Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Jag är rookie och ska börja t2 så ta inet mina tips för sanning.
Generellt finns det en motvilja att läsa sin kurslitteratur så man verkligen kan den. Jag håller inte med. Kurslitteraturen på t1 i Uppsala vara pedagogisk, innehållsrik och fullt nödvändig för att kunna ämnesområdena bra. Öppen-bok-tenta, som det är i Uppsala, medför att man får ta med böcker och då finns det alla skäl i världen att kunna sin litteratur. Med att kunna litteraturen så menar jag inte bara innehållet, utan även var speciella delar/rättsfall avhandlas. Sådana smådetaljer kan man inte riktigt flika sig till.
Ett annat tips är att skapa struktur. Sett ett schema - följd det. Anteckna från alla delar av kurslitteraturen - lär dig det.
Som vanligt är det högst individuellt. Det fanns mer än en t1 bok jag knappt öppnade. Och förutom Bulls bok kan jag säga att jag inte läste en enda bok från pärm till pärm.
Skrev tentan nästan uteslutande från mina egna, renskrivna, anteckningar. Och de var från seminarier, förberedelser/inläsning till seminarier. Jag gick inte på några föreläsningar. Hade dessutom så hög frånvaro att jag behövde söka dispens och med tvekan fick det.
Jag tentapluggade ingenting. Jag skrev rent mina anteckningar två dagar innan tentan bara.
Så. Det finns inte ETT rätt sätt att plugga. Det är högst individuellt.
Så istället för att tipsa om att si är bästa sättet och ditt är nödvändigt. Berättar gärna hur man själv gör - men det viktiga är att hitta vad som passar just en själv. Och hålla sig till det så länge det fungerar och strunta i vad "alla andra" hävdar.
Du kommer dessutom på senare terminer möta författare vars verk du inte ens under pistolhot kommer att läsa från pärm till pärm