2015-12-11, 13:17
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Jag vet inte hur det var på 60-talet, fast jag läste nyligen en artikel från den tiden där en professor förfasar sig över den låga nivån och hur hemskt det kommer bli när det tas in över 150 (idag tar SU in 600) jurstuds per år.

Men det är inte sista gången under juristprogrammet du kommer bli upplyst om det faktum att a) det inte är en elitutbildning b) den svenska skolkrisen faktiskt existerar.

Tråkigt att även du (som har gått ett tag) har samma bild. Å ena sidan är det bra att konkurrensen minskar men å andra sidan är det tråkigt när några personer drar ner nivån på utbildningen till lågstadienivå.

Citat:
Ursprungligen postat av Invandrargrabb
Sanningen är tyvärr den att det finns yrkesverksamma jurister som inte kan skilja på exempelvis vare sig äpplen och päron eller bevisbörda och beviskrav.

Är det så på alla "juridiska arbetsplatser" eller är det något som finns även på välrenommerade advokatbyråer tror du? Skrämmande i så fall.
Citera
2015-12-11, 13:53
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Är det så på alla "juridiska arbetsplatser" eller är det något som finns även på välrenommerade advokatbyråer tror du? Skrämmande i så fall.
Det finns inga välrenommerade advokatbyråer. Det finns brännvinsbyråer (både på vischan och i stan) samt bitisbrännarbyråer (i våra större städer). Det finns gott om inkompetens i båda kagegorier. I den senare brukar inkompetensen dock sållas ut ganska snabbt jämfört med i den tidigare. På de större byråerna är kompetensen bland advokaterna därför överlag god.
Citera
2015-12-11, 14:11
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Tråkigt att även du (som har gått ett tag) har samma bild. Å ena sidan är det bra att konkurrensen minskar men å andra sidan är det tråkigt när några personer drar ner nivån på utbildningen till lågstadienivå.

Jag tycker inte nivån är låg överlag, särskilt inte nu när alla mina kursare har minst tre universitetsår bakom sig. Men jag tror många som haft lätt för sig under gymnasiet blir besvikna över att alla deras kursare kanske inte är jätteambitiösa. HP-nivån innebär att medelslackers kommer in, och gymnasiet ger ofta en väldigt dålig grund för universitetsstudier.

Men det är ett tråkigt och kanske värdelöst ämne. Jag har träffat på folk jag tyckt varit stolpskott även på fina affärsjuridiska byrån, disputationer, HHS och Oxford. Det kanske säger mer om bedömaren än om föremålet.
Citera
2015-12-11, 18:29
Medlem
Alter-egons avatar
Citat:
Idag var det en person som under T1 (Statsrätt) inte visste skillnaden mellan offentlig rätt och civilrätt. Har det alltid varit så här låg nivå bland vissa på juristprogrammet?

Personen är väl där för att lära sig? Eller menar du att alla som läser juridik redan innan studierna ska besitta vissa juridiska kunskaper?
Citera
2015-12-11, 18:33
Medlem
Citat:
Idag var det en person som under T1 (Statsrätt) inte visste skillnaden mellan offentlig rätt och civilrätt. Har det alltid varit så här låg nivå bland vissa på juristprogrammet?

Jag visste nog i princip heller inte, under första terminen, exakt vad civilrätt var.
Citera
2015-12-11, 18:34
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Jag visste nog i princip heller inte, under första terminen, exakt vad civilrätt var.

Jag vet fortfarande inte, och har deadline på ett 40-sidigt PM i kommersiell avtalsrätt om 5h.
Citera
2015-12-11, 22:35
Medlem
at95s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alter-egon
Personen är väl där för att lära sig? Eller menar du att alla som läser juridik redan innan studierna ska besitta vissa juridiska kunskaper?

Statsrätten är inte den första kursen, det är den tredje. Om man klarar JIK:en utan att veta skillnaden mellan civilrätt och offentlig rätt är det ett stort problem för utbildningen. Vissa saker ska man kunna efter några månader. Det är ungefär lika löjligt som att läraren ska behöva förklara vad e contrario är för något under (t.ex.) T3.
Senast redigerad av at95 2015-12-11 kl. 22:39.
Citera
2015-12-11, 22:52
Medlem
Citat:
Statsrätten är inte den första kursen, det är den tredje. Om man klarar JIK:en utan att veta skillnaden mellan civilrätt och offentlig rätt är det ett stort problem för utbildningen. Vissa saker ska man kunna efter några månader. Det är ungefär lika löjligt som att läraren ska behöva förklara vad e contrario är för något under (t.ex.) T3.

Är nivån allmänt sett låg? I så fall har jag rakt motsatta seminarieupplevelser (hittills).
Citera
2015-12-11, 22:59
Medlem
at95s avatar
Citat:
Är nivån allmänt sett låg? I så fall har jag rakt motsatta seminarieupplevelser (hittills).

