2019-03-04, 14:08
Medlem
m0ffins avatar
Hej livets tråd!

Har sökt runt lite men hittar inte riktigt tillfredsställande svar på mig fråga och hoppas någon av er kan hjälpa mig.

Jag ska på intervju för en tjänst som skadereglerare inom bygg- och privatskador. Jag är glad då jag knappt har någon arbetslivserfarenhet och det vore så kul med det första, mina sju terminer på programmet till trots, kvalificerade sommarjobbet (även om SKV är drömmen).

Jag har sökt en annan tjänst (företagsskador och juridik) på samma företag där de krävde x antal HP på högskola, gärna ekonomi eller juridik som jag dock inte hört något från. Denna tjänst krävde inte det även om det är meriterande ("[...]slutförd gymnasieutbildning och kanske studerar du också på högskola. [...] kunskaper inom ekonomi och juridik är [...] meriterande")

Jag är alltså nyfiken på om tjänsten (bygg- och privatskador) innebär "skitjobb" och i så fall i hur hög grad. Missförstå mig rätt - jag är inte allt för kräsen med tanke på ovan sagda - jag tar gladeligen ett skitjobb! Jag vill mest försöka få en bild av tjänsten och hur jag ska rikta mina förväntningar.

Klem!
Citera
2019-03-04, 15:37
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cykeltuta
Tänkte precis fråga om detta! Jag läser JÖK på distans och har gjort lite inlämningsuppgifter (antar att det är det som kallas PM på j-programmet?
På senaste inlämningsuppgiften, som jag fick feedbacken "riktigt bra och väl genomarbetat" och högsta betyg på, så såg jag att 2 av 3 slutsatser jag kommit fram till inte var samma som rättande lärarens (jag begärde någon form av svarsmall för att kunna se hur de vill ha det upplagt, hur de vill att man anger lagrum och liknande).
Så jag får intrycket av att konklusionen är i princip ovidkommande så länge man argumenterar väl utifrån rätt lagrum, kan det stämma?

En sanning med modifikation. De avgörande delarna av tentafrågor eller pm rör ofta frågor där man kan argumentera för olika slutsatser. Men även här kan det finnas slagsida åt ett håll; det krävs bättre argumentation för att gå emot det mest givna svaret och samtidigt erhålla en hög poäng.

Vissa delar av av vissa tentafrågor är dessutom självklara där utrymme för argumentation för andra lösningar än den uppenbara är litet.
Citera
2019-03-07, 13:28
Medlem
anglosaxarens avatar
Hur stor vikt ska man lägga på CISG och andra internationella regleringar på CA? Är det värt att sätta sig in i det eller kan man bortse från det, det hänvisas till till ofta i litteraturen.. Tänker nu främst på CA på SU..
Citera
2019-03-07, 14:09
Medlem
Cykeltutas avatar
Med vilken inriktning är man mest garanterad jobb efter juristprogrammet? Affärsjuridik? Skattejuridik?
Min fördom säger mig att många yngre kvinnor på programmet drömmer om att agera ombud åt våldtäktsoffer, utsatta barn och migranter, dvs "rädda världen"-personligheter och att det därför bör finnas ett överskott av studenter som utbildas mot den humanjuridiska inriktningen.

Vad tror den kunnigare panelen?
Citera
2019-03-07, 14:27
Medlem
Citat:
Med vilken inriktning är man mest garanterad jobb efter juristprogrammet? Affärsjuridik? Skattejuridik?
Min fördom säger mig att många yngre kvinnor på programmet drömmer om att agera ombud åt våldtäktsoffer, utsatta barn och migranter, dvs "rädda världen"-personligheter och att det därför bör finnas ett överskott av studenter som utbildas mot den humanjuridiska inriktningen.

skulle våga påstå att du är garanterad jobb oavsett vilken inriktning du väljer. avgörande för vilka jobb du kan hoppas på är i första hand vilka betyg du har. tror med andra ord inte att du går före någon med bättre betyg bara för att du läst en extra kurs i skatterätt.

Jag har läst specialkurser inom både straffrätt och affärsjuridiska områden och könsfördelningen är ungefär densamma.

Personligen har jag valt specialkurser utifrån vad jag tycker verkar spännande och inte tänkt så mycket taktiskt. när man är så skoltrött som jag är såhär på upploppet hade det värsta varit att läsa något endast p.g.a taktiska överväganden.

edit: med det sagt ska du självklart läsa en extra kurs i skatterätt om du tycker det verkar intressant och är något som du kan tänka dig att arbeta med.
Citera
2019-03-07, 14:44
Medlem
at95s avatar
Citat:

