Frågeställningen som jag tänker ta upp berör både utbildning, studier, arbetsmarknaden och framtiden. Postar den på utbildning och studier.
Just nu går jag sista året på gymnasiet, ekonomiprogrammet -> inr. juridik och har till hösten sökt ett flertal program, ett utav de är UJIK (Utvidgad juridisk introduktionskurs) som har platsgaranti.( Mer om UJIKEN finns
http://www.jur.lu.se/#!ujik ) HP gav inte ett skit och betygen är nära, men räcker tyvärr inte. Hur som helst har juristprogrammet varit ett mål för mig under flera år, alltid varit intresserad av juridiska frågeställningar, lösa case, diskutera/debattera, tvister osv osv. Sedan är det inte sällan man stöter på människor med välbetalda jobb, kan vara ute i verkligheten eller på internet, allt från politiker, arbetare osv som har en jur.kand i bagaget. Till min fråga:
Efter att ha samtalat med flera fd/nuvarande jur studenter beskrivs oftast de traditionella yrkena tex jurist/bolagsjurist, advokat, domare, åklagare, jobba på bank, organisationer, försäkringsbolag, tjänsteföretag osv. Hur pass brett är egentligen juristprogrammet? Trots mitt stora intresse för juridiken så vill jag inte känna mig begränsad efter 5 år (10v UJIK + 4,5 år jur). Sedan har vi såklart den internationella sidan, jobba med EU-frågor/världsorganisationer osv, men hur intressant är det egentligen?
Hur många dörrar öppnas egentligen med en jur kand i bagaget?
Är rätt så kluven just nu, jag är påväg mot ett mål men inte vart. Mina funderingar är till för att på något sätt se vad jag verkligen vill. Ena stunden vill jag verkligen plugga, andra stunden dras jag till mitt extrajobb (där det förövrigt erbjudit heltid) för att smaka på unga pengar
Uppskattar även funderingar kring framtiden, då tänker jag mer på värdet av en jur kand och arbetsmarknaden.
Hör gärna svar från FBare som har koll på frågan, blivande studenter, studenter, fd studenter, knegare med en jur kand i bagaget, ja, av precis alla som har något och tillföra!
Tack på förhand!