2015-10-12, 12:10
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Midsommarnattsbira
När man skriver PM på T1 - hur mycket inspiration är man tillåten att hämta från tidigare publicerade artiklar och uppsatser? Kan jag exempelvis föra samma tes med liknande resonemang, givet (såklart) att jag förärat texten med min personliga prägel och att den är sprungen ur mina egna studier och slutsatser, inte från någon annans tidigare publikation? Svamlig fråga. Tack för svar. Trevlig lördag på er!
Gör en liten omskrivning, ange källan. Dom kollar inte så noga på T1, det går liksom inte att få underkänt (nästan). Men var noga med språket. Syftningsfel, komma på rätt ställen, stavfel, avstavningar, särskrivningar. Följ "juridisk skrivguide". (Ni har väl den boken?)

Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Rättningen på T1 brukar vara ganska snäll. Jag skulle våga mig på att säga att det snarare är självständigheten än dina juridiska resonemang som bedöms.
Njae. På T1 är det nog mer formalia som bedöms? Ju senare på programmet du är ju större vikt läggs vid det juridiska resonemanget? Så tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Makube
En fråga om juristyrket och stressen som ofta nämns i anknytning till det. Min plan är att skaffa ett 7-16-jobb, gå till jobbet 40h i veckan och leva ett drägligt liv. Jag är verkligen inte ute efter att glida, men suktar varken efter karriär eller stora pengar. Ett vanligt hederligt svenssonliv utan hjärtinfarkt och utmattningssyndrom står på önskelistan.

Många gånger påtalas den enorma arbetsbelastningen och förväntningar på arbete 80 timmar i veckan. Finns det andra vägar att gå efter en juristutbildning eller är man dömd att arbeta sig till döds?

Det känns som att en juristexamen är bred och väger tungt och att man borde kunna hitta jobb med rimlig arbetsbelastning som inte tillhör statusyrkena. Vad tror ni?
Skatteverket har flextid från 6:00 till 21 eller 22:00, om jag minns rätt. Du kan flexa din lunch också. En timma friskvård i veckan. De har inte 40 timmars arbetsvecka heller.

Titta t ex på Lotterinspektionen.se
http://www.lotteriinspektionen.se/sv/Om-oss/Arbeta-pa-LI/Fordel-Lotteriinspektionen/

Citat:
Ursprungligen postat av gStar93
God kväll alla juriststudenter!

Efter att ha rest ett halvår så har jag nu bestämt mig för att söka till juristprogrammet.
Är dock osäker på om det är bättre att söka in till hösten istället för våren.
Spelar det någon roll? Bryr sig arbetsgivare om man sökt in på våren eller hösten?

Eftersom att de flesta skolorna enbart har intagning på hösten så känns det som att de flesta byrån anställer när studenterna från höstterminerna tar examen. Alltså finns det fler arbetsmöjligheter då. Stämmer detta?
Kan ha helt fel.

Även, Stockholm eller Uppsalas Universitet när det kommer till studentlivet?

Tack på förhand!
Nonsens. Sök alla terminer på alla studieorter!
Det går också att byta studieort mitt i utbildningen.
Citera
2015-10-12, 12:30
Medlem
Juristutbildningen i Lund

Hej!
Jag går nu min min 3e av 4e termin på folkhögskola(Läst upp gymnasiebetyg). Jag kommer nog hoppa över att ansöka vidare HT -16 utan söka VT - 17.
Jag har varit mest inne på att söka in till socionomutbildningen både Malmö & Lund, men har börjat fundera på om juristutbildningen inte är något för mig istället, det är ju typ bara ett extra år.

Något som kan hjälpa mig med några funderingar jag har?

Fråga 1: Hur svårt är det att komma in på en juristutbildning?
Jag siktar på att få en 4a i omdöme när jag går ut och ska testa på högskoleprovet till våren första gången så där vet jag inte alls hur det kommer gå.
Fråga 2: Hur är studierna när man väl är där? Är det fullt ös medvetslös jämt?

Någon som vet om det är skillnad på de olika skolorna i Sverige?

