2018-08-31, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Håller med om vad Pontiac-Garage skrev. Sedan kan jag också tillägga att sidomeriter faktiskt inte spelar någon jättestor roll om du har rätt personlighet och goda betyg. Relevanta extrajobb med juridisk koppling står i en klass för sig och är meriterande helt klart, men det är fullt möjligt för dig att påvisa driftighet bara genom betyg och hur du agerar vid jobbsökandet i framtiden.

Om du brinner för flickors och kvinnors rättigheter så tycker jag att det låter som en jättebra idé att engagera dig i volontärprogrammet. Tror definitivt att det kan tjäna ditt CV väl, även om juridiskt extrajobb förmodligen skulle väga tyngre. Kanske är det en idé att du börjar med just detta engagemang och sedan försöker ta ett extrajobb om du känner att det behövs senare under utbildningen? Om du bara läst ett par terminer är det verkligen ingen stress.

Tack för svar, även till Pontiac-Garage.

Jag förstår att juristrelevanta extraarbeten vore att föredra. Jag har inte direkt sökt några med anledning av att jag tänkt att arbetsgivarna nog skulle önska någon som gått fler terminer än vad jag har. Nu börjar jag fjärde terminen. Pluggar på UU men bor i Stockholm så möjligheter till bra extrajobb finns defenitivt. Kanske dags att ta tag i det nu. Känner mig lite stressad då jag inte har något som helst kontaktnät som kan hjälpa mig att få in foten någonstans, vilket det låter som om alla mina kursare har.

Ska börja volontärprogrammet och se hur mycket jag hinner/orkar med och se till att jag åtminstone har något juristrelevant inför nästa sommar.

Betygen är sådär än så länge. Främst på grund av svårigheter första terminen med att hitta balans mellan studierna, extrajobbet jag hade då, småbarn, sambo och hund. Nu har jag kommit in i lunken, så jag hoppas att betygen kommer att se bättre ut framöver.
Citera
2018-08-31, 12:41
Medlem
Ska börja läsa skatterätt på SU på måndag. Är riktigt taggad på en ny termin och ett bra betyg, hoppas det håller i sig fram till jul. Men till frågan, har ni några tips och råd att ge till skatterätten?

Lycka till med skolstarten allihopa!
Citera
2018-08-31, 18:16
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Terretorre
Håller med om vad Pontiac-Garage skrev. Sedan kan jag också tillägga att sidomeriter faktiskt inte spelar någon jättestor roll om du har rätt personlighet och goda betyg. Relevanta extrajobb med juridisk koppling står i en klass för sig och är meriterande helt klart, men det är fullt möjligt för dig att påvisa driftighet bara genom betyg och hur du agerar vid jobbsökandet i framtiden.

Om du brinner för flickors och kvinnors rättigheter så tycker jag att det låter som en jättebra idé att engagera dig i volontärprogrammet. Tror definitivt att det kan tjäna ditt CV väl, även om juridiskt extrajobb förmodligen skulle väga tyngre. Kanske är det en idé att du börjar med just detta engagemang och sedan försöker ta ett extrajobb om du känner att det behövs senare under utbildningen? Om du bara läst ett par terminer är det verkligen ingen stress.

Relevanta extrajobb med juridisk koppling (t.ex. uppsatspraktik eller sommarnotariat) kan vara en minst lika stor konkurrensfördel som höga betyg. Har du höga betyg och relevanta extrajobb med juridisk koppling kan du mycket väl gå före någon med lite bättre betyg. Bara goda betyg och inga sidomeriter kan snarare vara en varningsklocka som indikerar att sökanden bara sitter hemma och pluggar hela dagarna.
Citera
2018-09-01, 03:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Relevanta extrajobb med juridisk koppling (t.ex. uppsatspraktik eller sommarnotariat) kan vara en minst lika stor konkurrensfördel som höga betyg. Har du höga betyg och relevanta extrajobb med juridisk koppling kan du mycket väl gå före någon med lite bättre betyg. Bara goda betyg och inga sidomeriter kan snarare vara en varningsklocka som indikerar att sökanden bara sitter hemma och pluggar hela dagarna.

Är det svårt att tänka sig att människor gör sådana saker som inte vanligtvis tas med i ett CV när de inte studerar? I mina öron låter det lite konstigt att det skulle indikera att man inte gör någon annat än att plugga. Det kanske bara är jag dock.
Citera
2018-09-01, 14:05
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drivved-
Är det svårt att tänka sig att människor gör sådana saker som inte vanligtvis tas med i ett CV när de inte studerar? I mina öron låter det lite konstigt att det skulle indikera att man inte gör någon annat än att plugga. Det kanske bara är jag dock.

Det är naturligtvis inte säkert att personen i fråga bara pluggar. Om jag hade tittat på ett CV utan sidomeriter under studierna och toppbetyg hade jag sett en risk för det i alla fall. Har hört liknande åsikter från representanter från byråer.

Sen är det klart att det går att redogöra för vad man har gjort vid sidan av studierna på annat sätt (t.ex. i det personliga brevet eller vid intervjun). Jag tycker ändå att det är mindre smart att gå ut med höga betyg utan att skaffa sig några sidomeriter vid sidan av studierna.
Citera
2018-09-01, 16:04
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drivved-

Citat:
Det är naturligtvis inte säkert att personen i fråga bara pluggar. Om jag hade tittat på ett CV utan sidomeriter under studierna och toppbetyg hade jag sett en risk för det i alla fall. Har hört liknande åsikter från representanter från byråer.

