Citat:
Ursprungligen postat av
Bergeron
Sluta upp med att fundera över hur många sidor du behöver läsa inför varje seminarium för att vara en fullvärdig juriststudent, gör din grej istället. Lista ut hur du bäst tillgodogör dig information och GE FAN I att lyssna på andra juriststudenter i den delen. Då kommer du vara fine.
Fast just det där med att "lista ut hur du bäst tillgodogör dig information", är att också lyssna på hur andra lägger upp sina studier för att hämta idéer.
Somliga är ensamvargar som fungerar bäst genom att inte blanda in andra i ekvationen. Andra bollar, funderar, vänder och vrider. Det är tämligen själviskt att tro att det som funkar för en själv är vad som är bäst för alla andra.
Visst, mycket på programmet handlar om en uppbyggd stress. En rädsla för att man inte pluggar tillräckligt osv. Det gör ju inte saken bättre att få höra att man minsann ska sköta sig själv och fanimej inte lyssna på vad någon annan har för erfarenhet...
För mig har vetskapen om att flera av mina kurskamrater lägger ner ungefär samma timmar på seminariearbeten som jag själv varit ett stöd i mina egna studier. Några behöver mer tid, andra betydligt mindre. Det är så det är, inga konstigheter.