Citat:
Ursprungligen postat av
malmi
Tack för snabbt svar där, mest intressant för mig är om det är mycket obligatoriskt och även om det är många egna/grupp presentationer överlag i Lund? Å standardfrågan, på vilken nation hittar man mest juridikstuderande? Lutar mycket starkt åt att välja Gbg nation pga deras ledord och mitt geografiska ursprung.. Tack för hjälpen som sagt
Jag upplevde det som att första terminen innehöll ganska få obligatoriska moment och var ganska slapp. Andra terminen håller däremot ett högt tempo och har många obligatoriska grupparbeten och grupppresentationer.
Första terminen är den enda gruppuppgiften ett väldigt informellt rättegångsspel ni kommer ha andra veckan in på utbildningen. Där ska ni företräda en fiktiv part i en tvist genom att skriva käromål/svaromål och slutligen företräda parten i huvudförhandling inför en av era lärare som sedan säger att alla är godkända.
Det är verkligen en jätteliten uppgift med obefintliga krav som mest finns för att ni ska kunna supa hela nollningen utan att halka efter på kursen.
Andra terminen kommer ni ha två tämligen seriösa rättegångsspel som slukar mycket tid då ni kommer behöva utreda gällande rätt, skriva ambitiösa käromål/svaromål och förbereda er inför långa huvudförhandlingar framför lärare. Utöver rättegångsspelen är det även ett femtontal seminarier som oftast består i att ni i grupp presenterar ett visst rättsfall för övriga grupper.
När det gäller nationsval har jag också förstått det som att Göteborgs och Malmö är i särklass mest poppis bland juriststudenter. Men jag är inte så värst intresserad av dem så har rätt dålig koll.