Nej, den är ganska bra tycker jag. Vissa försöker framställa sig som bättre än de är men det är väl naturligt och går säkert över snart. De flesta är helt normala människor som är tillräckligt pålästa. Märkte det här idag och undrade egentligen om det var konstigt att jag reagerade på det. Går du också T1?
Citera
2015-12-11, 23:48
Medlem
Citat:
Nej, den är ganska bra tycker jag. Vissa försöker framställa sig som bättre än de är men det är väl naturligt och går säkert över snart. De flesta är helt normala människor som är tillräckligt pålästa. Märkte det här idag och undrade egentligen om det var konstigt att jag reagerade på det. Går du också T1?

Nej, läser T3 - vid UU. Det fanns en del som saknade såväl intresse som talang för juridik under första terminen men många av dessa hoppade av inför T2.

Något som jag dock har insett är att allmänbildning och talang för juridik inte alltid korrelerar; självklart förutsätter juridik ett visst mått av allmänbildning (i synnerhet under stats- och EU-rätten), men jag vill ändå mena att allmänbildning ibland är en överskattad förmåga i juridiska sammanhang. Innan jag började plugga juridik hade jag en föreställning om (inte sällan förmedlad här i tråden) att ett starkt samhällsintresse var den i särklass viktigaste komponenten för att bli en bra jurist. Jag vill inte gå så långt som att hävda att den bilden är felaktig, men nog kan den nyanseras. Läsförståelse, analys- och problemlösningsförmåga samt studievana är egenskaper som är minst lika viktiga.

Juridik är ett hantverk - en yrkesutbildning - som, i någon mening i alla fall, utövas isolerad från övriga samhället. Starka rättspolitiska övertygelser kan nog ofta vara hämmande just på grund av den dogmatism som juridiken präglas av.

Med det sagt vill jag ändå understryka att allmänbildning är viktigt för juristen! Den största nyttan tror jag dock består i att en allmänbildad person lättare kommer kunna finna ett intresse för juridik jämfört med någon som inte är lika allmänbildad.
Citera
2015-12-12, 00:14
Medlem
at95s avatar
Citat:
Nej, läser T3 - vid UU. Det fanns en del som saknade såväl intresse som talang för juridik under första terminen men många av dessa hoppade av inför T2.

Något som jag dock har insett är att allmänbildning och talang för juridik inte alltid korrelerar; självklart förutsätter juridik ett visst mått av allmänbildning (i synnerhet under stats- och EU-rätten), men jag vill ändå mena att allmänbildning ibland är en överskattad förmåga i juridiska sammanhang. Innan jag började plugga juridik hade jag en föreställning om (inte sällan förmedlad här i tråden) att ett starkt samhällsintresse var den i särklass viktigaste komponenten för att bli en bra jurist. Jag vill inte gå så långt som att hävda att den bilden är felaktig, men nog kan den nyanseras. Läsförståelse, analys- och problemlösningsförmåga samt studievana är egenskaper som är minst lika viktiga.

Juridik är ett hantverk - en yrkesutbildning - som, i någon mening i alla fall, utövas isolerad från övriga samhället. Starka rättspolitiska övertygelser kan nog ofta vara hämmande just på grund av den dogmatism som juridiken präglas av.

Med det sagt vill jag ändå understryka att allmänbildning är viktigt för juristen! Den största nyttan tror jag dock består i att en allmänbildad person lättare kommer kunna finna ett intresse för juridik jämfört med någon som inte är lika allmänbildad.

Bra inlägg, håller med även fast jag egentligen inte kan yttra mig eftersom jag inte har någon större juridisk erfarenhet. Vår uppgift är att lösa problem utifrån vad som är gällande rätt och fokus ligger snarare på det än på de lege ferenda. Den uppgiften ligger på t.ex. forskarnas och politikernas bord.
Citera
2015-12-13, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Apropå statistik så har jag hört hårresande statistik från stackarna eller nötterna i T5, Civilrätt C vid GU. Fd KERAI, dvs Kredit-, Exekution, Redovisning, samt Associationsrätt. Immaterialrätten har fallit bort tydligen.

AB: 2,8 %
Ba: 10,1%
B: 24.2 %
U: 62,9 %

Man blir ju lite fundersam vad som händer i den kursen och hur den statistiken motsvarar de andra universitetens kurs... Hur fan såg den tentamen ut egentligen?
Herregud! 2,8 %. Jag planerar att söka till Göteborgs juristprogram, men liknande statistik får mig att ifrågasätta mitt val. Är detta vanligt? Hur ser det ut på de andra kurserna? Som jag har förstått det så är GJM och CC de svåra kurserna, men 2,8 %! Genom att titta på statistik i tråden verkar ju 15-20 % AB vara standard på de andra universiteten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in