2016-05-12, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karamell86
Försöker igen med min fråga som inte fick nåt svar.

Hur går man till väga angående praktik? Vilken termin kan man börja praktisera? Vilka uppgifter får man på byrån? Hur kontaktar man byrån? Via arbetsförmedlingen eller hur går man till väga? Allt ni kan om praktik är av intresse.

Det finns lika olika tjänster, koka kaffe på en byrå kan du göra i princip från termin 1. Sommarnotarie och mer kvalificerade tjänster där du faktiskt håller på med juridik brukar kräva åtminstone termin 5-6. Du söker inte genom arbetsförmedlingen. Byråerna brukar marknadsföra sig på lite olika sätt, men facebook brukar vara populärt.

Skaffa bra betyg och var inte konstig så löser det sig.
Citera
2016-05-12, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Det finns lika olika tjänster, koka kaffe på en byrå kan du göra i princip från termin 1. Sommarnotarie och mer kvalificerade tjänster där du faktiskt håller på med juridik brukar kräva åtminstone termin 5-6. Du söker inte genom arbetsförmedlingen. Byråerna brukar marknadsföra sig på lite olika sätt, men facebook brukar vara populärt.

Skaffa bra betyg och var inte konstig så löser det sig.

Läst på många byråer följande "Anna/Fredrik/valfritt namn har varit verksam på vår byrå sedan sin fjärde termin och sedan sin examen är Anna/Fredrik/valfritt namn anställd hos oss på byrån." Vad kan man ha gjort tex fjärde terminen på byrån man numera är anställd hos? Kommer du på nåt så nära verkligheten som möjligt för termin 4 på en byrå?
Citera
2016-05-12, 19:10
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karamell86
Läst på många byråer följande "Anna/Fredrik/valfritt namn har varit verksam på vår byrå sedan sin fjärde termin och sedan sin examen är Anna/Fredrik/valfritt namn anställd hos oss på byrån." Vad kan man ha gjort tex fjärde terminen på byrån man numera är anställd hos? Kommer du på nåt så nära verkligheten som möjligt för termin 4 på en byrå?

Det varierar stort. En del får göra administrativa uppgifter när de är så gott som färdiga jurister. Andra har i princip egna fall. Jag hade en vän som gjorde (alldeles för) mycket juridisk arbete hos en relativt känd konkursförvaltare under T5-T6. Fråga så mycket som möjligt under intervjun.

Det är inte ovanligt att börja med ickejuridiskt arbete för att sen avancera när arbetsgivaren lärt känna dig bättre. Visa intresse för att lära, ta för dig, begär ansvar.

Jag skulle tro att ju mindre arbetsplats, desto större möjligheter att få juridiska arbetsuppgifter. Familjerättare t ex. Som gatekeeper sa brukar t5 vara en sorts kompetensgräns.
Senast redigerad av Sobofied 2016-05-12 kl. 19:13.
Citera
2016-05-12, 19:20
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Jur kand - nytta eller belastning?

Frågeställningen som jag tänker ta upp berör både utbildning, studier, arbetsmarknaden och framtiden. Postar den på utbildning och studier.

Just nu går jag sista året på gymnasiet, ekonomiprogrammet -> inr. juridik och har till hösten sökt ett flertal program, ett utav de är UJIK (Utvidgad juridisk introduktionskurs) som har platsgaranti.( Mer om UJIKEN finns http://www.jur.lu.se/#!ujik ) HP gav inte ett skit och betygen är nära, men räcker tyvärr inte. Hur som helst har juristprogrammet varit ett mål för mig under flera år, alltid varit intresserad av juridiska frågeställningar, lösa case, diskutera/debattera, tvister osv osv. Sedan är det inte sällan man stöter på människor med välbetalda jobb, kan vara ute i verkligheten eller på internet, allt från politiker, arbetare osv som har en jur.kand i bagaget. Till min fråga:

Efter att ha samtalat med flera fd/nuvarande jur studenter beskrivs oftast de traditionella yrkena tex jurist/bolagsjurist, advokat, domare, åklagare, jobba på bank, organisationer, försäkringsbolag, tjänsteföretag osv. Hur pass brett är egentligen juristprogrammet? Trots mitt stora intresse för juridiken så vill jag inte känna mig begränsad efter 5 år (10v UJIK + 4,5 år jur). Sedan har vi såklart den internationella sidan, jobba med EU-frågor/världsorganisationer osv, men hur intressant är det egentligen? Hur många dörrar öppnas egentligen med en jur kand i bagaget?

