2015-08-01, 02:00
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Planerar att börja på juristprogrammet när jag är 24 år. Är det gammalt i sammanhanget och vad förlorar jag på det? Siktar alltså på HT 2017. Vill bli advokat med inriktning på brottsmål och familjerätt , affärsjuridik eller dylikt intresserar mig inte. Är man "för gammal" om man börjar plugga vid 24 eller 25? Planen är att jobba ett halvår till sen resa till Australien 1 år och därefter börja.
Du kommer vara ca 29 år när du tar examen. Tycker du att det är för gammalt? Om nej blir svaret är det bara att börja studera.
Citera
2015-08-01, 02:24
Medlem
alalalalalais avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justitia-
Planerar att börja på juristprogrammet när jag är 24 år. Är det gammalt i sammanhanget och vad förlorar jag på det? Siktar alltså på HT 2017. Vill bli advokat med inriktning på brottsmål och familjerätt , affärsjuridik eller dylikt intresserar mig inte. Är man "för gammal" om man börjar plugga vid 24 eller 25? Planen är att jobba ett halvår till sen resa till Australien 1 år och därefter börja.
Även om de som kommer någorlunda direkt från gymnasiet är största gruppen, så är det många som är 25-30 år vid starten. Du kommer inte att sticka ut av den anledningen.
Citera
2015-08-01, 20:22
Medlem
Labyrinthines avatar
Någon speciell lärare som ni rekommenderar till CC på SU?

Eller avråder från?

http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2446&termin=H15
Citera
2015-08-01, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labyrinthine
Någon speciell lärare som ni rekommenderar till CC på SU?

Eller avråder från?

http://fastreg.juridicum.su.se/kursweb/Schedule.aspx?MomentID=2446&termin=H15

Avråder Schelin (ögonkontakt räcker för att förlora en bit av själen). Rekommenderar Blekemo.

Rekommenderar insulander på familjerätten.
Citera
2015-08-02, 00:32
Medlem
Sobofieds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gatekeepr
Avråder Schelin (ögonkontakt räcker för att förlora en bit av själen).

fast han har rätt.

Citat:
Rekommenderar Blekemo.

+1

Citat:
Rekommenderar insulander på familjerätten.

Jag hade hellre haft Theddo/Johan. Å andra sidan känner jag att alla lärare kan lära ut hur en bodelning går till.
Citera
2015-08-02, 15:23
Medlem
theoverachievers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Inte.trevlig
Inte UU, i alla fall. Hur många böcker på engelska hade GU under T1 tidigare?

HT 2012 tror jag det var två böcker på engelska. Båda hörde till den andra 15 poängskursen (Offentlig rätt) och handlade om EU respektive mänskliga rättigheter. Dock valde de flesta bort den engelska EU-boken mot en liknande bok på svenska.
Citera
2015-08-02, 15:27
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever
HT 2012 tror jag det var två böcker på engelska. Båda hörde till den andra 15 poängskursen (Offentlig rätt) och handlade om EU respektive mänskliga rättigheter. Dock valde de flesta bort den engelska EU-boken mot en liknande bok på svenska.

Från GU:s hemsida; "Goda kunskaper i engelska är en viktig förutsättning för framgångsrika studier på juristprogrammet. Som ett led i internationaliseringen införs engelsk litteratur på allt fler av programmets kurser". Vad det nu än kan vara värt.
Citera
2015-08-02, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av theoverachiever

Om det också innan var två böcker på engelska har väl T1-litteraturen knappast utsatts för någon vidare anglofiering.
Senast redigerad av Inte.trevlig 2015-08-02 kl. 15:32.
Citera
2015-08-02, 18:13
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:
Om det också innan var två böcker på engelska har väl T1-litteraturen knappast utsatts för någon vidare anglofiering.

Inte sedan föregående termin, men på längre sikt - ja. Den engelska litteraturen för T1 vid GU är dock relativt enkel och långt ifrån juristutbildningens generella "svårighetsgrad". Och ja, jag har läst en del av den engelskspråkiga litteraturen i förväg.

Bra användning av ordet anglofiering b.t.w.
Citera
2015-08-02, 19:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impossible.M
Inte sedan föregående termin, men på längre sikt - ja. Den engelska litteraturen för T1 vid GU är dock relativt enkel och långt ifrån juristutbildningens generella "svårighetsgrad". Och ja, jag har läst en del av den engelskspråkiga litteraturen i förväg.

Bra användning av ordet anglofiering b.t.w.

Tack, jag tyckte att min användning satt som ett smäck!

HT -12 utgör alltså "föregående termin", hmfp right. Kan du på något sätt - annat än genom Magkänslan och Vad Du Hört - backa upp ditt påstående om att GU på senare tid börjat utforma sin litteratur under globaliseringens fana?

Du verkar förresten kunna rätt mycket utan att ha läst en enda poäng juridik (?) - men det är väl all den där sommarläsningen av litteraturen. Säker på att du ens ska börja på programmet? Kanske kan få dispens och hoppa direkt till ting.
Citera
2015-08-02, 21:08
Medlem
Impossible.Ms avatar
Citat:

HT -12 utgör alltså "föregående termin", hmfp right. Kan du på något sätt - annat än genom Magkänslan och Vad Du Hört - backa upp ditt påstående om att GU på senare tid börjat utforma sin litteratur under globaliseringens fana?

Du verkar förresten kunna rätt mycket utan att ha läst en enda poäng juridik (?) - men det är väl all den där sommarläsningen av litteraturen. Säker på att du ens ska börja på programmet? Kanske kan få dispens och hoppa direkt till ting.

Vad syftade jag på om inte senaste termin? Fast inser nu att GU inte antar studenter under våren, alltså mitt fel. Det står på deras hemsida att man alltmer börjat använda sig av engelskspråkig litteratur (i alltfler kurser); "[...] Som ett led i internationaliseringen införs engelsk litteratur på allt fler av programmets kurser" (http://utbildning.gu.se/program/program_detalj/?programid=S2JUR) Det kan givetvis vara ett försök för att locka till sig studenter...
Senast redigerad av Impossible.M 2015-08-02 kl. 21:19.
Citera
2015-08-02, 21:16
Medlem
Citat:

Jag är ganska säker på att man på termin 3 har lagt till boken Understanding Jurisprudence: An Introduction to Legal Theory av Raymond Wacks till HT-15 först. Så här har vi väl något stöd för påståendet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in