2018-02-18, 23:39
Medlem
Jegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasiestudent1
Hej,
Går just nu tredje året på gymnasiet och hoppade över ett år i grundskolan, funderar på att börja JP på SU till hösten men är inte helt säker på om det är en bra ide att börja plugga då jag precis kommer ha hunnit fylla 18 i början av Augusti. Borde jag ta ett eller två sabbatsår innan eller är det värt att ge det ett försök och se hur det går? Är mest oroad över den sociala biten.

Jag skulle rekommendera ett sabbatsår, att jobba någonstans ett år gör enormt mycket för livserfarenheten, och den är faktiskt inte att underskatta på den här utbildningen. De som har jobbat ett/två/fler år har god hjälp av det. Och den sociala biten är det ingen fara med, åldersspannet är vidare än man kan tro.
Citera
2018-02-19, 00:21
Medlem
at95s avatar
Citat:
Hej,
Går just nu tredje året på gymnasiet och hoppade över ett år i grundskolan, funderar på att börja JP på SU till hösten men är inte helt säker på om det är en bra ide att börja plugga då jag precis kommer ha hunnit fylla 18 i början av Augusti. Borde jag ta ett eller två sabbatsår innan eller är det värt att ge det ett försök och se hur det går? Är mest oroad över den sociala biten.

Du känner dig själv bäst och ingen annan kan göra valet åt dig. Det finns inte heller någon universallösning. Jag kan dock göra ett försök att göra valet enklare genom att ställa upp för- och nackdelarna med respektive alternativ.

Sabbatsår
+ Mer tid att tänka igenom val av studier
+ Kan bota eventuell skoltrötthet

- Tar längre tid innan du tar ut examen

Inte sabbatsår
+ Ger dig en konkurrensfördel som få har, d.v.s. att ta en juristexamen relativt tidigt
+ Ger dig högre livsinkomst

- Kan göra dig skoltrött

Det här med livserfarenhet genom arbete och resor som Jegra och Sobofied nämner är inget som omöjliggörs av att du hoppar på JP. Utbildningen kräver så lite av studenterna att det går att arbeta halvtid vid sidan av studierna utan problem. Resa kan du också göra.
Citera
2018-02-19, 10:31
Medlem
Citat:
Hej,

Skulle inte oroa mig över den sociala delen som andra säger. Många är väldigt unga och det är faktiskt rätt svårt ibland att urskilja vilka som har fem års arbetslivserfarenhet och vilka som kommer direkt från gymnasiet. Det beror ju helt på individen.

Resor finns det tid till under studierna. Inga tre månader långa back pack-resor kanske, men jag har rest fyra gånger på tre terminer och har förutom en weekend i Berlin i vår en långresa inbokad till jul under tentaperioden. Allt beror på hur du pluggar och hur lätt du har för att lära. Tid för extrajobb finns det förmodligen också.

Jag pluggar, jobbar tre dagar i veckan, pendlar en timme per väg, har barn och hund och det fungerar bra studiemässigt. Så, jag skulle inte oroa mig så mycket om jag vore du. Kör på magkänslan!
Citera
2018-02-19, 19:43
Medlem
Hur skulle ni uppskatta åldersfördelningen i er klass (vi utgår ifrån när ni gick T1).
Min kompis som pluggar på SU sa att hans klass såg ut ungefär såhär:
35% direkt från gymnasiet
35% 1 sabbatsår
15% 2 sabbatsår
15% 3 eller fler sabbatsår, varav kanske cirka 33% av dessa är 25+:are.

Jag personligen har lite åldersnoja, kommer vara 22 år när jag börjar studera och vill helst inte vara bland de äldre, men man har väl inget val. Får skylla mig själv helt enkelt, men hade varit kul att höra hur era klasser i T1:an såg ut!
Citera
2018-02-19, 19:54
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Hur skulle ni uppskatta åldersfördelningen i er klass (vi utgår ifrån när ni gick T1).
35% 1 sabbatsår
15% 2 sabbatsår

Jag personligen har lite åldersnoja, kommer vara 22 år när jag börjar studera och vill helst inte vara bland de äldre, men man har väl inget val. Får skylla mig själv helt enkelt, men hade varit kul att höra hur era klasser i T1:an såg ut!

Jag började när jag var 24. I min jikgrupp var 20% det eller äldre. Det var definitivt inte 70 % som hade ett sabbatsår eller börjat direkt. Jag har i bakhuvudet att medel på hela terminen var 21,9. Du kommer definitivt inte stå ut.

Jag kände lite åldersnoja innan jag började men det försvann dag 1. Enda gången jag halvt känt mig en smula gammal är nu, när det finns fiskaler som är yngre än vad jag är. Men man tänker inte så riktigt; det är skillnad på levnadsår och juristår så att säga.
Citera
2018-02-19, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag började när jag var 24. I min jikgrupp var 20% det eller äldre. Det var definitivt inte 70 % som hade ett sabbatsår eller börjat direkt. Jag har i bakhuvudet att medel på hela terminen var 21,9. Du kommer definitivt inte stå ut.

