Sobo's guide till juristprogrammet, del 1: allmänna frågor
Denna guide är i två delar. Denna del rör allmänna frågor om juristprogrammet. i Del två -
(FB) Juristprogrammet - finns svar på frågor rörande SU:s juristprogram, samt en genomgång av de första sex terminernas kurser.
FAQ:
Kommer jag in på juristprogrammet?
Fel tråd. Rätt tråd:
(FB) Stora tråden om antagning till högskola
Spelar det någon roll för karriären vilket lärosäte jag går på?
Nej. Det är trådens vanligaste fråga och har alltså avhandlats en mängd gånger.
Är jag för gammal för att gå juristprogrammet?
Nej. De flesta som börjar är mellan 19-25, men det finns gott om undantag.
Är det en stor fördel att ha läst juridik på gymnasiet?
Nej. Och ingen har läst juridik på gymnasiet.
Får alla jurister jobb?
Ja. Vad de jobbar med varierar stort. (myndigheter, kommuner, domstolsväsendet, affärsjuridiska byråer, humanjuridiska byråer, universitet, alla möjliga företag, samt arbeten utan anknytning till juridik).
Jusek:
https://www.jusek.se/Documents/PDF/Rapport_Bra%20arbetsmarknad.pdf
Behöver jag kunna något innan jag börjar programmet/bör jag läsa något under sommaren?
Nej. Om du verkligen måste är
denna bok en ok introduktion. Men du kommer inte tjäna nämnvärt på det.
Är det mycket engelska på juristprogrammet?
Nej, ytterst lite. Har man gått ut gymnasiet finns ingen anledning att oroa sig.
Är det sant att folk river ut sidor ur böckerna i biblioteket?
Nä. Skräckhistorier finns så klart, men i stort sett är det en myt.
Går det att läsa dubbelt? Vad är bra att komplettera med?
Det beror självklart på din studiedisciplin och hur mycket tid du har till förfogande, men det är inte ovanligt att läsa annat vid sidan om. FEK och Kriminologi är populära bland jurstuds och kräver inte stor arbetsinsats.
Frassefloyd läste trippelt utan att ta livet av sig.
Goldwater har lite tankar
Vilken lagbok bör jag ha? Bör jag köpa böcker begagnat?
Den svarta eller blåa funkar lika bra.
Djup och spännande debatt i lagboksfrågan
frlliois förordar begagnat
Pörr sålde inte sina böcker. Det var fel.
Vad är ett bra extrajobb under studierna, och hur får man ett sådant? Är det viktigt att ha jobbat med juridik under studietiden?
Många byråer har studentpooler, receptionisttjänster och dylikt. På humanjuridiska byråer kan man ofta få (obetald) praktik. Myndigheter (SKV, försäkringskassan..) anställer ofta jurstuds på somrarna. Institutionerna har amanuenstjänster vilket anses vara en bra merit.
Efter T5 kan man söka sommarnotarietjänster hos affärsjuridiska byråer och domstolar. Dessa är högt eftertraktade (dvs kräver höga betyg) och kan ibland faktiskt innebära annat än attkoka kaffe. Mot slutet av utbildningen erbjuder många olika arbetsplatser (offentliga och privata) uppsatspraktik.
Oavsett extrajobb och hur mycket man lär sig på det bör man inte överskatta betydelsen av det för CV och framtida kompetens. Däremot kan det ofta vara bra för nätverkande, inblick i branschen, och framtida ansökningar.
Se också
SU:s annonssida samt
http://juristjobben.se/ .
Publicus berättar om uppsatspraktik (#13747 och framåt)
Namgreb påpekar att betyg är viktigast
En kort diskussion om extrajobb finns på denna sida (#15983 och framåt)
Vad är andra bra meriter för en blivande jurist?
Ekonomistudier, arbetsliverfarenhet, utlandsstudier, språk, värnplikt, publicerade uppsatser i tidsskrifter, vunna casetävlingar, föreningserfarenhet, styrelseuppdrag, fördelaktigt utseende, nämndemannatjänst, vittnesstöd, körkort, ca 700 inlägg i flashbacks tråd om juristprogrammet osv. Allt kan hjälpa mer än 0% och det går bra utan något av ovanstående också. Poängen är att betyg är det med mycket god marginal viktigaste.
Hur mycket måste man plugga/är juristprogrammet svårt?
Detta är ett av trådens vanligaste diskussionsämnen, och det korta svaret är naturligtvis att det beror på begåvning, intresse, ambition, kurs, disciplin, hälsa, studiekamrater, om det är tentaperiod eller ej osv.
Själv tror jag att alla kan gå ut programmet med höga betyg om man snittar 40/h i veckan, inklusive undervisning; och många lär klara sig på färre timmar än så.
Juristprogrammet har hög avhoppningsgrad. Min uppfattning är dock att det till stor del beror på andra orsaker än att man funnit studierna för krävande.
En diskussion om svårighetsgraden på programmet, studieteknik mm, flera sidor lång
En till, inlägg 9138 och framåt
The Keeper om svårighetsgrad och betygshets mm. Också
här.
Namgreb tillägger
Barneygumble om timmar och vad det säger om din juridiska förmåga
Trudilur blev positivt överraskad av T1
Icecrypt pluggade mycket på T1
Mina tankar under T2
446072 nöjer sig med 35h.
cocodo också.
launa1 även hen.
Alter-egon slackade sig till 1/3 AB.
Lindgren08 softar,
Penatre också
Vad är ett bra sätt att plugga på? Hur skriver man en bra tenta?
1) Gör gamla tentor. Alla.
2) Det är högst individuellt. Nedan diverse skribenters metoder.
Jag själv 1 &
2
Många skribenter ger tentatips på denna sida
eXtremo 1 &
2
Legal-Eagle 1,
2
Ronben
Publicus
Harklank
HerrKattson
Das-ding-an-sich
Lindgren 08
Vad krävs för att få jobb på affärsjuridisk byrå?
Framförallt höga betyg. Definitionen av vad det är varierar, men räkna med 50-70% AB. Det finns dock undantag även för detta och arbetsmarknaden är konjukturkänslig. Läs särskilt diskrepansikubiks inlägg nedan.
Diskrepansikubik skriver långt och utförligt om arbetsmarknad, rekrytering och annat nyttigt rörande affärsjuridiska byårer på denna sida och flera sidor framåt, samt
här och
här
Barneygumble om intervjuförfarandet
Feadog manar till att chilla lite med betyghetsen
The Keeper påpekar att frågan inte är svartvit
Barneygumble uppmanar folk utan massiv AB-% att inte ta livet av sig (startar på#10608)
Vad är ting, och vad krävs för att få tingsplats?
Tingsmeritering är den första delen av domarbanan, och krävs för att bli åklagare, domare eller kronofogde. Det är en god merit oavsett framtida yrke.
Läs först:
http://www.domstol.se/Ladda-ner--bestall/Informationsmaterial/Notarie---Pa-vag-in-i-juridikens-finrum/
Räkna ut dina tingspoäng här:
http://tingspoang.se/
Kolla sedan antagningsstatistiken och ställ övriga frågor i denna tråd
(FB) Stora tråden om att sitta ting . Sök på "excel-ark" för statistik långt tillbaka.
Diskussioner om betygshets o. dyl.
Diskussion
namgreb om betygshets 12
extremo om betygshets
Publicus noterar att de flesta ljuger om sina betyg
Buffeln
Imperishable