2017-08-31, 02:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnug
Fyfan vad trött jag är på dessa basgrupper. Har hamnat med 5 stycken stollar som är så oseriösa och oengagerade. Visserligen är inte det betygsgrundande för kursen, men det är ju lite halvkul att behöva träffa dessa stollar några gånger i veckan. Är det mer grupparbete på T1 än resterande terminer, eller får jag helt enkelt vänja mig?
Jösses, ta det lugnt! Det är första veckan på universitetet, alla kanske inte hittat tak över huvudet ännu. Du får helt enkelt vänja dig med att ha stollar runt dig både i studierna och arbetslivet - döm inte folk för fort bara!
Citera
2017-08-31, 03:54
Medlem
Citat:
Fyfan vad trött jag är på dessa basgrupper. Har hamnat med 5 stycken stollar som är så oseriösa och oengagerade. Visserligen är inte det betygsgrundande för kursen, men det är ju lite halvkul att behöva träffa dessa stollar några gånger i veckan. Är det mer grupparbete på T1 än resterande terminer, eller får jag helt enkelt vänja mig?

Det tar ett tag innan det sätter sig. Första träffarna vet man inte riktigt vart man har varandra. Hade en översittar-typ i min basgrupp som såg sig vara bättre än alla andra. Han hade googlat fram alla svaren på övningsfrågorna i förväg för att glänsa på träffarna och behandlade övriga i gruppen illa och fnös och hade sig. Sen på första tentan fick han lära sig den hårda vägen att man inte får sitta och googla med mobilen och han fick sämst resultat av oss alla. Därefter blev han lite ödmjuk och började faktiskt lyssna på oss andra också för att faktiskt lära sig något.
Citera
2017-08-31, 17:33
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Bit ihop, det är bara 4,5 år. Saken kommer inte att bli enklare ute i arbetslivet.
Citera
2017-09-05, 12:23
Medlem
Tjena folket!

Jag börjar fjärde terminen nu till hösten och har fått en skvätt av betygsångest. Jag har väl ungefär BA i snitt efter mina tre avklarade terminer och efter lite bortförklaringar om varför, vill jag nu börja prestera bättre. Om jag, rent hypotetiskt, lyckas prestera (mycket) bättre i mina framtida kurser/terminer, finns det fortfarande en möjlighet för mig att landa "toppjobben"?

Delfråga 1: Om jag har tre B:n i betygen, men resterande är AB i majoritet, hur ser det ut för arbetsgivaren?

Delfråga 2: Var går betygsgränserna för respektive jobb. Jag har hört att det krävs 60% AB och resterande BA för affärsjuridiska byråer, men vad gäller för myndigheter, UD, mindre byråer med inriktning brottmål/annan humanrätt?

Tacksam för svar!
Citera
2017-09-05, 17:46
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymjur
Tjena folket!

Jag börjar fjärde terminen nu till hösten och har fått en skvätt av betygsångest. Jag har väl ungefär BA i snitt efter mina tre avklarade terminer och efter lite bortförklaringar om varför, vill jag nu börja prestera bättre. Om jag, rent hypotetiskt, lyckas prestera (mycket) bättre i mina framtida kurser/terminer, finns det fortfarande en möjlighet för mig att landa "toppjobben"?

Delfråga 1: Om jag har tre B:n i betygen, men resterande är AB i majoritet, hur ser det ut för arbetsgivaren?

Delfråga 2: Var går betygsgränserna för respektive jobb. Jag har hört att det krävs 60% AB och resterande BA för affärsjuridiska byråer, men vad gäller för myndigheter, UD, mindre byråer med inriktning brottmål/annan humanrätt?

Tacksam för svar!

Vad är din definiton av toppjobb?

De affärsjuridiska byråerna skyltar ju ofta med att "du ska ha mycket goda betyg" och det är meriterande om du "egagerat dig i studentkåren" bla bla bla, men samtidigt är de ju lite av en fabrik som ständigt skriker efter folk. Eftersom många juniora jurister slutar efter sex månader - ett år för att gå vidare till tingstjänstgöring eller annat arbete. Så ta det där med 60 % AB och resten BA med en nypa salt.

