Citat:
Ursprungligen postat av
Gymnasiestudent1
Hej,
Går just nu tredje året på gymnasiet och hoppade över ett år i grundskolan, funderar på att börja JP på SU till hösten men är inte helt säker på om det är en bra ide att börja plugga då jag precis kommer ha hunnit fylla 18 i början av Augusti. Borde jag ta ett eller två sabbatsår innan eller är det värt att ge det ett försök och se hur det går? Är mest oroad över den sociala biten.
Det sociala är nog lugnt. Det är många som börjar direkt eller efter något år, och man växer upp snabbt på universitetet.
Jag brukar dock rekommendera folk att ta en paus. Det kan vara klokt att arbeta, resa, flytta hemifrån, göra värnplikt och så vidare. Kanske kommer du på att det är något annat du vill göra. Inget hindrar naturligtvis att man tar ett uppehåll under programmet, men det kan vara jobbigt att lämna studiekamraterna och börja i en ny årskull.
Jag hade flyttat utomlands ett år. Skadar inte att bli bättre på engelska eller lära sig ett annat språk. Skriv upp dig på distanskurs samtidigt och samla köpoäng hos SSSB.