Flashback bygger pepparkakshus!
2017-01-11, 22:43
Medlem
Celiakis avatar
I min senaste seminariegrupp på SU så hade alla utom tre (3) macbook av ca 20 elever. Lite komiskt faktiskt.
Citera
2017-01-11, 23:22
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Någon här som läst/ska läsa Utvidgad juridisk introduktionskurs (UJIKEN)? Skriv i pm!

Jag ska läsa ujiken nu under hösten, mitt mål är att få ett AB på sluttentan och komma in på jp Lunds universitet. Vad har ni för tips? Vad borde jag koncetrera mig på?

Nu, innan kursen, har jag för det mesta gjort gamla tentafrågor, försökt förstå strukturen och det juridiska metodiken. Vad mer behöver jag tänka på?
Citera
2017-01-11, 23:31
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
Någon här som läst/ska läsa Utvidgad juridisk introduktionskurs (UJIKEN)? Skriv i pm!

Jag ska läsa ujiken nu under hösten, mitt mål är att få ett AB på sluttentan och komma in på jp Lunds universitet. Vad har ni för tips? Vad borde jag koncetrera mig på?

Nu, innan kursen, har jag för det mesta gjort gamla tentafrågor, försökt förstå strukturen och det juridiska metodiken. Vad mer behöver jag tänka på?

Jag fattar inte den här strategin. Jag har några ytligt bekanta som gör samma sak. Lägg tid på att plugga till HP istället. Når du inte 1.5 efter ett halvårs plugg till HP kommer ändå JP bli övermäktigt om du strävar efter bättre betyg.
Citera
2017-01-11, 23:37
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Jag fattar inte den här strategin. Jag har några ytligt bekanta som gör samma sak. Lägg tid på att plugga till HP istället. Når du inte 1.5 efter ett halvårs plugg till HP kommer ändå JP bli övermäktigt om du strävar efter bättre betyg.

HP kommer jag ändå att göra, vill dock fixa UJIKEN på bästa möjliga sätt. Sist jag gjorde hp gick det inte riktigt bra, lägger hellre energi på juridisk introduktion inför programmet. Till frågan, vad bör jag tänka på inför studierna? Då menar jag UJIKEN och inte jp?
Citera
2017-01-11, 23:41
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
HP kommer jag ändå att göra, vill dock fixa UJIKEN på bästa möjliga sätt. Sist jag gjorde hp gick det inte riktigt bra, lägger hellre energi på juridisk introduktion inför programmet. Till frågan, vad bör jag tänka på inför studierna? Då menar jag UJIKEN och inte jp?

Jag har inget tips, tyvärr. Ett grundläggande råd är väl att gå in för studierna ordentligt med tanke på att du måste ha toppbetyg för att hoppa in i riktiga programmet.
Citera
2017-01-11, 23:41
Medlem
Citat:

Ta det lugnt. Det finns ingen anledning att stressa upp sig redan nu, ta saker som de kommer.
Citera
2017-01-11, 23:43
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Ta det lugnt. Det finns ingen anledning att stressa upp sig redan nu, ta saker som de kommer.

Försöker undvika stressen helt och hållet, vill bara vara redo inför kursen. men men, detta löser sig!
Citera
2017-01-11, 23:45
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Jag har inget tips, tyvärr. Ett grundläggande råd är väl att gå in för studierna ordentligt med tanke på att du måste ha toppbetyg för att hoppa in i riktiga programmet.

Aa precis, har du något mer specifikt till exempel? Hört att gamla tentor är nyttiga, på så sätt lär jag känna olika juridiska frågor, finna rättsregler samt använda de.
Citera
2017-01-11, 23:49
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Når du inte 1.5 efter ett halvårs plugg till HP kommer ändå JP bli övermäktigt om du strävar efter bättre betyg.

Tror du det? Jag vet inte om det är särskilt stor korrelation mellan vad som krävs för bra resultat på HP respektive juristprogrammet.
Citera
2017-01-11, 23:49
Medlem
Med tanke på att du verkar vara väldigt motiverad samt är ute i god tid så läs igenom all litteratur noggrant, läs relevanta rättsfall, gå igenom lagtexten minst en gång så du lär dig navigera och förstå, sedan kan du börja göra gamla tentor. När du sedan börjar kursen så gör du om proceduren.
Citera
2017-01-11, 23:50
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Aa precis, har du något mer specifikt till exempel? Hört att gamla tentor är nyttiga, på så sätt lär jag känna olika juridiska frågor, finna rättsregler samt använda de.

Jag är rookie och ska börja t2 så ta inet mina tips för sanning.
Generellt finns det en motvilja att läsa sin kurslitteratur så man verkligen kan den. Jag håller inte med. Kurslitteraturen på t1 i Uppsala vara pedagogisk, innehållsrik och fullt nödvändig för att kunna ämnesområdena bra. Öppen-bok-tenta, som det är i Uppsala, medför att man får ta med böcker och då finns det alla skäl i världen att kunna sin litteratur. Med att kunna litteraturen så menar jag inte bara innehållet, utan även var speciella delar/rättsfall avhandlas. Sådana smådetaljer kan man inte riktigt flika sig till.

Ett annat tips är att skapa struktur. Sett ett schema - följd det. Anteckna från alla delar av kurslitteraturen - lär dig det.
Citera
2017-01-11, 23:51
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Tror du det? Jag vet inte om det är särskilt stor korrelation mellan vad som krävs för bra resultat på HP respektive juristprogrammet.

En gemensam nämnare som jag ser är läsförståelsen, dvs ta in stor mängd information som man sedan ska bearbeta.

Resten, nja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in