2015-12-10, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Någon som har erfarenhet av intervju till Vingeveckan? Är man i princip garanterad plats väl vid intervju eller sker det en större sållning även där? Känns konstigt att man skulle ha någon större sållning vid intervju när det bara rör sig om 4 dagar och inte jobb.

Det sker en sållning vid intervjumomentet. Plats är absolut inte garanterad. Vinge ser Vingeveckan som deras främsta rekryteringsinsats riktad mot studenter. Kandidater bedöms även under själva veckan vid caseövningar m.m. så visa framfötterna.

Jag har flera vänner som blivit erbjudna sommarnotarieplats efter Vingeveckan. De slapp då göra ytterligare intervjuer.
Citera
2015-12-10, 18:09
Medlem
Jag har blivit antagen på SU till våren. Var en ganska impulsiv ansökan och jag trodde inte alls att jag skulle komma in, så känner mig ganska oförberedd nu. Har dessutom aldrig studerat på universitet förut så jag är väl lite av en rookie i alla avseenden. Skulle verkligen uppskatta om någon orkar svara på lite frågor.

1. Har läst igenom undervisningsplanerna för T1 och under kurslitteratur är källmaterial listat, är det något man ska införskaffa/kolla upp själv eller är det bara så man ska veta vilket material som används för kursen?

2. Kan man räkna med att kunna köpa alla böcker från bokhandel på campus efter uppropet (utan att hamna efter) eller vore det smart att försöka införskaffa de flesta redan nu?

3. Finns det någon nämnvärd skillnad mellan att börja på våren eller hösten? Gissar att man inte har nollning på samma sätt under våren, men får man fortfarande faddrar och sådär?

4. Antagligen en dum fråga, men hur fan hittar man på SU? Verkar ju vara hur stort som helst och som någon med uselt lokalsinne oroar jag mig lite för att gå vilse första dagen eller råka gå in i fel sal och missa uppropet.
Citera
2015-12-10, 18:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birdy.

1. Har läst igenom undervisningsplanerna för T1 och under kurslitteratur är källmaterial listat, är det något man ska införskaffa/kolla upp själv eller är det bara så man ska veta vilket material som används för kursen?

Du kommer få köpa kompendium med källmaterialet. Alternativt kan du skriva ut det själv/använda onlinekällor (men du vill ha med dig något skriftligt på tentan).

Citat:
2. Kan man räkna med att kunna köpa alla böcker från bokhandel på campus efter uppropet (utan att hamna efter) eller vore det smart att försöka införskaffa de flesta redan nu?

Det kommer finnas i tid till kursstart. De har också en avdelning för begagnade böcker. Dessutom kan du kolla här: https://www.facebook.com/groups/1417530081831357/

Citat:
3. Finns det någon nämnvärd skillnad mellan att börja på våren eller hösten? Gissar att man inte har nollning på samma sätt under våren, men får man fortfarande faddrar och sådär?

Det är likadant.

Citat:
4. Antagligen en dum fråga, men hur fan hittar man på SU? Verkar ju vara hur stort som helst och som någon med uselt lokalsinne oroar jag mig lite för att gå vilse första dagen eller råka gå in i fel sal och missa uppropet.

Juristerna håller nästan undantagslöst till i de stora, mycket fula, södra husen: http://www.su.se/polopoly_fs/1.14065..._505/image.jpg

Man lär sig snabbt hitta.

Läs gärna min guide (länk i min signatur) så sparar du tid.
Citera
2015-12-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied
Läs gärna min guide (länk i min signatur) så sparar du tid.

Tack för svar! Läste den nu och känner mig genast lite mindre förvirrad.
Citera
2015-12-10, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bjorneman
Jag är antagen till programmet på ett av de bättre universiteten. Sökte massor av program på skoj, men jag skulle aldrig ge mig på något sådant. Är det någon som vill ta min plats?

Tror att lejonparten av personerna som hänger i den här tråden redan har påbörjat sin utbildning.
Citera
2015-12-10, 22:03
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Tror att lejonparten av personerna som hänger i den här tråden redan har påbörjat sin utbildning.

Jo, antagligen. Förra terminen kom jag in på läkarlinjen, men sådant ligger inte för mig. Kul att söka i alla fall.
Citera
2015-12-11, 06:49
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Det är en ytterst befogad fråga. Men den är väldigt svår att besvara. X och Y har varit ansvariga för kursen alla år förutom HT 2014 (det år då jag läste kursen ), då A var kursansvarig. När X och Y haft kursen har ca. mer än 50 % kuggat första examinationstillfället. 2014 tycker jag att resultaten verkar ha varit väldigt snarlika resultaten på våra andra kurser; dvs. det märktes inte att det var resultat från "väggen". Det var i alla fall absolut inte mer än hälften som kuggade!