Sen är det klart att det går att redogöra för vad man har gjort vid sidan av studierna på annat sätt (t.ex. i det personliga brevet eller vid intervjun). Jag tycker ändå att det är mindre smart att gå ut med höga betyg utan att skaffa sig några sidomeriter vid sidan av studierna.

Jag instämmer med det senare inlägget. Numera finns det en utbredd "hets" att skaffa sig arbetserfarenhet redan under studietiden, och det blir allt mer ovanligt att kunna "rädda sig" genom goda betyg ifall man av någon anledning skulle sakna arbetserfarenhet på examensdagen. Men generellt finns det i allt högre grad än förväntan att man redan som student ska lyckas få in en fot på arbetsmarknaden inom det fält man utbildar sig inom, jurister är inget undantag.

Tar man en titt på juriststudenterna i större städer (t.ex. Stockholm) kan man ju också se ett mycket tydligt mönster att väldigt många skaffar sig relevanta erfarenheter redan under studietiden. De allra flesta som är några terminer in i sina program skaffar relevanta jobb på byråer, banker, försäkringsbolag, etc. Så konkurrensen blir ju tuff om man är en av få som vid examensdagen står med noll erfarenhet och enbart ett examensbevis.
Citera
2018-09-01, 16:08
Medlem
Terretorres avatar
Citat:

Nej, att det är en "minst lika stor fördel" stämmer inte, betygen väger tyngre i fler sammanhang. Sedan är det självklart så att någon som har 80 % AB och goda sidomeriter kan framstå som och vara en bättre kandidat över en person med 100 % AB utan sidomeriter. Sidomeriterna är alltså ett komplement som dock inte väger lika tungt.

När jag skrev att sidomeriter "inte spelar någon jättestor roll om du har rätt personlighet och goda betyg" så menar jag att sidomeriter inte är en avgörande faktor under förutsättning att du väl kommit över tröskeln bestående av betyg respektive personlighet (eftersom risken att du då väljs bort i en anställningsprocess på grund av en jämförelse av sidomeriter är minimal).

Tillägg: Nu pratar jag mer allmänt om sidomeriter i form av juridiskt arbete av något slag. Självfallet skulle en sommarnotarietjänst hos viss advokatbyrå öka chanserna att få anställning just där/på liknande arbetsplatser i högre grad än något extra AB. Men det finns fortfarande grundkrav vad gäller betyg, och endast vissa sidomeriter konkurrerar på riktigt med utbildningen enligt min uppfattning.
Senast redigerad av Terretorre 2018-09-01 kl. 16:14.
Citera
2018-09-01, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Jag instämmer med det senare inlägget. Numera finns det en utbredd "hets" att skaffa sig arbetserfarenhet redan under studietiden, och det blir allt mer ovanligt att kunna "rädda sig" genom goda betyg ifall man av någon anledning skulle sakna arbetserfarenhet på examensdagen. Men generellt finns det i allt högre grad än förväntan att man redan som student ska lyckas få in en fot på arbetsmarknaden inom det fält man utbildar sig inom, jurister är inget undantag.

Tar man en titt på juriststudenterna i större städer (t.ex. Stockholm) kan man ju också se ett mycket tydligt mönster att väldigt många skaffar sig relevanta erfarenheter redan under studietiden. De allra flesta som är några terminer in i sina program skaffar relevanta jobb på byråer, banker, försäkringsbolag, etc. Så konkurrensen blir ju tuff om man är en av få som vid examensdagen står med noll erfarenhet och enbart ett examensbevis.

Håller med, det kan säkert vara en fördel att ha arbetslivserfarenhet. Premissen var bara så puckad: inga relevanta sidomeriter indikerar att man bara pluggar (inget annat).
Citera
2018-09-01, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fel123
Ska börja läsa skatterätt på SU på måndag. Är riktigt taggad på en ny termin och ett bra betyg, hoppas det håller i sig fram till jul. Men till frågan, har ni några tips och råd att ge till skatterätten?

Lycka till med skolstarten allihopa!

När jag läste skatten nu i våras var det många som underskattade duggan. Från det examinationsmomentet kan du plocka fem viktiga poäng till tentan. Jag lyckades få med mig många poäng från duggan.

Min metod inför duggan var att jag läste all litteratur och sedan konstruerade jag mina egna "övningsfrågor" som liknar de exempelfrågor som finns att tillgå på kurshemsidan. Dessa frågor repeterade jag med jämna mellanrum fram tills allt satt som ett rinnande vatten i huvudet.

Lycka till!
Citera
2018-09-01, 19:01
Medlem
Tror ni tingsrätter ger ut eller säljer 2017 års blå lagbok till ett bra pris?
Citera
2018-09-01, 19:49
Medlem
Att bli advokat inom brottsmål. Vad krävs det för betyg för att få en säker plats i en av de bättre advokatfirmorna? Fokuserar de mer på erfarenhet eller betyg?
Någon med erfarenhet? Hittar inte mycket på nätet om detta, tack!
Citera
2018-09-01, 20:31
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robin.1987
Tror ni tingsrätter ger ut eller säljer 2017 års blå lagbok till ett bra pris?

Min säljer för 500.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in