Citat:

Ursprungligen postat av 
Cykeltuta

Med vilken inriktning är man mest garanterad jobb efter juristprogrammet? Affärsjuridik? Skattejuridik?
Min fördom säger mig att många yngre kvinnor på programmet drömmer om att agera ombud åt våldtäktsoffer, utsatta barn och migranter, dvs "rädda världen"-personligheter och att det därför bör finnas ett överskott av studenter som utbildas mot den humanjuridiska inriktningen.
Vad tror den kunnigare panelen? 

skulle våga påstå att du är garanterad jobb oavsett vilken inriktning du väljer. avgörande för vilka jobb du kan hoppas på är i första hand vilka betyg du har. tror med andra ord inte att du går före någon med bättre betyg bara för att du läst en extra kurs i skatterätt.
Jag har läst specialkurser inom både straffrätt och affärsjuridiska områden och könsfördelningen är ungefär densamma. 
Personligen har jag valt specialkurser utifrån vad jag tycker verkar spännande och inte tänkt så mycket taktiskt. när man är så skoltrött som jag är såhär på upploppet hade det värsta varit att läsa något endast p.g.a taktiska överväganden.
edit: med det sagt ska du självklart läsa en extra kurs i skatterätt om du tycker det verkar intressant och är något som du kan tänka dig att arbeta med.