Citat:
Misstänkte helt klart det!
Som tidigare nämnt har jag skummat igenom kursplanerna och jag får åtminstone känslan att UU har fler seminarier (inte minst T2) än de övriga lärosätena, 14 av 17 obligatoriska om jag inte minns helt fel. Hur pass krävande är dessa seminarier?
På de fåtal kurser jag läst tills idag har jag ofta skippat de icke-obligatoriska seminarierna men då har de obligatoriska varit långtifrån så många.
Riktat även till andra i tråden: Utöver ovanstående har jag också fått att åtminstone UU kontra LU så är det betydligt mer civilrätt på förstnämnda lärosätet, något jag personligen inte brinner för. Är det något ni övriga har hört rykten om också? I sådana fall har jag nog redan gjort mitt val.
Som tidigare nämnt har jag skummat igenom kursplanerna och jag får åtminstone känslan att UU har fler seminarier (inte minst T2) än de övriga lärosätena, 14 av 17 obligatoriska om jag inte minns helt fel. Hur pass krävande är dessa seminarier?
På de fåtal kurser jag läst tills idag har jag ofta skippat de icke-obligatoriska seminarierna men då har de obligatoriska varit långtifrån så många.
Riktat även till andra i tråden: Utöver ovanstående har jag också fått att åtminstone UU kontra LU så är det betydligt mer civilrätt på förstnämnda lärosätet, något jag personligen inte brinner för. Är det något ni övriga har hört rykten om också? I sådana fall har jag nog redan gjort mitt val.

Hoppar in i diskussionen. Går T2 i Uppsala.
T2 innefattar runt 35 seminarier. Du får missa tre utan att behöva göraextrauppgifter. Missar du fler än tre seminarier får du komplettera med extrauppgifter. Missar du fler än sju krävs dispens.
Seminarierna blir vad du gör dem till; klyschigt men sant. Många gånger krävs inläsning av en knapp handfull rättsfall, en del läsning i läroböcker, samt viss tankeförmåga för att lösa de aktualiserade problemen. Upplägget är som så att du blir tilldelad en basgrupp om fyra till fem personer. I den basgruppen diskuterar ni seminarieuppgifterna inför seminariet. Basgruppsmötet tar ca 1,5h (beroende på effektivitet). Med det sagt så kan man komma undan med dålig förberedelse till seminarier, du kan flika in åsikter på basgruppsmötet för att inte verka oförberedd. Efter basgruppsmötet har du koll på grejerna inför seminariet; om du mot förmodan inte känner di säker kan du sitta tyst utan risk att få direkta frågor till dig (iaf på T1 och T2). Det är dock mycket roligare att ta chansen att utveckla sin argumentativa förmåga, så var påläst såväl inför basgruppsmötet som inför seminariet.
Om du är något talrädd, juristprogrammet botar successivt min imaginära talrädsla, så kommer du så småningom övervinna din rädsla så länge du bara tränar på att öppna käften (vilket många talrädda inte gör).
I övrigt är jag ett fan av seminarier, så länge det inte blir tre i veckan. Man lär sig mycket, det är utvecklande på mer sätt än bara enkom juridiskt, och det är skönt att bryta av med något annat än enbart egeninläsning.
Din sista fråga kan jag tyvärr inte svara på.