2019-03-04, 14:08
Medlem
m0ffins avatar
Hej livets trd!

Har skt runt lite men hittar inte riktigt tillfredsstllande svar p mig frga och hoppas ngon av er kan hjlpa mig.

Jag ska p intervju fr en tjnst som skadereglerare inom bygg- och privatskador. Jag r glad d jag knappt har ngon arbetslivserfarenhet och det vore s kul med det frsta, mina sju terminer p programmet till trots, kvalificerade sommarjobbet (ven om SKV r drmmen).

Jag har skt en annan tjnst (fretagsskador och juridik) p samma fretag dr de krvde x antal HP p hgskola, grna ekonomi eller juridik som jag dock inte hrt ngot frn. Denna tjnst krvde inte det ven om det r meriterande ("[...]slutfrd gymnasieutbildning och kanske studerar du ocks p hgskola. [...] kunskaper inom ekonomi och juridik r [...] meriterande")

Jag r allts nyfiken p om tjnsten (bygg- och privatskador) innebr "skitjobb" och i s fall i hur hg grad. Missfrst mig rtt - jag r inte allt fr krsen med tanke p ovan sagda - jag tar gladeligen ett skitjobb! Jag vill mest frska f en bild av tjnsten och hur jag ska rikta mina frvntningar.

Klem!
Citera
2019-03-04, 15:37
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Tnkte precis frga om detta! Jag lser JK p distans och har gjort lite inlmningsuppgifter (antar att det r det som kallas PM p j-programmet?
P senaste inlmningsuppgiften, som jag fick feedbacken "riktigt bra och vl genomarbetat" och hgsta betyg p, s sg jag att 2 av 3 slutsatser jag kommit fram till inte var samma som rttande lrarens (jag begrde ngon form av svarsmall fr att kunna se hur de vill ha det upplagt, hur de vill att man anger lagrum och liknande).
S jag fr intrycket av att konklusionen r i princip ovidkommande s lnge man argumenterar vl utifrn rtt lagrum, kan det stmma?

En sanning med modifikation. De avgrande delarna av tentafrgor eller pm rr ofta frgor dr man kan argumentera fr olika slutsatser. Men ven hr kan det finnas slagsida t ett hll; det krvs bttre argumentation fr att g emot det mest givna svaret och samtidigt erhlla en hg pong.

Vissa delar av av vissa tentafrgor r dessutom sjlvklara dr utrymme fr argumentation fr andra lsningar n den uppenbara r litet.
Citera
2019-03-07, 13:28
Medlem
anglosaxarens avatar
Hur stor vikt ska man lgga p CISG och andra internationella regleringar p CA? r det vrt att stta sig in i det eller kan man bortse frn det, det hnvisas till till ofta i litteraturen.. Tnker nu frmst p CA p SU..
Citera
2019-03-07, 14:09
Medlem
Cykeltutas avatar
Med vilken inriktning r man mest garanterad jobb efter juristprogrammet? Affrsjuridik? Skattejuridik?
Min frdom sger mig att mnga yngre kvinnor p programmet drmmer om att agera ombud t vldtktsoffer, utsatta barn och migranter, dvs "rdda vrlden"-personligheter och att det drfr br finnas ett verskott av studenter som utbildas mot den humanjuridiska inriktningen.

Vad tror den kunnigare panelen?
Citera
2019-03-07, 14:27
Medlem
Citat:
Med vilken inriktning r man mest garanterad jobb efter juristprogrammet? Affrsjuridik? Skattejuridik?
Min frdom sger mig att mnga yngre kvinnor p programmet drmmer om att agera ombud t vldtktsoffer, utsatta barn och migranter, dvs "rdda vrlden"-personligheter och att det drfr br finnas ett verskott av studenter som utbildas mot den humanjuridiska inriktningen.

skulle vga pst att du r garanterad jobb oavsett vilken inriktning du vljer. avgrande fr vilka jobb du kan hoppas p r i frsta hand vilka betyg du har. tror med andra ord inte att du gr fre ngon med bttre betyg bara fr att du lst en extra kurs i skattertt.

Jag har lst specialkurser inom bde straffrtt och affrsjuridiska omrden och knsfrdelningen r ungefr densamma.

Personligen har jag valt specialkurser utifrn vad jag tycker verkar spnnande och inte tnkt s mycket taktiskt. nr man r s skoltrtt som jag r shr p upploppet hade det vrsta varit att lsa ngot endast p.g.a taktiska vervganden.

edit: med det sagt ska du sjlvklart lsa en extra kurs i skattertt om du tycker det verkar intressant och r ngot som du kan tnka dig att arbeta med.
Citera
2019-03-07, 14:44
Medlem
at95s avatar
Citat:

