2017-12-01, 22:59
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceRoger
Skriver min första hemtenta på UU i veckan. Vi har fått en artikel att utgå ifrån, som uppgiften kommer handla om. Har också fått en del gamla hemtentor så man kan kolla vad för sorts uppgifter som kan tänkas komma.
Har ni något bra tips i övrigt? Typ något om struktur/förberedelser som ni med en eller flera hemtentor bakom er lärt er av tidigare gånger?

Tack på förhand

Se verkligen till att ha full koll på artikeln innan. Om du har läst och funderat så kan du nästan förstå vilka typer av frågor som kan ställas. Väl under skrivningen så bör du vara beredd på att en hemtenta sällan känns bra. Bli inte allt för orolig således. Men det viktigaste är att UU:s hemtentor handlar om att bredda synen på juridik, dess påverkan på samhället och se elevers förmåga till de-lege-ferenda-analyser. Det nämnda medför att du måste utmana dig själv att ta väldigt stor plats i texten.

Allt det sagda är ganska basic, men så ska inte heller tips vara alltför komplicerade.
Citera
2017-12-02, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Se verkligen till att ha full koll på artikeln innan. Om du har läst och funderat så kan du nästan förstå vilka typer av frågor som kan ställas. Väl under skrivningen så bör du vara beredd på att en hemtenta sällan känns bra. Bli inte allt för orolig således. Men det viktigaste är att UU:s hemtentor handlar om att bredda synen på juridik, dess påverkan på samhället och se elevers förmåga till de-lege-ferenda-analyser. Det nämnda medför att du måste utmana dig själv att ta väldigt stor plats i texten.

Allt det sagda är ganska basic, men så ska inte heller tips vara alltför komplicerade.
Tack! Jo, det sistnämnda kring de lege ferenda-resonemangen är antagligen varför många överlag verkar känna sig väldigt obekväma med artikeln. Andra examinerande moment hittills har ju inte nödvändigtvis gett så mycket utrymme för sådant, vilket jag antar är varför artikeln upplevs som säreget "politisk" av många (som om all juridik vi läst hittills inte är/varit det och utgår från någon objektiv standard).
Citera
2017-12-04, 15:23
Medlem
Någon här som läs förvaltningsrätt m förvaltningsprocessrätt på SU (T6)?

Funderar på att dra på en semester till Tokyo i typ en vecka mitt under kursen. Tror ni det skulle gå? Bryr mig inte om att få toppbetyg så bortse från det - hur ser mina möjligheter ut att klara kursen om jag missar en hel vecka eller lite till i slutet av mars/början av april?
Citera
2017-12-04, 15:47
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chipscola

Funderar på att dra på en semester till Tokyo i typ en vecka mitt under kursen. Tror ni det skulle gå? Bryr mig inte om att få toppbetyg så bortse från det - hur ser mina möjligheter ut att klara kursen om jag missar en hel vecka eller lite till i slutet av mars/början av april?

Det var längesedan jag läste den - VT15, damn I am old - men då var det i vilket fall så att kursen var väldigt soft just i början. Den inkluderar dock en stor uppsats som man naturligtvis vill börja med tidigt.

Generellt är det ju så att det är lättare att ta igen en vecka under lång kurs än under kort.
Citera
2017-12-04, 16:56
Medlem
Discombobulateds avatar
Europarätten Ordinarie Tentamen HT 17

U: 0-14,5p (3,9%)
B: 15-20,5p (9,5%)
BA: 21-25p (41,9%)
AB: 25,5-30p (44,7%)

Citera
2017-12-04, 21:37
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discombobulated
Europarätten Ordinarie Tentamen HT 17

U: 0-14,5p (3,9%)
B: 15-20,5p (9,5%)
BA: 21-25p (41,9%)
AB: 25,5-30p (44,7%)

