Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-02-21, 10:06
  #21025
Medlem
Terretorres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fb.sthlm
Hur ser arbetsmarknaden ut just nu hos de affärsjuridiska byråerna? Vad är egentligen bra betyg, är det klart och tydligt 2/3 AB, eller är runt 50% AB också bra.

En sista fråga, hur mäter egentligen byråerna AB-andelen, står de och räknar i ansökan på antalet högskolepoäng som är AB, eller räknar de utifrån antalet kurser som är AB?

Arbetsmarknaden är god på så vis att byråerna anställer, samtidigt som flera försöker expandera.

Vad som utgör "bra betyg" beror lite på. Om du siktar mot byråerna som har allra högst krav vid rekryteringar så skulle jag inte säga att 2/3 AB är direkt "bra", snarare medel, vid en jämförelse med vad andra sökande kommer att ha (om du inte kompenserar med andra meriter eller liknande). I linje med det är 50 % AB inte heller "bra", trots att det är fullt möjligt att landa byråjobb med sådana betyg.
Citera
2018-02-21, 14:42
  #21026
Medlem
Det pratas hela tiden om sidomeriter! Vad räknas egentligen som bra sidomeriter. Assistent på en av drakarna? Vilka meriter hjälper en att sitta ting senare eller vad räknas som bra meriter ?
Citera
2018-02-21, 17:08
  #21027
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasiestudent1
Sist, om någon har några allmänna tips eller något de önskar ha vetat innan starten så tas det mer än gärna emot.

Jag går T1 nu med många som kommer direkt från gymnasiet, och mitt bästa tips är: lugna ner dig. Låter kanske konstigt för JP men märker på både mina kurskamrater som kommer direkt från gymnasiet och på min första känsla av dig att ni tar det så in i helvete allvarligt. Självklart ska man ta programmet seriöst och bra att du funderar över om du behöver förkunskaper men ta ett djupt andetag. Det kommer att gå jättebra, du behöver inga förkunskaper. Det enda som kan vara bra är att ha fixat kurslitteraturen redan dag ett, dels för att slippa stressen, också för att kunna börja bläddra i böckerna om du ändå blir sugen.

Fan 19-åringarna i min klass hyperventilerar så fort någon ställer en kritisk fråga till dem eller om de stakar sig när de ska referera till ett lagrum för att de är rädda för att inte få AB. Folk på JP måste fan andas.
Citera
2018-02-21, 17:52
  #21028
Medlem
Tja! Går T2 på juristprogrammet nu och börjat fundera hur viktiga betygen är när man ska söka jobb efter examen. Vi har under T1 haft JIK, Europarätt och Statsrätt, där jag fått AB på JIK och B i Europa- och statsrätt. De sistnämnda kurserna har jag inte funnit intressanta alls och har därav också inte presterat bra.

Nu till frågan - jag har sedan länge velat bli advokat, med inriktning på skadeståndsrätt, avtalsrätt eller möjligen straffrätt. Svårt att förutspå vilka resultat jag kommer få på resten av programmet, men undrar om arbetsgivare ALLTID tittar på betyg? Jag planerar även att praktisera på advokatbyråer utomlands och tänker att detta kan ses som en merit om majoriteten av mina betyg inte skulle bli AB.
Citera
2018-02-21, 19:03
  #21029
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dossantosd
Det pratas hela tiden om sidomeriter! Vad räknas egentligen som bra sidomeriter. Assistent på en av drakarna? Vilka meriter hjälper en att sitta ting senare eller vad räknas som bra meriter ?

Bra sidomeriter är t.ex. utlandsstudier, sommarnotariat, annan examen, extrajobb under terminerna med juridiska arbetsuppgifter och uppsatspraktik.

De sidomeriter som ger dig tingspoäng är extrajobb (inkl. sommarnotariat och uppsatspraktik) och andra studier. Det är en stor fördel om extrajobbet och studierna har en juridisk anknytning.
Citera
2018-02-21, 20:58
  #21030
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dossantosd
Det pratas hela tiden om sidomeriter! Vad räknas egentligen som bra sidomeriter. Assistent på en av drakarna? Vilka meriter hjälper en att sitta ting senare eller vad räknas som bra meriter ?

Juridik är inte ekonomi, så den hetsen är ju aningen överdriven. Sidomeriter är aldrig fel, men har du bra betyg behöver du inte bryta ihop för att du inte lyckades ta hem det perfekta sommarjobbet. Vad som gäller för att sitta ting hittar du här.

Citat:
Ursprungligen postat av laeslusen
Tja! Går T2 på juristprogrammet nu och börjat fundera hur viktiga betygen är när man ska söka jobb efter examen. Vi har under T1 haft JIK, Europarätt och Statsrätt, där jag fått AB på JIK och B i Europa- och statsrätt. De sistnämnda kurserna har jag inte funnit intressanta alls och har därav också inte presterat bra.

