2015-09-16, 14:19
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Jag antar att du inte läser vid SU - så har inte du någon tillgänglig statistik? Borde väl gå att få ut från institutionen?
Nej, jag läser på GU! Det är mycket möjligt att även GU har det men din statistik såg så fin och strukturerad ut och jag tvivlar på att vår institution har gjort något sådant. Borde kanske dock höra efter... Brukar SU göra en sådan sammanställning varje år?
Citera
2015-09-16, 14:40
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
Intressant! Efter en snabb koll har jag två saker att trycka på:

– Ingen av de obligatoriska kurserna hade mindre än 20 % AB.

Fast kurserna går två gånger per år och slås ihop i statistiken.

Citat:
Vet någon om det bara är AB-fabriken som publicerar sådan statistik eller om det finns statistik från andra universitet?

(FB) Juristprogrammet för en sammanfattning av samtliga. Specifika kurser för andra skolor har jag inte men har sett för åtminstone UU någonstans. SU släpper statistik varje år.
Citera
2015-09-16, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sobofied

(FB) Juristprogrammet för en sammanfattning av samtliga. Specifika kurser för andra skolor har jag inte men har sett för åtminstone UU någonstans. SU släpper statistik varje år.

Nice! Hade dock varit spännande att jämföra med specifika kurser. Hur fick du fram statistiken btw?
Citera
2015-09-16, 15:10
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Nice! Hade dock varit spännande att jämföra med specifika kurser. Hur fick du fram statistiken btw?

Jag blir lite outad om jag berättar exakt hur, men den kommer från en gemensam arbetsgrupp för lärosätena. Jag ska försöka hitta diarienumret.
Citera
2015-09-16, 15:17
Medlem
Citat:
Jag blir lite outad om jag berättar exakt hur, men den kommer från en gemensam arbetsgrupp för lärosätena. Jag ska försöka hitta diarienumret.

Ah, vad ingår i arbetsgruppens uppgifter? Är det övervakning av betygssättning etc. så att det inte blir allt för ojämnt mellan lärosätena?
Citera
2015-09-16, 15:22
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ah, vad ingår i arbetsgruppens uppgifter? Är det övervakning av betygssättning etc. så att det inte blir allt för ojämnt mellan lärosätena?

Nja, de (GU) ville nog mest skryta.
Citera
2015-09-16, 15:24
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Mina matematikkunskaper är inte mycket att skryta över men jag förstår inte på vilket sätt det påverkar den procentuella fördelningen av antalet AB:n?

Citat:
Just det, det inlägget har jag sett. Mycket bra sammanställning!
Tack för infon
Citera
2015-09-16, 15:27
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Nja, de (GU) ville nog mest skryta.
Skryta över att de kuggar hälften på vissa tentor?
Citera
2015-09-16, 15:30
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Mina matematikkunskaper är inte mycket att skryta över men jag förstår inte på vilket sätt det påverkar den procentuella fördelningen av antalet AB:n?

Det går inte att avgöra hur svår en enskild kurs/tentatillfälle var vilket stör mig lite.

Citat:
Skryta över att de kuggar hälften på vissa tentor?

I Göteborg skiljer de agnarna från fisken.
Citera
2015-09-16, 15:37
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Det går inte att avgöra hur svår en enskild kurs/tentatillfälle var vilket stör mig lite.

Jag förstår! Antagligen har du alltid läst den kursen som var svårast

Citat:
I Göteborg skiljer de agnarna från fisken.

Precis, vi med bra betyg på GU är riktigt, riktigt duktiga helt enkelt
Citera
2015-09-16, 18:23
Medlem
Icecrypt08s avatar
Citat:
Intressant! Efter en snabb koll har jag två saker att trycka på:

– Ingen av de obligatoriska kurserna hade mindre än 20 % AB.

– Enbart 6 stycken U:n sattes på fördjupningskurserna, totalt sett.

Vet någon om det bara är AB-fabriken som publicerar sådan statistik eller om det finns statistik från andra universitet?

Något att anmärka som inte syns, eftersom procenten inte är räknad på poäng utan kurser, är att de större kurserna har mindre % AB, att många får AB på en 6 poängs kurs när många inte får det på 20/15 poängs kurserna är inte så roligt..
Senast redigerad av Icecrypt08 2015-09-16 kl. 18:26.
Citera
2015-09-17, 09:35
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Icecrypt08
Något att anmärka som inte syns, eftersom procenten inte är räknad på poäng utan kurser, är att de större kurserna har mindre % AB, att många får AB på en 6 poängs kurs när många inte får det på 20/15 poängs kurserna är inte så roligt..
Sant! Sedan hade det, som tidigare sagts i tråden, varit intressant om det fanns statistik per person, typ vad snittpoängen (räknat t.ex. som vid notarietillsättning) är.

Edit: var det någon som hade gjort det? Brandbomb? Namgreb?
Senast redigerad av theoverachiever 2015-09-17 kl. 09:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in