Jag nojade förstås en hel del över mina betyg, framförallt efter att jag ungefär i mitten av juristutbildningen kom på att jag verkligen ville sitta ting. Hade då B i ett flertal stora civilrättskurser som ej får räknas bort vid ansökan till tingsmeritering. Men det gick vägen sen, med lite extrameriter.

Jag upplever att betygen främst är viktiga om du ska notarietjänstgöring eller söka till fiskal. Men har hört lagmän och rådmän diskutera efter genomförda intervjuer av sökande till fiskalstjänstgöring att det nästan är skrämmande när folk kommer med AB i alla ämnen och femhundraelva meriter på det.

I mångt och mycket kommer det handla om vem du är och vad du brinner för också. Sargon de Basso är ju en rätt känd advokat som började sin bana som biträdande jurist hos Peter Althin. Läste nån intervju med honom om att han hade genomgående B i betyg.

Jag har jobbat på flera myndigheter och har faktiskt rätt svårt att tro att myndigheter tittar nåt vidare värst mycket på betygen, mer än att se att man har tagit examen. Har aldrig fått frågor om mina betyg vare sig vid intervju eller senare. Det som är viktigare är förstås om du har visat nån typ av intresse för deras verksamhet, tex genom ett extrajobb (behöver inte vara juridiskt - du kan visa prov på eftertraktade egenskaper och förmågor genom andra typer av jobb också), uppsatspraktik eller att du läst vissa kurser.
Senast redigerad av Tjuvhedern 2017-09-05 kl. 17:56.
Citera
2017-09-05, 17:50
Medlem
Tjuvhederns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lalatja
Tackar! En annan fråga, är det normalt att vara för jävla stressad den första veckan? Med 200 sidor läsanvisningar och en sjuk mängd instuderingsfrågor som jag inte förstår ett dugg utav, till nästa seminarie. Mår så dåligt just nu.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är normalt. Jag vet inte vad du har för bakgrund, men för en del kan hoppet från gymnasiet till universitetet verka väldigt stort i början. Det är mycket att läsa och i början kan det också vara svårt. Det går över; linjen kräver ingen större begåvning och ganska snabbt lär man sig läsa mer effektivt, så att säga.

Chilla. Ingen förväntar sig att du ska vara ett geni, och de som verkar vara det är det inte heller. Stress och hets är en välkänd del av juristprogrammet. Olyckligtvis finns det inte så mycket att säga annat än

a) det är inte så svårt som du tror;
b) folk är inte så smarta och lyckade som du tror;
c) du behöver inte hetsa så mycket som du gör.

Alla tre är så klart lätta att säga och svårare att ta till sig.

Ur positiv synvinkel kan sägas att det väl är lämpligast att ha dålig studievana under T1, om du ska ha det någon gång. Försök ha regelbundna pluggtider, god hälsa och förmågan att prioritera plugget i tentatider så kommer allt gå bra.

Ja, mycket bra skrivet av #Sobofied . Kloka ord alltihopa!

Till den som är stressad vill jag säga: undvik de personer som tjatar högt om betyg. Se till att hitta en pluggkompis att bolla med. Kan bli lättare att komma igång och läsa när man har stämt träff med nån.

Kom ihåg att juristutbildningen är nåt som kommer ge dig verktyg att sålla i stora mängder information. Det är inte meningen att du ska kunna allt från början heller, och absolut inte utantill.
Senast redigerad av Tjuvhedern 2017-09-05 kl. 17:57.
Citera
2017-09-05, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Det är normalt. Jag vet inte vad du har för bakgrund, men för en del kan hoppet från gymnasiet till universitetet verka väldigt stort i början. Det är mycket att läsa och i början kan det också vara svårt. Det går över; linjen kräver ingen större begåvning och ganska snabbt lär man sig läsa mer effektivt, så att säga.

