2018-02-18, 10:38
Medlem
bluemores avatar
anteri är autistisk va?
Citera
2018-02-18, 12:02
Medlem
Nshens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enkaffe
Har sökt lite i tråden men inte funnit riktigt det jag söker.

Går JIKen på SU nu och har case och praktiskt prov nästa vecka, det känner jag mig väldigt lugn inför. Dock är det 1,5 vecka till tentan, och oron börjar smyga sig på. Är inte rädd för att inte klara den, men vill gärna ha ett AB och skulle behöva tips på vad jag ska djupdyka extra i tills tentan.

Kommer ex förvaltningsrätt? Vi har inte haft någon introföreläsning och endast ett halvt seminarium om det, så känns lite osannolikt... De har ju även kortat tentan (nytt för i år) och tex strukit fullmakt från avtalsrätten osv.

Sen också, hur ska man tänka när man svarar? Jag är mycket för att väga den ena och det andra, alltså skriva både det som talar för och emot, är det bra eller ska man bara bestämma sig för det ena spåret och köra på det?

Tar gärna emot tips och även hur man bör tänka!

Gör både och. Det är viktigt att argumentera både för och emot, men du förväntas fortfarande komma fram till ett svar för det ena eller det andra som bygger på din tidigare argumentation.

Sen om svaret är helt överensstämmande med det aktuella rättsläget är inte det viktigaste, åtminstone inte på jiken.
Citera
2018-02-18, 12:42
Medlem
Sandtags avatar
Vad bör man läsa på inför avtalsförhandlingsspelet?
Citera
2018-02-18, 13:11
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluemore
anteri är autistisk va?

Inte alls. I förhållande till att jag har 8000+ inlägg så är jag oväntat normal. Jag är ledsen om du ångrar valet av lärosäte...
Citera
2018-02-18, 15:44
Medlem
bluemores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Inte alls. I förhållande till att jag har 8000+ inlägg så är jag oväntat normal. Jag är ledsen om du ångrar valet av lärosäte...

En uppblåst T3a som pratar om sitt UU som om det vore Harvard. Tyvärr Anteri, det finns ingen svensk motsvarighet till Harvard. Att det krävs 1.35 på HP för att komma in i Uppsala under VT gör dina anspråk och teorier än mer löjeväckande. P.s: aspbergianer och autister som låter sina funktionsnedsättningar komma till uttryck på det sätt du gör - kommer få det väldigt tufft i arbetslivet.

Jag har tagit ut min examen.
Citera
2018-02-18, 15:46
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandtag
Vad bör man läsa på inför avtalsförhandlingsspelet?

Antar att du menar avtalsförhandlingsspelet under CA på SU. Du behöver inte läsa någonting speciellt. Det är ett av de enklaste obligatoriska momenten på JP.

Med reservation för att det kan ha ändrats sedan jag läste CA för två år sedan.
Citera
2018-02-18, 16:26
Medlem
Sandtags avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Antar att du menar avtalsförhandlingsspelet under CA på SU. Du behöver inte läsa någonting speciellt. Det är ett av de enklaste obligatoriska momenten på JP.

Med reservation för att det kan ha ändrats sedan jag läste CA för två år sedan.
Precis den ja, då kan jag lugna ner mig lite med tanke på hur enkla obligatorierna varit hittills .
Citera
2018-02-18, 17:32
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
En uppblåst T3a som pratar om sitt UU som om det vore Harvard. Tyvärr Anteri, det finns ingen svensk motsvarighet till Harvard. Att det krävs 1.35 på HP för att komma in i Uppsala under VT gör dina anspråk och teorier än mer löjeväckande. P.s: aspbergianer och autister som låter sina funktionsnedsättningar komma till uttryck på det sätt du gör - kommer få det väldigt tufft i arbetslivet.

Nog för att hans inlägg inte direkt är värda debiterbar tid, men...har du verkligen tagit ut examen?

(FB) Juristprogrammet
(FB) Studentboende i Örebro (Se första inlägget för FAQ/ Mod)
Citera
2018-02-18, 19:53
Medlem
anteri17s avatar
Citat:

Uppblåst? En person som erkänner ett B i betyg på juristprogrammet får snarare anses som ödmjuk. Hade du invänt mot min argumentation hade vi kunnat debatterat, men istället ljuger, snedvrider och häcklar du.

Du ljuger för att du inte är exad. Du snedvrider för att ingen kan ens påstå att mina inlägg kan tolkas som om Uppsala är ett internationellt starkt universitet. Du häcklar för att du nämner mig vid vedervärdiga epitet.

Läser du mina inlägg inser du istället att jag precis motsatt din tes hävdar att juriststudenter bör vara ödmjuka just med tanke på de låga kraven för intag som ställs. Vi läser ingen elitutbildning. Med det sagt så kommer juristprogrammet på UU även i framtiden vara bättre än det i Örebro. Att skillnaden troligtvis är liten är inget jag motsatt.

Ditt korkade jävla spån.
Citera
2018-02-18, 19:55
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Nog för att hans inlägg inte direkt är värda debiterbar tid, men...har du verkligen tagit ut examen?

(FB) Juristprogrammet
(FB) Studentboende i Örebro (Se första inlägget för FAQ/ Mod)

Jag tror det är sjunde gången du subtilt hånar mig i sub-svar. Bara så att vi har koll på räkningen.
Citera
2018-02-18, 23:09
Medlem
Hej,
Går just nu tredje året på gymnasiet och hoppade över ett år i grundskolan, funderar på att börja JP på SU till hösten men är inte helt säker på om det är en bra ide att börja plugga då jag precis kommer ha hunnit fylla 18 i början av Augusti. Borde jag ta ett eller två sabbatsår innan eller är det värt att ge det ett försök och se hur det går? Är mest oroad över den sociala biten.
Citera
2018-02-18, 23:17
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gymnasiestudent1
Hej,
Går just nu tredje året på gymnasiet och hoppade över ett år i grundskolan, funderar på att börja JP på SU till hösten men är inte helt säker på om det är en bra ide att börja plugga då jag precis kommer ha hunnit fylla 18 i början av Augusti. Borde jag ta ett eller två sabbatsår innan eller är det värt att ge det ett försök och se hur det går? Är mest oroad över den sociala biten.

Det sociala är nog lugnt. Det är många som börjar direkt eller efter något år, och man växer upp snabbt på universitetet.

Jag brukar dock rekommendera folk att ta en paus. Det kan vara klokt att arbeta, resa, flytta hemifrån, göra värnplikt och så vidare. Kanske kommer du på att det är något annat du vill göra. Inget hindrar naturligtvis att man tar ett uppehåll under programmet, men det kan vara jobbigt att lämna studiekamraterna och börja i en ny årskull.

Jag hade flyttat utomlands ett år. Skadar inte att bli bättre på engelska eller lära sig ett annat språk. Skriv upp dig på distanskurs samtidigt och samla köpoäng hos SSSB.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in