsikter. Dock vill jag gärna fortsätta på en bana där jag åtminstone har nytta av mina filosofikunskaper.

Jag funderar nu på att hoppa på juristprogrammet istället, men tycker egentligen inte att juridik som det vanligtvis porträtteras verkar särskilt spännande. Däremot så måste det ju finnas en mer strikt akademisk aspekt av det hela, där jag misstänker att ett visst filosofiskt tänkande är (eller bör) vara viktigt.

Jag har mycket lite aning om hur stora valmöjligheter juristprogrammet egentligen ger. Någon som kan upplysa? Tips och funderingar från lite mer orienterade flashbackare vore uppskattat.
Citera
2009-10-28, 20:25
Medlem
Bananchoklads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isbith
Jag har tidigare pluggat filosofi (praktisk och teoretisk) på Lunds universitet, men slutade, inte av brist på intresse, utan i brist på goda framtidsutsikter. Dock vill jag gärna fortsätta på en bana där jag åtminstone har nytta av mina filosofikunskaper.

Jag funderar nu på att hoppa på juristprogrammet istället, men tycker egentligen inte att juridik som det vanligtvis porträtteras verkar särskilt spännande. Däremot så måste det ju finnas en mer strikt akademisk aspekt av det hela, där jag misstänker att ett visst filosofiskt tänkande är (eller bör) vara viktigt.

Jag har mycket lite aning om hur stora valmöjligheter juristprogrammet egentligen ger. Någon som kan upplysa? Tips och funderingar från lite mer orienterade flashbackare vore uppskattat.

Inom den akademiska världen så är filosofin relevant för jurister. Problemet är att relativt få jurister kan försörja sig på att sitta på universiteten och filosofera, varför de framtidsutsikter (vilket jag misstänker betyder arbetstillfällen) du söker kanske inte finns där. Sen är det ju inget vidare bra betalt att fortsätta på den akademiska stegen (det avhöll i vart fall mig från att doktorera).
Citera
2009-10-29, 01:48
Medlem
FrasseFloyds avatar
Ämnen sammanfogade.

/mod
Citera
2009-10-30, 07:32
Medlem
Buffelns avatar
Citat:

Det som banankillen skrev tidigare i tråden håller jag med om. Inte nog med att du behöver en doktorandtjänst, du kanske dessutom "hör hemma" hos forskarna i allmän rättslära och de är ju inte särskilt många till antalet så vitt jag vet.

Glöm inte heller att utbildningen (med undantag för några veckor allmän rättslära, åtminstone i lund) är strikt rättsdogmatisk och jävligt avlägsen humaniora i allmänhet. Orkar du ta dig igenom flera års paragrafrabbel med goda betyg? Om du kan tänka dig juridiken för vad den faktiskt är - dvs att plugga och jobba med gällande rätt - så kör hårt. Om du är kvar i humaniorabubblan så bespar dig studieskulderna och satsa på att doktorera i det istället
Citera
2009-10-30, 10:13
Medlem
TTKs avatar
Citat:

Som redan sagts så ger juristlinjens obligatoriska ämnen väldigt lite utrymme till annat än studier av gällande rätt och nötande av "hantverket" juridik. De filosofiska aspekterna behandlas ofta i en liten delkurs som är 1/2 eller 1/3 av en termin. Under de andra kurserna lyfts oftast filosofiska aspekter inte fram alls och det finns nog inte många som läser linjen som i huvudsak är intresserade av de aspekterna. Så krasst sagt kommer du få tre tråkiga och ensamma år i början av juristlinjen, gissar jag.

I slutet av juristlinjen finns det dock en ljusning. Där finns de valbara kurserna och uppsatsskrivning och då kommer du kunna välja saker som intresserar dig. Allt från fördjupning i mänskliga rättigheter (vilket är ganska filosofiskt), fördjupning av juridisk metodlära (som är väldigt akademisk) eller kurser i hur rättsområden samverkar med övriga samhället.

Sen när du avklarat juristlinjen så blir det nog bara doktorera som gäller för dig. Visar du intresse för den smala akademiska delen av juridiken och har en examen i filosofi så har du nog schysta chanser att få en doktorandplats. Men misslyckas du så finns det nog inga direkta tjänster som du skulle njuta av tillgängliga. Du kan såklart också försöka doktorera inom någon annan del av juridiken, jag kan på rak arm nämna en doktor i skadeståndsrätt som även har examen i filosofi (om nu inte minnet sviker mig totalt).
Citera
2009-10-30, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TTK
Som redan sagts så ger juristlinjens obligatoriska ämnen väldigt lite utrymme till annat än studier av gällande rätt och nötande av "hantverket" juridik.

Det är precis det som får mig att tveka inför att tacka ja till Juristlinjen. Givetvis är det självklart att man måste kunna hantverket så att säga, men jag misstänker att det kanske inte riktigt är min grej. Hela inställningen att inte direkt vilja armbåga sig fram till en bra betald advokattjänst kanske är ovanlig och konstig i juristkretsarna... vad vet jag.

Juridik är väl ganska unikt i det att det till stor del styrs av politik, vilket står utanför Juristerna själva. Misstänker att jag efter något år skulle finna det hela ganska frustrerande.
Citera
2009-10-30, 19:01
Medlem
Ted.Bundys avatar
Hur ser arbetsmarknaden ut för utbildade jurister i dagsläget? Okej vi är mitt inne i en lågkonjunktur så juristyrket har säkerligen påverkats precis som alla andra yrken. Men innan krisen, talades det ju lite om överflöd av utbildade jurister. Nu har ju Uppsala Universitet även startat programmet under VT.

Hur ser ni på arbetsmöjligheterna rent generellt?

MVH/Ted Bundy
Citera
2009-10-31, 04:11
Medlem
När man gått färdigt utbildingen, hur fungerar det då ifall man vill starta eget?

Nu tänker jag mest på brottmål, vet ju att man får betalt av staten, men klienter då, får man många av dessa av staten? Måste man uppfylla några krav för att ens firma ska få klienter?

Tack
Citera
2009-10-31, 11:09
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomi4life
När man gått färdigt utbildingen, hur fungerar det då ifall man vill starta eget?

Nu tänker jag mest på brottmål, vet ju att man får betalt av staten, men klienter då, får man många av dessa av staten? Måste man uppfylla några krav för att ens firma ska få klienter?

Tack

De som utses som offentliga försvarare är nästan alltid advokater. Vägen till att bli advokat är ganska lång...
Citera
2009-10-31, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
De som utses som offentliga försvarare är nästan alltid advokater. Vägen till att bli advokat är ganska lång...

Ok, när jag själv skulle ha rättegång så fick jag en nyutbildad jurist, fast då var det en advokat som tog emot mig, och på rättegångsdagen så fick jag denna unga jurist istället.

Vad är det som bestämmer vilka advokater som utses som offentliga försvarare?
Citera
2009-10-31, 20:06
Medlem
Buffelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ekonomi4life
Ok, när jag själv skulle ha rättegång så fick jag en nyutbildad jurist, fast då var det en advokat som tog emot mig, och på rättegångsdagen så fick jag denna unga jurist istället.

Vad är det som bestämmer vilka advokater som utses som offentliga försvarare?

Du vet att du kan begära en särskild försvarare om du inte litar på rättsväsendet? Om du får vad du ber om är ju en annan fråga, men inom rimliga gränser (dvs kanske inte flyga en advokat över halva landet) tror jag man försöker respektera detta.
Medveten om att jag inte besvarade din fråga, har faktiskt ingen aning om hur det går till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in