Chilla. Ingen förväntar sig att du ska vara ett geni, och de som verkar vara det är det inte heller. Stress och hets är en välkänd del av juristprogrammet. Olyckligtvis finns det inte så mycket att säga annat än

a) det är inte så svårt som du tror;
b) folk är inte så smarta och lyckade som du tror;
c) du behöver inte hetsa så mycket som du gör.

Alla tre är så klart lätta att säga och svårare att ta till sig.

Ur positiv synvinkel kan sägas att det väl är lämpligast att ha dålig studievana under T1, om du ska ha det någon gång. Försök ha regelbundna pluggtider, god hälsa och förmågan att prioritera plugget i tentatider så kommer allt gå bra.
Tack! Dina ord lugnade ner mig en hel del. Tycker fortfarande att det är svårt men det är definitivt bättre.
Citera
2017-09-05, 22:17
Medlem
Cpt.Obviouss avatar
Citat:

Mig veterligen byter vi åtminstone BG efter halva T1. Bör väl också nämna att jag själv läser just T1 och har fått den uppfattningen att det snarare är fel på dem som klagar på sin basgrupp än BG:n i sig. Vad är oddsen att fem stollar samlas i din basgrupp kontra att du är stollen själv?

Men undantag kan ju självfallet förekomma, och givetvis är risken ganska stor att hamna med någon enstaka idiot.
Citera
2017-09-06, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cpt.Obvious
Mig veterligen byter vi åtminstone BG efter halva T1. Bör väl också nämna att jag själv läser just T1 och har fått den uppfattningen att det snarare är fel på dem som klagar på sin basgrupp än BG:n i sig. Vad är oddsen att fem stollar samlas i din basgrupp kontra att du är stollen själv?

Men undantag kan ju självfallet förekomma, och givetvis är risken ganska stor att hamna med någon enstaka idiot.
Ja, som tur är så byter vi också efter halva T1. Men men, bara att stå ut
Citera
2017-09-06, 21:03
Medlem
Tjena! Studerar T1 i Uppsala och är osäker på hur och vad jag ska plugga på. Basgruppsmöten, seminarium och föreläsningar tar mycket tid, hur jag disponerar resterande tid känns därför viktigt. Därför undrar jag om man skulle kunna få lite studietips och generella råd till både plugg och PM-skrivande under terminen.

Tack på förhand!
Citera
2017-09-07, 17:27
Medlem
Jegras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lam21
Tjena! Studerar T1 i Uppsala och är osäker på hur och vad jag ska plugga på. Basgruppsmöten, seminarium och föreläsningar tar mycket tid, hur jag disponerar resterande tid känns därför viktigt. Därför undrar jag om man skulle kunna få lite studietips och generella råd till både plugg och PM-skrivande under terminen.

Tack på förhand!

- Börja klura på PM:et redan nu! Det mesta är nytt och obekant så man behöver tid på sig att processa det hela.

- Se till att ligga i fas! Vänta inte till sista sekund för att börja med nästa seminarier/skriva PM.

- Sålla! På T1 är det fortfarande hanterbara mängder information (jag vet att det inte känns så just nu...). Det viktigaste är inte att läsa allt material, det viktigaste är att du i någon mån faktiskt tillgodogör dig det du läser.

- Andas! Det är (oftast) inte så svårt som man tror och du processar ämnet även när du inte läser.

/Jegra - T4 UU
Citera
2017-09-08, 23:39
Medlem
Går T1 och skriver rättsfallskoncentrat.
Ser att i både NJA och i det exemplet på rättsfallskoncentrat som vi har fått utdelat skrivs formuleringar som "bland annat" och "på grund av" i form av förkortningar. Jag är från tidigare studier i samhällsvetenskap och humaniora van vid att man i akademisk text inte skriver sådana förkortningar i den löpande texten. Men, vid rättsfallskoncentrat är huvudregeln alltså att man skriver "bl.a." istället för "bland annat" o.s.v., eller? Någon som kan bekräfta vad som gäller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in