För dina yrkesmöjligheter spelar det ingen större roll vilka specialkurser och vilket uppsatsämne du väljer (antar att du med inriktning menar val av specialkurser och uppsatsämne). Om du inte presterar något alldeles extraordinärt inom ramen för specialkurserna och examensarbetet visar din inriktning under studierna inget annat än att du har ett intresse för de rättsområdena (vilket i och för sig är positivt om du söker jobb som är relaterade till samma rättsområden). Skulle vilja påstå att annat, såsom betyg, extrajobb, utlandstermin m.m. väger mycket tyngre i merithänseende.
Citera
2019-03-07, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
För dina yrkesmöjligheter spelar det ingen större roll vilka specialkurser och vilket uppsatsämne du väljer (antar att du med inriktning menar val av specialkurser och uppsatsämne). Om du inte presterar något alldeles extraordinärt inom ramen för specialkurserna och examensarbetet visar din inriktning under studierna inget annat än att du har ett intresse för de rättsområdena (vilket i och för sig är positivt om du söker jobb som är relaterade till samma rättsområden). Skulle vilja påstå att annat, såsom betyg, extrajobb, utlandstermin m.m. väger mycket tyngre i merithänseende.
Jag hör ofta att utlandsstudier är bra på CV:t, men är det någon som vet varför?
Citera
2019-03-07, 19:34
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Jag hör ofta att utlandsstudier är bra på CV:t, men är det någon som vet varför?

En utlandstermin kan säkerligen ge bättre kunskaper i engelska (eller något annat utländskt språk) och större livserfarenheter. Det tyder väl också på att personen i fråga har ambitioner och att vederbörande vågar gå utanför sin bekvämlighetszon.

Jag tror att det framför allt är meriterande att ha en utlandstermin i bagaget när jobbet som söks har en hyfsat stark internationell anknytning. Så är ju fallet t.ex. vad gäller i princip alla tjänster vid de stora affärsjuridiska byråerna. Tror inte att det är lika meriterande för den som söker jobb med en stark nationell anknytning (domare, åklagare, kronofogde, humanjurist m.m.).

Vore kul att höra vad någon mer insatt än undertecknad har att säga i frågan. Jag har själv aldrig pluggat utomlands.
Citera
2019-03-07, 20:24
Medlem
http://www.infotorgjuridik.se/premiu...icle245813.ece

Läste precis i artikeln ovan att ungdomar mellan 18-20 ökar i antal, och antal sökande troligtvis kommer öka.
Är det någon som har en fundering kring om detta kan påverka juristprogrammens betygsgränser avsevärt?

Självklart har ingen ett fulländat svar, ville mer höra hur era tankar går utifrån informationen.
Senast redigerad av Mlind4 2019-03-07 kl. 20:28.
Citera
2019-03-07, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
En utlandstermin kan säkerligen ge bättre kunskaper i engelska (eller något annat utländskt språk) och större livserfarenheter. Det tyder väl också på att personen i fråga har ambitioner och att vederbörande vågar gå utanför sin bekvämlighetszon.

Jag tror att det framför allt är meriterande att ha en utlandstermin i bagaget när jobbet som söks har en hyfsat stark internationell anknytning. Så är ju fallet t.ex. vad gäller i princip alla tjänster vid de stora affärsjuridiska byråerna. Tror inte att det är lika meriterande för den som söker jobb med en stark nationell anknytning (domare, åklagare, kronofogde, humanjurist m.m.).

Vore kul att höra vad någon mer insatt än undertecknad har att säga i frågan. Jag har själv aldrig pluggat utomlands.
Jag gjorde en termin i mellaneuropa. Främst för att var roligt, både för mig och alla jag känner som pluggat utomlands har det varit en period då man tagit studierna lite halvt om halvt, festat och rest omkring i sitt land snarare än pluggat hårt. Och jag känner flera som varit på utbyte som pratar engelska i nivå med en högstadieelev.

Jag tycker det finns många sätt att gå utanför sin comfort zone på ett mer "meriterande" sätt än att åka och festa i ett annat land dessutom. Men uppenbarligen är det ju någonting. Har aldrig kommit mig för att fråga arbetsgivare exakt vad som är så bra med utbyte, men brukar nämna det då jag hört att det ska vara bra.
Citera
2019-03-07, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anglosaxaren
Hur stor vikt ska man lägga på CISG och andra internationella regleringar på CA? Är det värt att sätta sig in i det eller kan man bortse från det, det hänvisas till till ofta i litteraturen.. Tänker nu främst på CA på SU..
Skippa och blanka. Chansen att en civilrättstenta skulle avslutas med. ”Detta är ett internationellt köp förresten” känns försvinnande liten. Jag hade lätt skippat.
Citera
2019-03-07, 23:29
Medlem
anglosaxarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jaffarbin
Skippa och blanka. Chansen att en civilrättstenta skulle avslutas med. ”Detta är ett internationellt köp förresten” känns försvinnande liten. Jag hade lätt skippat.

Lutar åt det. Det har inte behandlats ö.h.t. och kikar man på de senaraste tentorna har det inte varit någon sån fråga med..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in