Är rätt så kluven just nu, jag är påväg mot ett mål men inte vart. Mina funderingar är till för att på något sätt se vad jag verkligen vill. Ena stunden vill jag verkligen plugga, andra stunden dras jag till mitt extrajobb (där det förövrigt erbjudit heltid) för att smaka på unga pengar

Uppskattar även funderingar kring framtiden, då tänker jag mer på värdet av en jur kand och arbetsmarknaden.

Hör gärna svar från FBare som har koll på frågan, blivande studenter, studenter, fd studenter, knegare med en jur kand i bagaget, ja, av precis alla som har något och tillföra!

Tack på förhand!
Citera
2016-05-12, 19:28
Medlem
S.O.Stolps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vardagsfilosof
jurist/bolagsjurist, advokat, domare, åklagare, jobba på bank, organisationer, försäkringsbolag, tjänsteföretag osv. Hur pass brett är egentligen juristprogrammet? Sedan har vi såklart den internationella sidan, jobba med EU-frågor/världsorganisationer osv, men hur intressant är det egentligen? Hur många dörrar öppnas egentligen med en jur kand i bagaget?
Det är ju det du räknar upp och mer därtill. Förmodligen den bredaste utbildningen. Är inte det tillräckligt brett?

Läs mer på SACOs hemsida.

http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/jurist/
Citera
2016-05-12, 19:31
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.Stolp
Det är ju det du räknar upp och mer därtill. Förmodligen den bredaste utbildningen. Är inte det tillräckligt brett?

Läs mer på SACOs hemsida.

http://www.saco.se/studieval--karriar/studieval/yrken-a-o/jurist/

Min tanke är, blir man inte extremt bunden till det svenska språket såvida man inte tex vill jobba som advokat i USA?
Citera
2016-05-12, 19:57
Medlem
Vad hade du annars tänkt göra? Det är ju inte så att en gymnasieutbildning med någon sketen kurs i juridik kommer ge dig några kvalificerade jobb.

Finns ju ingen anledning till att börja nu istället för att vänta något år ifall du inte känner dig redo för det. Kan vara värt att tänka på att det bara är möjligt att bara gå UJIKEn en gång och att det krävs AB för att kunna få en plats programmet. Så har iaf jag förstått det utan att ha efterforskat alltför mycket i hur det går till att läsa UJIKEN. Kan ju vara värt att vänta ett halvår om inte annat och se om betygen räcker till vt som tenderar att vara något lägre. Annars finns ju de lite tråkigare städerna där antagningspoängen är lägre än just Lund som du verkar vara intresserad av. Alltså Örebro och Umeå.
Citera
2016-05-12, 20:05
Medlem
Vardagsfilosofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cheesycake77
Vad hade du annars tänkt göra? Det är ju inte så att en gymnasieutbildning med någon sketen kurs i juridik kommer ge dig några kvalificerade jobb.

Finns ju ingen anledning till att börja nu istället för att vänta något år ifall du inte känner dig redo för det. Kan vara värt att tänka på att det bara är möjligt att bara gå UJIKEn en gång och att det krävs AB för att kunna få en plats programmet. Så har iaf jag förstått det utan att ha efterforskat alltför mycket i hur det går till att läsa UJIKEN. Kan ju vara värt att vänta ett halvår om inte annat och se om betygen räcker till vt som tenderar att vara något lägre. Annars finns ju de lite tråkigare städerna där antagningspoängen är lägre än just Lund som du verkar vara intresserad av. Alltså Örebro och Umeå.

I skrivande stund utgår jag från att komma in i juristutbildningen via UJIKEN, sen är det självklart så att det inte är säkert. (Ifall du trodde att jag endast ville läsa UJIKEN som kurs, inte som inkörsport till framtida studier) Att plugga i Örebro/Umeå, har absolut funderat på det men det är svårt och undgå vad som skrivs om dessa universitet. Sedan är det så att jag själv ser de större lärosätena, så som Lund, GU, SU, Uppsala som ett säkrare kort för framtida arbetsgivare.
Citera
2016-05-12, 20:06
Medlem
ArkadSs avatar
Citat:
Frågeställningen som jag tänker ta upp berör både utbildning, studier, arbetsmarknaden och framtiden. Postar den på utbildning och studier.

