Citat:
Ursprungligen postat av
at95
Nej, den är ganska bra tycker jag. Vissa försöker framställa sig som bättre än de är men det är väl naturligt och går säkert över snart. De flesta är helt normala människor som är tillräckligt pålästa. Märkte det här idag och undrade egentligen om det var konstigt att jag reagerade på det. Går du också T1?
Nej, läser T3 - vid UU. Det fanns en del som saknade såväl intresse som talang för juridik under första terminen men många av dessa hoppade av inför T2.
Något som jag dock har insett är att allmänbildning och talang för juridik inte alltid korrelerar; självklart förutsätter juridik ett visst mått av allmänbildning (i synnerhet under stats- och EU-rätten), men jag vill ändå mena att allmänbildning ibland är en överskattad förmåga i juridiska sammanhang. Innan jag började plugga juridik hade jag en föreställning om (inte sällan förmedlad här i tråden) att ett starkt samhällsintresse var den i särklass viktigaste komponenten för att bli en bra jurist. Jag vill inte gå så långt som att hävda att den bilden är felaktig, men nog kan den nyanseras. Läsförståelse, analys- och problemlösningsförmåga samt studievana är egenskaper som är
minst lika viktiga.
Juridik är ett hantverk - en yrkesutbildning - som, i någon mening i alla fall, utövas isolerad från övriga samhället. Starka rättspolitiska övertygelser kan nog ofta vara hämmande just på grund av den dogmatism som juridiken präglas av.
Med det sagt vill jag ändå understryka att allmänbildning är viktigt för juristen! Den största nyttan tror jag dock består i att en allmänbildad person lättare kommer kunna finna ett intresse för juridik jämfört med någon som inte är lika allmänbildad.