Citat:
Ursprungligen postat av
Raynewooney
De goda nyheterna är att du i varje fall har bra studiedisciplin och bör klara dig bra och vara bra förberedd arbetsbördemässigt inför att börja arbeta som jurist.
De dåliga nyheterna är att (surprise) alla inte har eller ens rimligen bör ha kapacitet till att nå högsta betyg. Sedan kan du i vart fall ändå se över din studieteknik och utvärdera.
Att ta en dubbelexamen när du i nuläget pluggar dubbelt så mycket som vissa som plockar höga betyg är ett kvitto på att du bör fokusera på en examen.
Det känns som att de första 20-30 timmar jag lägger ner räcker gott och väll för ett B-BA. Min svaga sida är helt klart ''think outisde the box'' och liksom föra en egen väg och tankegång. Utan jag tar in fakta och spottar ut den. Är väldigt ensidig på det sättet att jag saknar kreativitet inför uppgift utan kopierar faktan/mönstret bakom.
Jag antar att ta in och spotta ut fakta fungerar på de flesta programmen men när det är open book tentor på juristprogrammet så blir det lite vi skiter i din fakta kunskap. Du får ändå ha med dig uppslagsverken. Vi vill ha en väl formulerad lösning ifrån dig vilket är min absoluta svaghet.
Kommer inte hit för sympati eller att whinea ner på utbildningen. Den är vad den är men det känns som att likt en ingengjörs utbildning finns det vissa som har en fallenhet för detta och vi andra måste bokstavligen jobba röven av oss. Känns bara surt att lägga ner sin själv och få samma betyg som folk som glider igenom utbildning och inte tar den seriöst för dom räddas utav open book formatet. Jag söker mera råd och tips ifrån folk som kanske var eller har varit i samma sits