Just nu går jag sista året på gymnasiet, ekonomiprogrammet -> inr. juridik och har till hösten sökt ett flertal program, ett utav de är UJIK (Utvidgad juridisk introduktionskurs) som har platsgaranti.( Mer om UJIKEN finns http://www.jur.lu.se/#!ujik ) HP gav inte ett skit och betygen är nära, men räcker tyvärr inte. Hur som helst har juristprogrammet varit ett mål för mig under flera år, alltid varit intresserad av juridiska frågeställningar, lösa case, diskutera/debattera, tvister osv osv. Sedan är det inte sällan man stöter på människor med välbetalda jobb, kan vara ute i verkligheten eller på internet, allt från politiker, arbetare osv som har en jur.kand i bagaget. Till min fråga:

Efter att ha samtalat med flera fd/nuvarande jur studenter beskrivs oftast de traditionella yrkena tex jurist/bolagsjurist, advokat, domare, åklagare, jobba på bank, organisationer, försäkringsbolag, tjänsteföretag osv. Hur pass brett är egentligen juristprogrammet? Trots mitt stora intresse för juridiken så vill jag inte känna mig begränsad efter 5 år (10v UJIK + 4,5 år jur). Sedan har vi såklart den internationella sidan, jobba med EU-frågor/världsorganisationer osv, men hur intressant är det egentligen? Hur många dörrar öppnas egentligen med en jur kand i bagaget?

Är rätt så kluven just nu, jag är påväg mot ett mål men inte vart. Mina funderingar är till för att på något sätt se vad jag verkligen vill. Ena stunden vill jag verkligen plugga, andra stunden dras jag till mitt extrajobb (där det förövrigt erbjudit heltid) för att smaka på unga pengar

Uppskattar även funderingar kring framtiden, då tänker jag mer på värdet av en jur kand och arbetsmarknaden.

Hör gärna svar från FBare som har koll på frågan, blivande studenter, studenter, fd studenter, knegare med en jur kand i bagaget, ja, av precis alla som har något och tillföra!

Tack på förhand!

Det beror helt på vad du har tänkt syssla med. En juristexamen (precis som en civ ing examen) kan mycket väl öppna upp för dörrar "inom lite vadsomhelst", dvs. man kan gå väldigt olika yrkesvägar.

Vad skulle du kunna tänka dig att jobba med?
Citera
2016-05-12, 20:18
Medlem
Citat:
I skrivande stund utgår jag från att komma in i juristutbildningen via UJIKEN, sen är det självklart så att det inte är säkert. (Ifall du trodde att jag endast ville läsa UJIKEN som kurs, inte som inkörsport till framtida studier) Att plugga i Örebro/Umeå, har absolut funderat på det men det är svårt och undgå vad som skrivs om dessa universitet. Sedan är det så att jag själv ser de större lärosätena, så som Lund, GU, SU, Uppsala som ett säkrare kort för framtida arbetsgivare.
Förstår att du vill läsa UJIKEN för en plats på juristprogrammet, därför jag försökte poängtera att det endast är en liten del av de som läser kursen som lyckas få AB på tentan och därigenom tillskansa sig en plats på juristutbildningen. Ett alternativ kan ju annars vara att plugga lite hp samtidigt som du arbetar och verkligen bestämmer dig för att det verkar vara rätt val.

Utan att varken försvara eller förringa utbildningen vid Örebro eller Umeå så kan jag säga att det verkar vara tråkigare städer, däremot så har jag inte läst något om att utbildningen skulle vara sämre/värd mindre per automatik i de nämnda städerna. Möjligen att äldre personer ser de universiteten som b-laget, men det är såvitt jag förstod inte den gängse uppfattningen. Jag själv hade nog helst inte pluggat vid Örebro eller Umeå dock, men det bör ändå betraktas som ett alternativ. Lund eller Örebro är inte som att välja mellan Högskolan Gotland och Handels i Sthlm precis.
Citera
2016-05-12, 20:31
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:

Utan grund.
Citera
2016-05-12, 20:37
Medlem
Sobofieds avatar
OnT: utbildningen låser dig inte till sverige. Ngos, EU, FN, större företag, byråer med kontor utomlands/secondment, forskning mm. Sannolikt större möjligheter för en ingenjör, definitivt för en HHS:are; men inget dåligt val för komma utomlands. Det kommer handla mer om dig än din examen, så att säga.

As for arbetsmarknaden som helhet...well, samhället kan säkert gå åt helvete, men det brukar ju snarare generera arbetsmöjligheter för jurister.
Senast redigerad av Sobofied 2016-05-12 kl. 20:45.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in