2017-03-10, 19:30
Medlem
CaveatLectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Langemang
Okej. Är det smartare att läsa på GU istället för LU ifall man vill jobba i Göteborg efter examen? Eller spelar det ingen roll? Bor emellan städerna så därför jag har svårt att bestämma mig.

Rent statistiskt så är det ju klar GU dominans på kontoren i Göteborg, men det finns ju naturliga geografiska förklaringar till det. Det finns säkert några här i Lund som jobbar i Göteborg på sommaren, men det är väl primärt de som kommer därifrån; jag pendlade till Göteborg en sommar när jag läste en kurs där, och det var ingenting man vill kombinera med en full arbetsdag på någon byrå -- det tog väl ungefär sex timmar tur och retur...

Rekommendationen är väl att du kör på det som känns rätt: läs i Göteborg om du vill det, men välj inte bort Lund för att du är orolig för att det skulle göra det svårare att få jobb där senare. FWIW så jobbar de enda två jag känner som läst juridik i Göteborg i Stockholm (firma respektive myndighet).
Citera
2017-03-11, 15:08
Medlem
ArkadSs avatar
Hur viktig är Makt, myndighet, människa i Förvaltningsrätt?
Citera
2017-03-12, 12:53
Medlem
ArkadSs avatar
Samt hur viktig är Offentlighetsprincipen? Den verkar rätt segläst...
Citera
2017-03-13, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArkadS

Båda är viktiga men läs utifrån seminarium och föreläsningar.
Citera
2017-03-13, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Langemang
Varför ser man inte så många från LU här? Hur är det att plugga Jp i Lund? Tänker även sommarjobb på byrå o dyl. Är det i Malmö som gäller då?
Tippar på att det är för att vi har för roligt i Lund för att sitta och häcka på Flashback. :P Alternativt bara för mycket att läsa. Nej, skämt åsido! Jag går T2 på LU och är i alla fall hittills väldigt nöjd. Läste igenom stora delar av den här tråden i mars förra året, dvs innan jag sökte, och kan garantera att allt som står har visat sig vara 100% sant! Och vet flera kursare som liksom jag själv inte visste någonting om programmet innan de började, utöver vad de hade läst här. Så tack för det alla som bidragit med info genom åren.
Citera
2017-03-14, 07:43
Medlem
Vad tror ni antagningen landar på i Karlstad?
Lägre än Örebros 1.30 på HP och 20.39 i BI? Kan det kanske även få Örebros antagningspoäng att sjunka till typ 1.25 och 20.00?
Citera
2017-03-14, 09:44
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goldenmile
Vad tror ni antagningen landar på i Karlstad?
Lägre än Örebros 1.30 på HP och 20.39 i BI? Kan det kanske även få Örebros antagningspoäng att sjunka till typ 1.25 och 20.00?

Borde vara någorlunda längre än Örebro, tror dock att örebros kommer stanna på samma nivå.
Citera
2017-03-14, 12:19
Medlem
Någon som har tips för att klara Europarätten T1 på su? Jiken gick fint men känner mig helt lost nu när Europarätten börjat.

Vad är viktigt att fokusera på?
Tips på upplägg för smidigast och lättast ta sig igenom kursen?
Citera
2017-03-14, 16:22
Medlem
Karl.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord-Epic
Någon som har tips för att klara Europarätten T1 på su? Jiken gick fint men känner mig helt lost nu när Europarätten börjat.

Gå på undervisningen och gör alla seminarieuppgifter i förväg för att frigöra ca. 1,5 v till tentaplugg. Skapa egna lösningsmallar eller få tag på någon annans och banka in metoden genom gamla tentor. Kursen är kort och intensiv enligt mig.
Citera
2017-03-14, 17:58
Medlem
Citat:
Hur viktig är Makt, myndighet, människa i Förvaltningsrätt?
Väldigt nyttig om du läser i Uppsala. Man har i stort sett ingen annan litteratur som täcker de områdena som den behandlar, och den är väl anpassad till utbildningen.

Citat:
Den här klarar man sig däremot fint utan, om man någon annanstans kan läsa om offentlighet och sekretess, tryckfrihet m.m. Det finns ju väldigt många böcker på området så om du har någon annan bör du klara dig bra.
Citera
2017-03-14, 18:38
Medlem
Finlandskans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karl.Andersson
Gå på undervisningen och gör alla seminarieuppgifter i förväg för att frigöra ca. 1,5 v till tentaplugg. Skapa egna lösningsmallar eller få tag på någon annans och banka in metoden genom gamla tentor. Kursen är kort och intensiv enligt mig.

Med risk för att låta dum, men vad är en lösningsmall för något? Kan du ge exempel?
Citera
2017-03-14, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lord-Epic

Lär känna principerna som din egen bakficka och tillämpa dem varje gång det finns möjlighet till det på tentan. Lär dig även fenomenen direkt och indirekt effekt och försök få förståelse för dem. Med detta som grund borde övriga moment gå att banka in i skallen genom gamla tentor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in