Jag kände lite åldersnoja innan jag började men det försvann dag 1. Enda gången jag halvt känt mig en smula gammal är nu, när det finns fiskaler som är yngre än vad jag är. Men man tänker inte så riktigt; det är skillnad på levnadsår och juristår så att säga.
jag är 28 snart och funderar på läsa till jurist.. vi får väl se om jag orkar eller inte men jag är iaf säker att jag kmr inte vara äldst!
Citera
2018-02-19, 20:01
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.station14
jag är 28 snart och funderar på läsa till jurist.. vi får väl se om jag orkar eller inte men jag är iaf säker att jag kmr inte vara äldst!

Plus att man blir poppis för att man kan köpa ut!
Citera
2018-02-19, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

Tack för svar, skönt att höra!

Fler får gärna svara, är genuint nyfiken hur det ser ut på olika lärosäten.
Citera
2018-02-19, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enkaffe
Har sökt lite i tråden men inte funnit riktigt det jag söker.

Går JIKen på SU nu och har case och praktiskt prov nästa vecka, det känner jag mig väldigt lugn inför. Dock är det 1,5 vecka till tentan, och oron börjar smyga sig på. Är inte rädd för att inte klara den, men vill gärna ha ett AB och skulle behöva tips på vad jag ska djupdyka extra i tills tentan.

Kommer ex förvaltningsrätt? Vi har inte haft någon introföreläsning och endast ett halvt seminarium om det, så känns lite osannolikt... De har ju även kortat tentan (nytt för i år) och tex strukit fullmakt från avtalsrätten osv.

Sen också, hur ska man tänka när man svarar? Jag är mycket för att väga den ena och det andra, alltså skriva både det som talar för och emot, är det bra eller ska man bara bestämma sig för det ena spåret och köra på det?

Tar gärna emot tips och även hur man bör tänka!

Jag läste JIKen vt-17 och då minns jag att de tre huvudfrågorna var i avtalsrätt, skadeståndsrätt och straffrätt. Inte så himla oväntat. Dock var det vissa delfrågor, alltså en b) fråga på en av frågorna där de bakade in förvaltningsrätt och processrätt om jag minns rätt. Dock var den frågan värd max 2 poäng. Jag har även för mig att man fick läsa en sammanfattning av ett rättsfall och sedan svara på frågor utifrån rättsfallet, något man inte kan tentaplugga på utan mest hoppas att läsning av rättsfall till seminarium gett en tillräcklig förståelse!

Kan förresten meddelade att samtliga i min grupp på JIKen fick full pott på caset! Praktiska provet är också lugnt. Lycka till med första tentan!!
Citera
2018-02-20, 12:11
Medlem
Hur ser arbetsmarknaden ut just nu hos de affärsjuridiska byråerna? Vad är egentligen bra betyg, är det klart och tydligt 2/3 AB, eller är runt 50% AB också bra.

En sista fråga, hur mäter egentligen byråerna AB-andelen, står de och räknar i ansökan på antalet högskolepoäng som är AB, eller räknar de utifrån antalet kurser som är AB?
Citera
2018-02-20, 20:28
Medlem
The_Keepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
35% 1 sabbatsår
15% 2 sabbatsår

Jag var 24 när jag började på juristprogrammet i Uppsala. Jag upplever att även om det var många av studenterna som var yngre så fanns det många som var både lika gamla som jag själv och sådana som var äldre.

Personligen skulle jag säga att man aldrig blir för gammal för att börja plugga någonting som man tror att man vill hålla på med.
Citera
2018-02-20, 23:37
Medlem
Tack, tror jag börjar i höst och ser hur det går. I värsta fall får jag hoppa av men då har mina jämnåriga inte ens tagit studenten så jag kommer inte sitta i någon jobbig position alls.

Finns det några förkunskaper man bör ha eller är det lugnt? Behörigheten är ju bara Samhällskunskap och Historia 1 som alla läser men man kanske missar något vitalt om man inte kommer från Sam/Ekonomi på gymnasiet. Jag går natur just nu och valde till kursen ''privatjuridik'' för att det kanske skulle ge något men känner att det mest är ett sömnpiller och lär en saker som vilken halvt allmänbildad person som helst redan vet.

Sist, om någon har några allmänna tips eller något de önskar ha vetat innan starten så tas det mer än gärna emot.
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Du känner dig själv bäst och ingen annan kan göra valet åt dig. Det finns ite heller någon universallösning. Jag kan dock göra ett försök att göra valet enklare genom att ställa upp för- och nackdelarna med respektive alternativ.

Sabbatsår
+ Mer tid att tänka igenom val av studier
+ Kan bota eventuell skoltrötthet

- Tar längre tid innan du tar ut examen

Inte sabbatsår
+ Ger dig en konkurrensfördel som få har, d.v.s. att ta en juristexamen relativt tidigt
+ Ger dig högre livsinkomst

- Kan göra dig skoltrött

Det här med livserfarenhet genom arbete och resor som Jegra och Sobofied nämner är inget som omöjliggörs av att du hoppar på JP. Utbildningen kräver så lite av studenterna att det går att arbeta halvtid vid sidan av studierna utan problem. Resa kan du också göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in