Fr dina yrkesmjligheter spelar det ingen strre roll vilka specialkurser och vilket uppsatsmne du vljer (antar att du med inriktning menar val av specialkurser och uppsatsmne). Om du inte presterar ngot alldeles extraordinrt inom ramen fr specialkurserna och examensarbetet visar din inriktning under studierna inget annat n att du har ett intresse fr de rttsomrdena (vilket i och fr sig r positivt om du sker jobb som r relaterade till samma rttsomrden). Skulle vilja pst att annat, ssom betyg, extrajobb, utlandstermin m.m. vger mycket tyngre i merithnseende.
Citera
2019-03-07, 19:02
Medlem
HalChases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Fr dina yrkesmjligheter spelar det ingen strre roll vilka specialkurser och vilket uppsatsmne du vljer (antar att du med inriktning menar val av specialkurser och uppsatsmne). Om du inte presterar ngot alldeles extraordinrt inom ramen fr specialkurserna och examensarbetet visar din inriktning under studierna inget annat n att du har ett intresse fr de rttsomrdena (vilket i och fr sig r positivt om du sker jobb som r relaterade till samma rttsomrden). Skulle vilja pst att annat, ssom betyg, extrajobb, utlandstermin m.m. vger mycket tyngre i merithnseende.
Jag hr ofta att utlandsstudier r bra p CV:t, men r det ngon som vet varfr?
Citera
2019-03-07, 19:34
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Jag hr ofta att utlandsstudier r bra p CV:t, men r det ngon som vet varfr?

En utlandstermin kan skerligen ge bttre kunskaper i engelska (eller ngot annat utlndskt sprk) och strre livserfarenheter. Det tyder vl ocks p att personen i frga har ambitioner och att vederbrande vgar g utanfr sin bekvmlighetszon.

Jag tror att det framfr allt r meriterande att ha en utlandstermin i bagaget nr jobbet som sks har en hyfsat stark internationell anknytning. S r ju fallet t.ex. vad gller i princip alla tjnster vid de stora affrsjuridiska byrerna. Tror inte att det r lika meriterande fr den som sker jobb med en stark nationell anknytning (domare, klagare, kronofogde, humanjurist m.m.).

Vore kul att hra vad ngon mer insatt n undertecknad har att sga i frgan. Jag har sjlv aldrig pluggat utomlands.
Citera
2019-03-07, 20:24
Medlem
http://www.infotorgjuridik.se/premiu...icle245813.ece

Lste precis i artikeln ovan att ungdomar mellan 18-20 kar i antal, och antal skande troligtvis kommer ka.
r det ngon som har en fundering kring om detta kan pverka juristprogrammens betygsgrnser avsevrt?

Sjlvklart har ingen ett fullndat svar, ville mer hra hur era tankar gr utifrn informationen.
Senast redigerad av Mlind4 2019-03-07 kl. 20:28.
Citera
2019-03-07, 20:40
Medlem
HalChases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
En utlandstermin kan skerligen ge bttre kunskaper i engelska (eller ngot annat utlndskt sprk) och strre livserfarenheter. Det tyder vl ocks p att personen i frga har ambitioner och att vederbrande vgar g utanfr sin bekvmlighetszon.

Jag tror att det framfr allt r meriterande att ha en utlandstermin i bagaget nr jobbet som sks har en hyfsat stark internationell anknytning. S r ju fallet t.ex. vad gller i princip alla tjnster vid de stora affrsjuridiska byrerna. Tror inte att det r lika meriterande fr den som sker jobb med en stark nationell anknytning (domare, klagare, kronofogde, humanjurist m.m.).

Vore kul att hra vad ngon mer insatt n undertecknad har att sga i frgan. Jag har sjlv aldrig pluggat utomlands.
Jag gjorde en termin i mellaneuropa. Frmst fr att var roligt, bde fr mig och alla jag knner som pluggat utomlands har det varit en period d man tagit studierna lite halvt om halvt, festat och rest omkring i sitt land snarare n pluggat hrt. Och jag knner flera som varit p utbyte som pratar engelska i niv med en hgstadieelev.

Jag tycker det finns mnga stt att g utanfr sin comfort zone p ett mer "meriterande" stt n att ka och festa i ett annat land dessutom. Men uppenbarligen r det ju ngonting. Har aldrig kommit mig fr att frga arbetsgivare exakt vad som r s bra med utbyte, men brukar nmna det d jag hrt att det ska vara bra.
Citera
2019-03-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anglosaxaren
Hur stor vikt ska man lgga p CISG och andra internationella regleringar p CA? r det vrt att stta sig in i det eller kan man bortse frn det, det hnvisas till till ofta i litteraturen.. Tnker nu frmst p CA p SU..
Skippa och blanka. Chansen att en civilrttstenta skulle avslutas med. Detta r ett internationellt kp frresten knns frsvinnande liten. Jag hade ltt skippat.
Citera
2019-03-07, 23:29
Medlem
anglosaxarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Skippa och blanka. Chansen att en civilrttstenta skulle avslutas med. Detta r ett internationellt kp frresten knns frsvinnande liten. Jag hade ltt skippat.

Lutar t det. Det har inte behandlats .h.t. och kikar man p de senaraste tentorna har det inte varit ngon sn frga med..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in