Antingen är det något som inte fungerar när X och Y har kursen eller så är min årskull, som läste HT 2014, EXTREMT mycket mer begåvad än övriga årskullar. Det senare är absolut inte osannolikt (), men troligen är det det förra som är sanningen. Anmärkas bör att många anser att X och Y är mycket pedagogiska och duktiga lärare. Jag tror även att de som läste före HT 2014 resp de som läste HT 2015 har lärt sig mycket mer än de som läste HT 2014. Jag tror att X och Y:s kurs håller högre nivå än A:s kurs.

Problemet ligger, gissar jag, i kraven på tentanderna. X och Y är mycket ambitiösa och förväntar sig detsamma från sina elever. De flesta studenterna har säkerligen kunskaper som hade räckt till mycket bra resultat på valfri annan kurs på programmet, men, som sagt, så har X och Y höga krav. Krav som studenterna helt enkelt inte klarar att nå upp till.Detta är dock bara min spekulation. Det är fritt fram för någon annan att spekulera, särskilt intressant är det om det finns någon som har läst kursen i år!

Intressant iakttagelse. Nu är det ju ett tag sedan man läste (LU) men jag kan inte minnas att det här fanns någon "vägg" av detta slag, utan att det var jämnare svårighetsgrad mellan terminerna.
Citera
2015-12-11, 07:46
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Intressant iakttagelse. Nu är det ju ett tag sedan man läste (LU) men jag kan inte minnas att det här fanns någon "vägg" av detta slag, utan att det var jämnare svårighetsgrad mellan terminerna.
GU har väl generellt sett ansetts ha två väggar, första kursen på programmet Grundläggande juridisk metod (15 hp) och Civilrätt C på termin 5 (18 hp). Att första kursen är tuff är kanske bra, så att studenterna inser att det krävs en viss arbetsinsats för att klara programmet. Här tror jag dock att resultaten börjar se bättre ut. (Finns det någon som har statistik för GJM på GU HT 2015?) Att många tvingas läsa om en kurs på T5 och att vissa t.o.m. tvingas sluta p.g.a. de inte klarar den är bara tråkigt. De har ändå lagt ned ganska mycket tid på programmet då.

Hur ser det ut på de andra universiteten vad gäller "väggkurser"?
Citera
2015-12-11, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
GU har väl generellt sett ansetts ha två väggar, första kursen på programmet Grundläggande juridisk metod (15 hp) och Civilrätt C på termin 5 (18 hp). Att första kursen är tuff är kanske bra, så att studenterna inser att det krävs en viss arbetsinsats för att klara programmet. Här tror jag dock att resultaten börjar se bättre ut. (Finns det någon som har statistik för GJM på GU HT 2015?) Att många tvingas läsa om en kurs på T5 och att vissa t.o.m. tvingas sluta p.g.a. de inte klarar den är bara tråkigt. De har ändå lagt ned ganska mycket tid på programmet då.

Hur ser det ut på de andra universiteten vad gäller "väggkurser"?

På SU har väl T2 i form av CA setts som väggen, men det är rätt starkt överdrivet, var runt 20% AB på min tenta. CC på SU är jobbig med många moment under en kort kurs 10.5 hp men de flesta brukar klara sig bra i slutändan och betygsfördelningen brukar vara normal.
Citera
2015-12-11, 11:56
Medlem
at95s avatar
Idag var det en person som under T1 (Statsrätt) inte visste skillnaden mellan offentlig rätt och civilrätt. Har det alltid varit så här låg nivå bland vissa på juristprogrammet?
Senast redigerad av at95 2015-12-11 kl. 12:40.
Citera
2015-12-11, 13:08
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Idag var det en person som under T1 (Statsrätt) inte visste skillnaden mellan offentlig rätt och civilrätt. Har det alltid varit så här låg nivå bland vissa på juristprogrammet?

Jag vet inte hur det var på 60-talet, fast jag läste nyligen en artikel från den tiden där en professor förfasar sig över den låga nivån och hur hemskt det kommer bli när det tas in över 150 (idag tar SU in 600) jurstuds per år.

Men det är inte sista gången under juristprogrammet du kommer bli upplyst om det faktum att a) det inte är en elitutbildning b) den svenska skolkrisen faktiskt existerar.
Citera
2015-12-11, 13:11
Medlem
Invandrargrabbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Sanningen är tyvärr den att det finns yrkesverksamma jurister som inte kan skilja på exempelvis vare sig äpplen och päron eller bevisbörda och beviskrav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in