Citat:
Ursprungligen postat av
hotfronunderjorden
Börjar mer och mer inse att oavsett nedlagd tid snittar jag ett betyg mellan BA och B. Är det klockare att läsa in en dubbelexamen i Ekonomi och sänka nedlagd tid på juridiken ?
Jag pluggar i snitt 40-50 H effektiv tid men verkar inte få någon frukt på AB fronten. Min känsla är att juridik inte är ett ämne man kan råplugga i och memorera varje sida i böckerna utan dessa ses mer som uppslagsverk. Utan man måste mer utveckla sin '' juridiska metod '' samt nöta in liknande problem som på tentorna ?
Min sista fråga är hur pass meriterande är en dubbelexamen i ekonomi om man vill rikta in sig på skatt, ponera att man söker sig till t.ex PWC med en jurist examen med ett snitt på BA samt en ekonom examen med snitt VG
1. Nej, det är inte klokare att läsa dubbelt för din del. Det vore nog lämpligare att bara satsa på en civilekonomutbildning. En dubbelexamen är inte särskilt meningsfull om du får dåliga betyg (i vart fall inte när det gäller juridiska yrken).
2. Ja, gamla tentor är nyckeln till bra betyg.
3. En dubbelexamen med jur. kand./ek. kand låter som en bra kombination om man vill jobba med skattefrågor och är förmodligen väldigt meriterande, men hur ska du kunna snitta BA och läsa in en dubbelexamen när du lägger ner väldigt mycket tid bara på juridikstudierna och ändå får B/BA?