Tack!
Citera
2015-10-12, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackSm1th
Det går också att byta studieort mitt i utbildningen.
Just detta är väl ändå en sanning med modifikation? Vad jag hört är det inte helt okomplicerat och i stort sett omöjligt efter 3-4 terminer.
Citera
2015-10-12, 13:22
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalChase
Just detta är väl ändå en sanning med modifikation? Vad jag hört är det inte helt okomplicerat och i stort sett omöjligt efter 3-4 terminer.
Sant. Jag borde ha uttryckt mig lite annorlunda. Men möjligheten finns. Hur man gör och hur komplicerat det är får man undersöka själv.
Citera
2015-10-12, 13:30
Medlem
fartmans avatar
Du behöver i princip högsta betyg för att komma in i BI kvoten. På högskoleprovet måste du antagligen upp på 1.7-1.9 för att komma in. Det är mycket plugg men ser du plugget som ett heltidsjobb så klarar du dig bra.
Citera
2015-10-12, 13:44
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dominoheroes
Hej!
Jag går nu min min 3e av 4e termin på folkhögskola(Läst upp gymnasiebetyg). Jag kommer nog hoppa över att ansöka vidare HT -16 utan söka VT - 17.
Jag har varit mest inne på att söka in till socionomutbildningen både Malmö & Lund, men har börjat fundera på om juristutbildningen inte är något för mig istället, det är ju typ bara ett extra år.

Något som kan hjälpa mig med några funderingar jag har?

Fråga 1: Hur svårt är det att komma in på en juristutbildning?
Jag siktar på att få en 4a i omdöme när jag går ut och ska testa på högskoleprovet till våren första gången så där vet jag inte alls hur det kommer gå.
Fråga 2: Hur är studierna när man väl är där? Är det fullt ös medvetslös jämt?

Någon som vet om det är skillnad på de olika skolorna i Sverige?

Tack!

Läs den enorma tråden om juristprogrammet (och gärna min guide i signaturen innan du frågar något).

Antagningsstatistiken kan du nå själv på statistik.vhs.se . Det har inte krävts 1.7 på många år.
Citera
2015-10-12, 16:44
Medlem
JackSm1ths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trudilur
Har ni hört något om specialkursen migrationsrätt? Jag väljer mellan skatterätten och migrationsrätten. Har dock varit inne på massa kurser, men nu har jag bestämt mig för antingen skatterätt eller migrationsrätt. Migrationsrätt verkar intressant, även fast jag kanske inte vill jobba med det.
På tal om migrationsrätt
http://www.jurinst.su.se/utbildning/arbete-och-karri%C3%A4r/platsannonser-fasta-tj%C3%A4nster-extrajobb-vikariat-etc/jurist-inom-migrationsomr%C3%A5det-1.251622
Citera
2015-10-13, 20:34
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trattfan
Någon här som pluggar juristprogrammet som skulle kunna hjälpa mig? Borde ta max ett par minuter. Skulle uppskattas enormt!

PMa
Uppenbarligen är det flertalet i tråden som studerar juridik, varför det inte vore en helt otänkbar idé att posta frågan i tråden.
Citera
2015-10-13, 20:46
Medlem
trattfans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Uppenbarligen är det flertalet i tråden som studerar juridik, varför det inte vore en helt otänkbar idé att posta frågan i tråden.

Jo absolut men det var något jag hellre skötte via PM.
Fick den hjälp jag behövde utav en snäll medlem!
Citera
2015-10-14, 07:10
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gStar93
God kväll alla juriststudenter!

Efter att ha rest ett halvår så har jag nu bestämt mig för att söka till juristprogrammet.
Är dock osäker på om det är bättre att söka in till hösten istället för våren.
Spelar det någon roll? Bryr sig arbetsgivare om man sökt in på våren eller hösten?

Eftersom att de flesta skolorna enbart har intagning på hösten så känns det som att de flesta byrån anställer när studenterna från höstterminerna tar examen. Alltså finns det fler arbetsmöjligheter då. Stämmer detta?
Kan ha helt fel.

Även, Stockholm eller Uppsalas Universitet när det kommer till studentlivet?

Tack på förhand!

På min tid sades det på skämt att de riktiga studenterna började på hösten och de enda som började på våren var de som inte kom in på hösten. Så är det naturligtvis inte, även om det var en populär myt ett tag.
Citera
2015-10-14, 20:28
Medlem
at95s avatar
Är det normalt med ca 1500 sidor text som är kursfordran (läroböcker+seminariematerial och fördrag) för en kurs som omfattar 7,5 HP? Pratar om Europarätten (SU).
Citera
2015-10-14, 20:45
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av at95
Är det normalt med ca 1500 sidor text som är kursfordran (läroböcker+seminariematerial och fördrag) för en kurs som omfattar 7,5 HP? Pratar om Europarätten (SU).
Det låter faktiskt väldigt lite! Är du säker på att du inte har missat att köpa någon bok eller liknande?

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in