Katastrof. Beklagligt att se denna BA- och AB-inflation.
Citera
2017-12-05, 10:04
Medlem
Discombobulateds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Blev lite förvånad över fördelningen, då ca. 20% fick AB under föregående terminer.
Citera
2017-12-05, 11:55
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Finns det någon tidsgräns för att begära omprövning? Har nämligen ett resultat från förra hösten som stör mig, och har bara 1 poäng från AB.
Det är mycket enklare för lärarna om du gör det så snabbt som möjligt. Då har de allt i färskt minne. Hur länge sparas tentasvaren? Två år?
Citat:

Jag har för mig att det är ganska mycket obligatorium, gruppuppgifter, rättegångsspel osv. Det skulle isf vara alldeles i början av kursen, sen blir det problem. Kollat schemat förra terminen?
Citera
2017-12-05, 12:37
Medlem
Citat:

Det finns alltid vissa tentor då sådana resultat uppstår. Det märks när man gör gamla tentor att vissa är betydligt svårare än andra. Inte direkt en inflation i sådana fall. Ska vara tacksamma för att vi inte har ett kvotsystem som i andra länder utan de som presterar bra får bra betyg. Om tentan är svår får färre studenter bra betyg. Annars hade betygshetsen bara varit ännu värre om studenterna konkurrerade på ett ännu mer ingripande sätt med ett kvotsystem.
Senast redigerad av Mercatoria 2017-12-05 kl. 12:41.
Citera
2017-12-05, 14:06
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mercatoria
Det finns alltid vissa tentor då sådana resultat uppstår. Det märks när man gör gamla tentor att vissa är betydligt svårare än andra. Inte direkt en inflation i sådana fall. Ska vara tacksamma för att vi inte har ett kvotsystem som i andra länder utan de som presterar bra får bra betyg. Om tentan är svår får färre studenter bra betyg. Annars hade betygshetsen bara varit ännu värre om studenterna konkurrerade på ett ännu mer ingripande sätt med ett kvotsystem.

Det jag vänder mig emot är att det överhuvudtaget kan bli en sådan fördelning av betygen. Jag vill inte heller ha ett kvotsystem. BA och framförallt AB är överbetyg vilket sällan återspeglar sig i resultaten. Lärarna borde bli bättre på att skriva svårare och jämnsvåra tentor. Vissa tentor är ju löjligt lätta. Det är ingen mänsklig rättighet att få ett AB.

Det är möjligt att betygshetsen blir värre om tentorna blir svårare, men om man mår dåligt av betygshets kan man ju fråga sig hur det kommer att gå i yrkeslivet.
Citera
2017-12-05, 16:17
Medlem
Citat:
Det jag vänder mig emot är att det överhuvudtaget kan bli en sådan fördelning av betygen. Jag vill inte heller ha ett kvotsystem. BA och framförallt AB är överbetyg vilket sällan återspeglar sig i resultaten. Lärarna borde bli bättre på att skriva svårare och jämnsvåra tentor. Vissa tentor är ju löjligt lätta. Det är ingen mänsklig rättighet att få ett AB.

Det är möjligt att betygshetsen blir värre om tentorna blir svårare, men om man mår dåligt av betygshets kan man ju fråga sig hur det kommer att gå i yrkeslivet.

Man kan ju även fråga sig om flera av dessa "svåra" tentor, liksom de enkla, överhuvudtaget borde ha hamnat framför studenterna, då många av dessa är svåra p.g.a. att någon fråga djupdyker i något som knappt behandlats på kursen eller dylikt. Vet själv flera situationer där det kommit helt absurda frågor eller krävts absurda svar. I slutändan är det ändå vanliga människor som gör frågorna, ibland blir det för lätt och ibland för svårt. Så är livet. Man kommer ändå ut i arbetslivet till slut och det är inte rättvisare där heller.
Senast redigerad av Mercatoria 2017-12-05 kl. 16:20.
Citera
2017-12-06, 20:28
Medlem
Finns det någon informell procentsats av AB som krävs för olika typer av jobb?
T.ex jobb på affärsjuridiska byrå, försvarsadvokatsbyrå, mindre byråer eller UD? Vad ligger minsta möjliga procenten AB/BA på när man söker ting?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in