Nu till frågan - jag har sedan länge velat bli advokat, med inriktning på skadeståndsrätt, avtalsrätt eller möjligen straffrätt. Svårt att förutspå vilka resultat jag kommer få på resten av programmet, men undrar om arbetsgivare ALLTID tittar på betyg? Jag planerar även att praktisera på advokatbyråer utomlands och tänker att detta kan ses som en merit om majoriteten av mina betyg inte skulle bli AB.

Betyg är a och o. Är dina betyg direkt undermåliga lär du sållas bort innan någon ens tar sig för att gå igenom dina eventuella sidomeriter, iafl på de större byråerna. Vill du bara bli advokat och är mindre petig med var du arbetar så ser ju kravbilden ut därefter. Det är alltså värt att lägga ned energi även på de kurser som är mindre roliga (det finns två sorters människor: de som inte tål miljörätt och de som påstår att de gör det; de senare har i regel övertygat sig själva om att det faktiskt är sant genom autosuggestion), för även om du inte är intresserad av det området och inte planerar att arbeta inom det så är ju signaleffekten påtaglig: ordnar du bra betyg även i kurser du avskyr så har du bevisligen god arbetsmoral.
Citera
2018-02-22, 14:10
  #21031
Medlem
Har precis börjat med Köprätten på CAn, SU. Sitter med Rambergs Köprätt och tycker att den är ganska svårbegriplig dessvärre. Någon som vill dela med sig av tips? Har utan vidare ansträngning fått AB på hela AB T1 men detta känns svårare. Bör hela boken läsas? Finns inga direkta läshänvisningar.
Citera
2018-02-23, 17:55
  #21032
Medlem
whoodles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurstud1997
Har precis börjat med Köprätten på CAn, SU. Sitter med Rambergs Köprätt och tycker att den är ganska svårbegriplig dessvärre. Någon som vill dela med sig av tips? Har utan vidare ansträngning fått AB på hela AB T1 men detta känns svårare. Bör hela boken läsas? Finns inga direkta läshänvisningar.

Tycker även jag att Rambergs bok var en aning svårsmält. Hade turen att få med Håstads bok när jag köpte mina böcker och tycker att den funkar bättre. Har även hört andra på programmet som är av samma åsikt. Det kanske finns ett ex för en billig peng?
Citera
2018-02-26, 11:40
  #21033
Medlem
läsa juristprogrammet snabbare!?

Hej.
Jag skriver detta inlägg för att jag vill läsa juristprogrammet lite snabbare.
Tänkte ifall det finns någon som har läst eller läser juristprogrammet på dubbelfart eller om det ens är möjligt? mer specifikt om det är möjligt att göra det på Uppsala universitet eller stockholm universitet?Hur skulle man kunna gå tillväga för att göra detta?
Skulle verkligen uppskatta svar!
Citera
2018-02-26, 11:46
  #21034
Medlem
FromAnotherPlaces avatar
Trådstart infogad.

/Mod.
Citera
2018-02-26, 11:56
  #21035
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jisss
Hej.
Jag skriver detta inlägg för att jag vill läsa juristprogrammet lite snabbare.
Tänkte ifall det finns någon som har läst eller läser juristprogrammet på dubbelfart eller om det ens är möjligt? mer specifikt om det är möjligt att göra det på Uppsala universitet eller stockholm universitet?Hur skulle man kunna gå tillväga för att göra detta?
Skulle verkligen uppskatta svar!

Det finns ju folk som har gjort det (Silbersky torde vara den mest kände), men det var andra tider då. Idag så är det tveksamt om det ens skulle beviljas, och rent praktiskt så finns det ju spärrkurser och annat roligt (i Lund iafl, men jag misstänker att det ser likadant ut norrut). Din studievägledare är ju den som kan svara bäst på detta, men du bör ju kunna styrka att du har kapaciteten innan du bemödar dig med att försöka få denne att hjälpa dig övertala kursadministratörerna -- AB i det du läst hittills samt samt minst B i annat du läst på helfart vid sidan om under dessa terminer.

Förhoppningsvis har du läst ett par terminer iafl, för annars finns ju risken att du tror att tempot på T1 är vad du har att vänta dig under resten av programmet.
Citera
2018-02-26, 13:05
  #21036
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Det finns ju folk som har gjort det (Silbersky torde vara den mest kände), men det var andra tider då. Idag så är det tveksamt om det ens skulle beviljas, och rent praktiskt så finns det ju spärrkurser och annat roligt (i Lund iafl, men jag misstänker att det ser likadant ut norrut). Din studievägledare är ju den som kan svara bäst på detta, men du bör ju kunna styrka att du har kapaciteten innan du bemödar dig med att försöka få denne att hjälpa dig övertala kursadministratörerna -- AB i det du läst hittills samt samt minst B i annat du läst på helfart vid sidan om under dessa terminer.

Förhoppningsvis har du läst ett par terminer iafl, för annars finns ju risken att du tror att tempot på T1 är vad du har att vänta dig under resten av programmet.

Halva tiden på SU blir svårt - man får trixa med studievägledare som du säger, men man kan genom att påbörja specialkurser "I förväg" snabba upp till 3,5 år.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback