2017-04-17, 02:40
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4-hagamannen
Misstänkte helt klart det!
Som tidigare nämnt har jag skummat igenom kursplanerna och jag får åtminstone känslan att UU har fler seminarier (inte minst T2) än de övriga lärosätena, 14 av 17 obligatoriska om jag inte minns helt fel. Hur pass krävande är dessa seminarier?

På de fåtal kurser jag läst tills idag har jag ofta skippat de icke-obligatoriska seminarierna men då har de obligatoriska varit långtifrån så många.

Riktat även till andra i tråden: Utöver ovanstående har jag också fått att åtminstone UU kontra LU så är det betydligt mer civilrätt på förstnämnda lärosätet, något jag personligen inte brinner för. Är det något ni övriga har hört rykten om också? I sådana fall har jag nog redan gjort mitt val.

Hoppar in i diskussionen. Går T2 i Uppsala.

T2 innefattar runt 35 seminarier. Du får missa tre utan att behöva göraextrauppgifter. Missar du fler än tre seminarier får du komplettera med extrauppgifter. Missar du fler än sju krävs dispens.

Seminarierna blir vad du gör dem till; klyschigt men sant. Många gånger krävs inläsning av en knapp handfull rättsfall, en del läsning i läroböcker, samt viss tankeförmåga för att lösa de aktualiserade problemen. Upplägget är som så att du blir tilldelad en basgrupp om fyra till fem personer. I den basgruppen diskuterar ni seminarieuppgifterna inför seminariet. Basgruppsmötet tar ca 1,5h (beroende på effektivitet). Med det sagt så kan man komma undan med dålig förberedelse till seminarier, du kan flika in åsikter på basgruppsmötet för att inte verka oförberedd. Efter basgruppsmötet har du koll på grejerna inför seminariet; om du mot förmodan inte känner di säker kan du sitta tyst utan risk att få direkta frågor till dig (iaf på T1 och T2). Det är dock mycket roligare att ta chansen att utveckla sin argumentativa förmåga, så var påläst såväl inför basgruppsmötet som inför seminariet.

Om du är något talrädd, juristprogrammet botar successivt min imaginära talrädsla, så kommer du så småningom övervinna din rädsla så länge du bara tränar på att öppna käften (vilket många talrädda inte gör).

I övrigt är jag ett fan av seminarier, så länge det inte blir tre i veckan. Man lär sig mycket, det är utvecklande på mer sätt än bara enkom juridiskt, och det är skönt att bryta av med något annat än enbart egeninläsning.

Din sista fråga kan jag tyvärr inte svara på.
Citera
2017-04-17, 02:55
Medlem
Jag kan tillägga, att även om det kanske till en början ter sig som mycket att läsa ett femtiotal sidor och en handfull rättsfall inför varje seminarium, sparar det oerhört mycket tid i längden; att få tillämpa och diskutera vad man instuderat är guld för den långvariga inlärningen.
Citera
2017-04-18, 10:57
Medlem
Någon som läser juristprogrammet i Umeå och kan svara på hur många obligatoriska tillfällen (seminarier, tentamen, annat) det är under termin 1?
Citera
2017-04-18, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4-hagamannen
Misstänkte helt klart det!
Som tidigare nämnt har jag skummat igenom kursplanerna och jag får åtminstone känslan att UU har fler seminarier (inte minst T2) än de övriga lärosätena, 14 av 17 obligatoriska om jag inte minns helt fel. Hur pass krävande är dessa seminarier?

På de fåtal kurser jag läst tills idag har jag ofta skippat de icke-obligatoriska seminarierna men då har de obligatoriska varit långtifrån så många.

Riktat även till andra i tråden: Utöver ovanstående har jag också fått att åtminstone UU kontra LU så är det betydligt mer civilrätt på förstnämnda lärosätet, något jag personligen inte brinner för. Är det något ni övriga har hört rykten om också? I sådana fall har jag nog redan gjort mitt val.

Fritt ur huvudet så är det omkring 25-35 seminarier per termin. Tror det kan ha varit upp emot 40 på T2 eller T6, men jag orkar inte kolla upp det just nu. Alla seminarier är egentligen obligatoriska men man får vara frånvarande från ett par varje termin utan komplettering. Sen har man några man får missa om man istället lämnar in en uppgift till läraren (det kan vara väldigt chill eller höga krav beroende på vilken lärare det är). Missar man upp emot 10 eller fler sägs att man inte kan få godkänt på kursen, men jag vet inte hur det tillämpas i praktiken. Seminarierna är däremot guld värda och jag har alltid gått om jag har kunnat, oavsett hur väl förberedd jag har varit.

Seminarierna är inte krävande alls, och många utvecklar ett beteende att de går dit men inte säger någonting om inte läraren frågar dem direkt (väldigt ovanligt, men det förekommer). Det är ofta en eller två personer i varje basgrupp som står för diskussionerna och är du inte förberedd är det ofta enkelt att gömma sig bakom sin basgrupp. Men som alltid sägs, du får ut mer om du läst på.

Jag har ingen aning om hur det ser ut med civilrätt på något annat universitet, men på UU har vi två terminer civilrätt fördelade på skadeståndsrätt, avtalsrätt, kontraktsrätt, fordringsrätt, arbetsrätt, immaterialrätt, familjerätt och sakrätt. Det jag har hört är att vi har mer sakrätt än övriga lärosäten som istället lyft fram exempelvis fastighetsrätt (tror det är 2 eller 3 seminarier inom kontraktsrätten på UU).
Citera
2017-04-19, 09:58
Medlem
St.Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Sitter med tentaplugget för CA och knular lite på gamla tentor. Minns faktiskt inte om jag frågade i höstas, men ca. hur lång tid lägger ni på extenta under tentaplugget? Är tre h inkl. översiktlig rättning rimligt? Vill gärna göra uppemot två st. per dag men känns som att hjärnan kommer smälta om det kräver typ 10 h arbete och det ska göras i två veckor nästan oavbrutet.
Jag brukar plöja igenom alla gamla tentor minst en gång, och det är en taktik som fungerat mycket bra för mig hittills. För mig är kvantiteten viktig, d.v.s. att stöta på de vanligaste frågeställningarna/problemen många gånger och på så sätt få en bra struktur i huvudet. Det jag inte förstår tillräckligt bra kollar jag upp i litteraturen.

Men med der sagt tror jag att alla bör hitta sitt eget sätt att plugga. Lycka till!
Citera
2017-04-19, 10:49
Medlem
Finlandskans avatar
Några tips inför CB? Är den en hektisk kurs?
Citera
2017-04-19, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finlandskan
Några tips inför CB? Är den en hektisk kurs?

Planera tiden väl och förbered dig för varje seminarium. Oftast är 7.5 hp kurserna jobbigare än dem större tycker jag. Man har så lite tid på sig. Så läs rättsfallen noga och stryk under allt det viktiga, gäller att ha koll på rättsfallen inför tentan!
Citera
2017-04-19, 16:13
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Sitter med tentaplugget för CA och knular lite på gamla tentor. Minns faktiskt inte om jag frågade i höstas, men ca. hur lång tid lägger ni på extenta under tentaplugget? Är tre h inkl. översiktlig rättning rimligt? Vill gärna göra uppemot två st. per dag men känns som att hjärnan kommer smälta om det kräver typ 10 h arbete och det ska göras i två veckor nästan oavbrutet.
Fokusera inte på vad du vill göra, fokusera på vad du kan göra. Kvalitet istället för kvantitet.

Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag vet flera affärsjurister som aldrig skulle arbeta på MSA (och naturligtvis en hel del som har det som drömarbetsplats). Jag är också ganska säker på att MSA inte nödvändigtvis har högst meritkrav.
Citat:
Ursprungligen postat av CaveatLector
Mannheimer är väl lite av affärsjuristernas svar på läkaryrket, på gott och ont -- de som tilltalas av deras belöningsstruktur är väl i regel samma typ av människor som tilltalas av läkaryrkets höga garanterade lönenivåer. Inte för att jag skulle tacka nej till en tjänst där om det var det eller inget, men det är ju långt ifrån drömarbetsplatsen.
Jag skulle aldrig söka ett jobb på en av de större och finare byråerna pga att jag vill synas och inte bara vara en i mängden. Jag vill ha en sportslig chans att lära mig namnen på alla. Vill någon stor byrå ha mig får dom kontakta mig, då skulle jag bli smickrad och överväga utmaningen. Men söka mig dit? Nej, absolut inte.

Jag är nog lite av en ensamvarg som föredrar att sitta på mitt eget lilla kontor och grubbla över juridiska problem. Jag har spöat stora drakar förr och den utmaningen driver mig mer. Har inget behov av att ha ett visitkort med en häftig logga. Bygger hellre upp något själv, än att hoppa på något stort som någon redan byggt upp.
Citera
2017-04-19, 18:32
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Hejsan!

Just nu läser jag UJIKEN och har tentan om ca 1,5 månad. Detta kommer bli min första universitets tenta, därför efterfrågar jag lite tips. Har verkligen kört stenhårt redan från start, siktar in mig på att knipa till mig ett AB och därav få en plats på juristprogrammet i Lund. För er som skrivit juridiktentor, på jp eller ujiken, vad har ni för tips för att få ett framgångsrikt resultat?

Kursen omfattar ca 12 områden inom juridiken, under tentan får vi ha med anteckningar samt litteratur. Vi har 5 timmar på oss med (ca) 6 case, med ett flertal delfrågor. Kruxet här är att tentan berör flera områden, inte ett. Sen är ju kraven inte lika höga som tentor på jp, såklart.

Tips som jag ofta får när jag frågor bekanta som läst juridik på univesitet
- läs frågan noggrant, identifiera frågeställningen

Efterfrågar mer konkreta tips, men även tips på hur man kan lägga upp anteckningar, lösningsförslag ja allt omkring!

Hälsningar!
Citera
2017-04-19, 22:51
Medlem
Hej har inte gått ujiken men studerar i Lund kan rekommendera extentor. Gör så många som möjligt under provliknande förhållanden dvs under tidspress har alltid funkat för mig i alla Fall och de jag känner som gått ujiken har satsat hårt på extentor

Och lär dig att hitta i din litteratur och lagbok det spar ovärderlig tid alternativt flika
Citera
2017-04-20, 14:05
Medlem
fendadens avatar
Om man lägger sin ambitionsnivå på att snitta B genom hela programmet, vilka arbeten blir man relevant för och hur ser månadslönen ut?

Säg att man nöjer sig med 35-40k i månaden ca 10 år efter examen, är det en rimlig förväntan?
Citera
2017-04-20, 14:41
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fendaden
Om man lägger sin ambitionsnivå på att snitta B genom hela programmet, vilka arbeten blir man relevant för och hur ser månadslönen ut?

Säg att man nöjer sig med 35-40k i månaden ca 10 år efter examen, är det en rimlig förväntan?

Svårt att säga då anställning knappast enbart handlar om betyg utan mkt baseras på erfarenhet/meriter, kontakter mm.

Har du kontakter som kan lova dig ett jobb är det lugnt. Skaffar du grymma jobbmeriter under utbildningen kan du troligen nå bra löner oavsett betyg.

Om du däremot går ut utan vare sig bra betyg eller kontakter och med noll meriter på CV:t lär du hamna underst i högen vid varje ansökningsprocess.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in